Gå til innhold

Problemer med kne


Frode B

Anbefalte innlegg

Er de siste åra fått fokus på også å trene ben, da denne er den største muskelgruppen vi har, å ikke minst er viktig for symitri på kroppen, for gutta skaper jo ben økter større prod av testostron, noe igjen som gir økt styrke! Mitt prob er at jeg kanksje har kjørt for tungt på benpress ( 45 grader) 400 kilo + og dype knebøy gjøre i fjor sommer at jeg fikk stivt ben, å var litt kiipt å gå på...dette gikk over. Å har forsøkt kutte ned på kilo og ha flere rep. Men selv nå har jeg "mel" lyd når jeg går i trapper og litt kneppe lyd når jeg holder hånden på kne når jeg bøyer det. MR bilder viser ingenting, å lege har ikke peiling, han sier "jumpers knee" han å ta det med ro, det funker jo dårlig for det fleste sikkert.

Noen tips hva jeg kan prøve??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde vondt i kneet, men MR viste ingen tegn til feil på kneet. Legen visste ingen ting (vet ikke helt hva de kan).

På eget initiativ gikk jeg til kiropraktor, han fant at feilen egentlig var lokalisert i foten, og fikk rettet det.

Mitt råd er derfor å gå til kiropraktor, han kan kanskje se hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I 2000 hadde jeg en ulykke med en overtrimmet moped hvor hjulet eksploderte midt i en sving, noe som resulterte i grøftespor i en relativ hardpakket grusvei laget av mine knær.

Jeg har den mel lyden og knepping i knærne som kommer litt av og på.

Har vært hos utallige leger og de begynner å tro at jeg bare faker - En røntgen i 2004 derimot viste løse benfragmenter som fløyt rundt i kneområdet og som iblant blandet seg inn i leddene som førte til kneppelyd og mel lyd, du kan derimot bruke en god del penger på privatist og få det fikset men jeg trener ben utrolig forsiktig nå for å bygge opp hovedmuskulaturen rundt det området.

Per dags dato så hjelper det meg å gå ganske mye, jeg ligger på 30 000 skritt per dag på jobben og har ikke noe problemer med knærne, men sitter jeg for lenge og skal reise meg så vil jeg høre knepping. Kom en ganske høy kneppelyd da jeg tok 100kg i knebøy på gymmen som fikk håret til mine kompiser til å reise seg, de trodde at kneskåla sprakk ellernoe :)

Så mitt forslag er

  • privatist (koster flesk)
  • Gå mye (kommer an på person til person)

Mvh

Pro JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det....ja vet ikke helt hvor min "skade" kommer fra, men har vært en del uforsiktig med kroppen....som du sier er privatist å be om å lette godt på lommeboka, tror jeg ikke at jeg gidder engang....

Jeg tok som sagt MR av benet , å de kunne ikke se noe spesiell slitasje, jeg liker å gå, men ok å ha med noen, blir for kjedelig å gå alene, takk for svar å ønsker deg topp trening å bra knær fremover;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det....ja vet ikke helt hvor min "skade" kommer fra, men har vært en del uforsiktig med kroppen....som du sier er privatist å be om å lette godt på lommeboka, tror jeg ikke at jeg gidder engang....

Jeg tok som sagt MR av benet , å de kunne ikke se noe spesiell slitasje, jeg liker å gå, men ok å ha med noen, blir for kjedelig å gå alene, takk for svar å ønsker deg topp trening å bra knær fremover;)

Ja, blir fort kjedelig å gå alene, er derfor jeg kjører lett presse på gymