Gå til innhold

Prosentinndeling av fett, proteiner, karbohydrater.


Pk48055

Anbefalte innlegg

gir en positiv effekt på risikofaktorene!

Økt risiko, altså "positiv" som i "medisinsk pluss"?

Lavere risiko, altså "positivt" som "dettane blir bettre!" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at prosentinndelingen også avhenger av kroppstype. Phil Learney skriver mye om dette på sin blogg, i forhold til å nå et insulinnivå som er gunstig for muskelbygging blant annet. Det må også nevnes at det finnes de som ikke faller inn i en spesifikk kroppstype (har trekk som passer flere kroppstyper) og da er jeg ikke sikker på prosentinndeling :)

Ectomporphs: 55:25:20 (C P F)

Mesomorphs: 40:30:30

Endomorphs: 25:35:40

Det viktigste vil alltid være å få i seg nok protein. Deretter synes jeg man skal høre på kroppen sin, for det er veldig få som havner inn i kun en av de båsene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste vil alltid være å få i seg nok protein. Deretter synes jeg man skal høre på kroppen sin, for det er veldig få som havner inn i kun en av de båsene der...

Ja, var derfor jeg skrev at det er flere som ikke "passer inn" i kun en av båsene og at det kan bli feil å slavisk følge de ratioene. For min del hjalp i hvert fall blogginnleggene til Phil Learney å finne ut av ca hvor mye karbs jeg burde sikte meg inn på daglig for å øke regenerative prosesser i kroppen og minke kataboliske/degenerative prosesser etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt risiko, altså "positiv" som i "medisinsk pluss"?

Lavere risiko, altså "positivt" som "dettane blir bettre!" ?

Positiv som i at dette blir bedre ;) En gunstig effekt for å oversette til et mer utvetydig ord!

Ser du har litt kunnskap om dette :), har du noen flere innspill til den faktiske topicen?

Skrev noe lenger oppe, det er ingen grunn til å hevde at det skal være farlig med et høyt fettinntak. Det vil være mange ting som spiller inn, blant annet aktivitetsnivå, trivsel, insulinfølsomhet osv. En individuell tilnærming er alltid fornuftig, men for veldig mange vil det være en fordel å erstatte en del karbohydrater med fett, og da av alle typer. Om man ønsker å få i seg fett fra plantekilder som avocado, nøtter og olivenolje så er dette helt greit, men man må være klar over at det ikke er noe galt med mettet fett, og at det heller ikke er bra med for mye flerumettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv som i at dette blir bedre ;) En gunstig effekt for å oversette til et mer utvetydig ord!

Tenkte jeg bare skulle spørre siden "positiv" i den sammenhengen du kunne vært troende til å bruke det ikke ville vært "positiv" for oss andre. Er bare dere gærninger som blir opphisset av forskningsrapporter som kunne funnet på å si at "svaret på heptatitt-prøvene var positivt" .p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle spørre siden "positiv" i den sammenhengen du kunne vært troende til å bruke det ikke ville vært "positiv" for oss andre. Er bare dere gærninger som blir opphisset av forskningsrapporter som kunne funnet på å si at "svaret på heptatitt-prøvene var positivt" .p

Haha, siden når var jeg en gærning? Om en prøve er positiv eller negativ sier jo bare noe om det er utslag på prøven eller ikke. Om det er positive endringer, så vil det alltid være snakk om gunstige endringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, siden når var jeg en gærning? Om en prøve er positiv eller negativ sier jo bare noe om det er utslag på prøven eller ikke. Om det er positive endringer, så vil det alltid være snakk om gunstige endringer!

Du har en positiv effekt på min forståelse noen ganger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var derfor jeg skrev at det er flere som ikke "passer inn" i kun en av båsene og at det kan bli feil å slavisk følge de ratioene. For min del hjalp i hvert fall blogginnleggene til Phil Learney å finne ut av ca hvor mye karbs jeg burde sikte meg inn på daglig for å øke regenerative prosesser i kroppen og minke kataboliske/degenerative prosesser etter trening.

link?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurte på om noen her inne hadde den "sunne formula" for hvordan den prosentvise inndelingen av de 3 overfor burde være?

Er det farlig å komme over 40 % fett? Ser at mitt dagsinnhold av mat i dag ligger på 44 % fett 33 % proteiner og 22 % karb.

Dagens mat er:

3 egg til frokost.

Wrap med kylling til lunsj + en skyr yoghurt.

Gratinert kyllingkjøttdeig med litt hvitløksbrød til middag.

Når jeg ser på gjennomsnittlig prosentinndeling ligger jeg omtrent på 30/30/30.

Jeg ville ikke ha tenkt på prosenter i det hele tatt hadde jeg vært deg. 200g proteiner er 200g proteiner, om dette er 20%, eller 40% av ditt daglige kaloriinntak er irrelevant. Hvis vi f eks tar for oss 30/30/30 fordelingen så vil det si at en person som spiser 2000kcal vil få i seg 150g proteiner med denne fordelingen, noe som kan være for lite for en mann som vil gå ned i vekt. Hvis vi derimot har en mann som forbrenner 4000kcal om dagen så vil 30% tilsi at han spiser 300g proteiner, altså unødvendig mye.

Derfor er det bedre å bare bruke gram når du snakker om fordelingen av makronæringstoffene. Hvis du er usikker på hvor mye av hvert hovednæringstoff du trenger så har jeg skrevet en tråd om dette: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...