Gå til innhold

Ønsker tilbakemelding fra matplan fra min Elixia PT :)

Anbefalte innlegg

Har hatt noen PT timer for å få et nytt styrkeprogram og teknikktrening. Han satte samtidig opp forslag til matplan. Jeg er 28 år, 167 cm. Målte fettprosent på ca 25% .

Trener 5-6 dager i uken, 5 split for å få mer definerte muskler (er allerede greit definert men er litt for mye rundt hofter/lår ;)) og lavere fettprosent.

Alle dagene ligger på ca 1500 Kcal fordelt slik:

Karbs: 140-170g

Protein 120-140g

fett: 30g

Han satte opp alternativer for alle dagene så tar to av eksemplene her..

Alle dager: 2 dl melk og 2 dl juice, fordeles utover dagen. 30g proteinshake etter trening

Dag 1

50 g makrell i tomat

2 stk brød

Mellommåltid:

100g CC

1/2 banan

1 youghert

Lunsj:

1 stk brød

1 skive kalkunskinke o.l m/paprika

1 eple/pære

Middag

100g laks

100g ris

100g grønnsaker

Kvelds:

2 stk knekkebrød

2 skiver div skinke.

1502 Kcal

Dag 2

Frokost

50g havregryn med melk

Mellommåltid

100g CC

1/2 banan

1 Youghert

Lunsj

100g kylling

50g pasta

100g salat

1 eple

Middag

200g torsk/sei

50g ris

100g grønnsaker

Mellommåltid:

1 Skyr

Kvelds:

2 stk knekkebrød

4 skiver div skinke

Dette er to av alternativene, alle dagene er rimelig like. Siden jeg uikke spiser brød/ris og lite knekkebrød vil jeg helst erstatte dette med annet?

Noen som har noen meninger om dette? :)

Fortsetter under...

Jeg ville anbefalt mer proteiner til frokost, lunsj og kvelds. Proteinene bør ideelt være fordelt ganske like gjennom dagens måltider (men gjerne litt ekstra til kvelds).

Du kan bytte det ut med hva du vil så lenge det blir omtrent samme fordeling av næringsstoffer. En matplan er alltid et forslag og aldri et absolutt oppsett på hva du skal spise. Variasjon i maten er både viktig for sunnheten og for trivselen.

Jeg ville anbefalt mer proteiner til frokost, lunsj og kvelds. Proteinene bør ideelt være fordelt ganske like gjennom dagens måltider (men gjerne litt ekstra til kvelds).

Du kan bytte det ut med hva du vil så lenge det blir omtrent samme fordeling av næringsstoffer. En matplan er alltid et forslag og aldri et absolutt oppsett på hva du skal spise. Variasjon i maten er både viktig for sunnheten og for trivselen.

Jeg følte selv det ble mye kjedelige karbohydrater. Listen jeg satte opp selv på forhånd til han inneholdt ikke brød, juice og minimalt med knekkebrød og ris. Men følger ikke denne, prøver å legge til mere grønnsaker og proteiner av div slag men føler jeg famler litt med dette :huh:

For lite fett....

Savner litt nøtter og andre og sånt da :(

Annonse

Jeg vet det er samme PT. :) Kan se det.. Skal sies at jeg har jobba på ELIXIA på deltid ganske mange år.. :)

Elixia Porsgrunn:p Ei venninne gikk på "gå ned i vekt" programmet deres med samme PT og skulle ned ca 15 kg, hun hadde 95% lik kostplan. Jeg skal ikke isåfall mer enn 2-3 kg ned, heller ned i fett % og kanskje se å stille fitness til høsten.

Siden du allikevel var innstilt på å telle kalorier så kan du jo heller bare gjøre det på en mer fleksibel måte?

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Jupp, enig med Oddis. Bytt ut knekkebrød og brød med mer proteiner ;)

Når jeg ser hva andre som trener mye og spiser bra er jeg overrasket over at han satte opp brød igrunn:mellow:

Men han var og veldig på å ikke ha mere enn 30g proteinpulveret om dagen for det kunne hope seg opp i kroppen?

Når jeg ser hva andre som trener mye og spiser bra er jeg overrasket over at han satte opp brød igrunn:mellow:

Men han var og veldig på å ikke ha mere enn 30g proteinpulveret om dagen for det kunne hope seg opp i kroppen?

Ah+-+Nevermind.gif

Det er bullshit. Mesteparten av proteinene bør komme fra fast føde, men det er ikke fordi man ikke skal spise for mye proteinpulver, men fordi kjøtt og fisk metter bedre og har også andre næringsstoffer i seg. I tillegg smaker brokkoli og andre grønnsaker kjedelig sammen proteinpulver, men godt sammen med fisk og kjøtt.

Dersom du har fått en diettplan uten noen videre ukentlig oppfølging på denne kan du like godt bruke diett.no til å lage din egen. En slik fastsatt diettplan har liten verdi dersom den ikke følges opp og justeres utifra ukentlig framgang.

Man kan gjerne ha god framgang med lite fett i kosten, men egen erfaring tilsier at under 40 gram så begrenser man maten veldig og en får nødvendigvis ikke noen bedre framgang av det heller. Litt nøtter og litt sunt fett fra andre kilder som avokado, egg, meieriprodukter og rødt kjøtt for å nevne noen kan absolutt være å anbefale.

Jeg regner med det var en med navn KR? =)

Jeg ble skuffa selv, for det koster en del, og jeg forventa noe mer skreddersydd, enn et program alle får.. Menmen.. Det funka jo!

Hehe.. YES!:D Han er flink, fikk et veldig greit program og han var ivrig men litt skuffet for jeg føler matplanen hans er temmelig lik for alle, litt justeringer på menger og små andre ting. Jeg kjøpte bare 3 timer for å få program og terpe teknikk så det ble jeg fornøyd med :) Men funker selvfølgelig siden det legger deg på et kaloriunderskudd om du følger det, venninna mi gikk ned 8 kg men var ikke så veldig fornøyd med planen, følte den ikke var til å leve med i det daglige..

Det er bullshit. Mesteparten av proteinene bør komme fra fast føde, men det er ikke fordi man ikke skal spise for mye proteinpulver, men fordi kjøtt og fisk metter bedre og har også andre næringsstoffer i seg. I tillegg smaker brokkoli og andre grønnsaker kjedelig sammen proteinpulver, men godt sammen med fisk og kjøtt.

Dersom du har fått en diettplan uten noen videre ukentlig oppfølging på denne kan du like godt bruke diett.no til å lage din egen. En slik fastsatt diettplan har liten verdi dersom den ikke følges opp og justeres utifra ukentlig framgang.

Man kan gjerne ha god framgang med lite fett i kosten, men egen erfaring tilsier at under 40 gram så begrenser man maten veldig og en får nødvendigvis ikke noen bedre framgang av det heller. Litt nøtter og litt sunt fett fra andre kilder som avokado, egg, meieriprodukter og rødt kjøtt for å nevne noen kan absolutt være å anbefale.

Dette var ikke noe oppfølgingsprogram på, bare tre timer med PT. Får heller bruke denne som mal og tilpasse den mere etter behov ja. Får nok mere utbytte av å bytte mye av brødet med mere grønnsaker og proteiner. Liker shaken etter trening veeeldig godt og også veeeldig glad i en proteinkaffe (drikker ikke vanlig kaffe) på formidagsskift på jobben :D

Annonse

Kvaliteten på PT'er tror jeg varierer veldig! Utdannelsen er ikke spesielt lang, og etter det jeg vet så trenger man ikke kunnskaper om kosthold for å inneha tittelen personlig trener. Så da sier seg vel selv at en PT ikke nødvendigvis har peiling på akkurat det - noe din tydeligvis ikke har :p

Det er jo ikke så rart hvis matplanene er veldig like?

Mat er jo ikke rocketscience, eneste som skiller om du skal opp eller ned i vekt er jo kcal totalt iforhold til vekta di. Regner med en PT har en ganske så "standard" matplan som han/hun endrer litt på etter hvem personen er, og om du skal opp eller ned i vekt.

Da hadde jeg skifta PT..

Hvis bilmekanikeren min hadde sagt at jeg kun kunne fylle 10L bensin hver dag så hadde jeg heller skrudd selv.. ;)

Uansett så synes jeg slike matplaner med 1/2 ditt og 1/4 datt og masse små oppdelte måltider er kjempeteite, fordi de er både dyre og vanskelige å følge - noe som senker sjansen for at du klarer å gjennomføre det 100% veldig.. no offence, men håper du skjønner hva jeg mener :)

Kvaliteten på PT'er tror jeg varierer veldig! Utdannelsen er ikke spesielt lang, og etter det jeg vet så trenger man ikke kunnskaper om kosthold for å inneha tittelen personlig trener. Så da sier seg vel selv at en PT ikke nødvendigvis har peiling på akkurat det - noe din tydeligvis ikke har :p

Han her vet egentlig hva han driver med, han har stilt selv i fitness og driver med det. Men blir vel til slik når de har flest kunder som skal ned i vekt at det blir en fast plan med ulike menger, ikke nødvendig å finne kruttet opp på nytt:rofl: Men hadde håpet på en mer tilpasset plan, ihvertfall siden jeg i utgangspunktet gav liste over hva jeg spiste og den inneholdt ikke brød eller juice!

Han her vet egentlig hva han driver med, han har stilt selv i fitness og driver med det. Men blir vel til slik når de har flest kunder som skal ned i vekt at det blir en fast plan med ulike menger, ikke nødvendig å finne kruttet opp på nytt:rofl: Men hadde håpet på en mer tilpasset plan, ihvertfall siden jeg i utgangspunktet gav liste over hva jeg spiste og den inneholdt ikke brød eller juice!

Hm, det var rart at en som har drevet og driver med fitness og er PT setter opp en sånn diett. Har du spurt hvorfor du fikk med f.eks. juice?

Er det ikke slik at PT-er i utgangspunktet ikke skal sette opp noe matplaner? De har jo ikke noen formell kompetanse på området heller, noe han understreker ganske kraftig ved å fraråde mer enn 30g proteinpulver hver dag...

Kjør mindre brød, ingen fare.. Litt mer fett, evt bytt over til mer havregryn/søtpotet om du MÅ ha karben.. :)

(mye brød fra den PTn... Enda en grunn til å stole på seg SELV..) Internutdanna jævler overalt.. :p

Å kalle en person man aldri har møtt er vel kanskje litt drøyt, men ja, det er ufattelig mange som påstår at de har peiling på mat uten å egentlig ha det. DET er irriterende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...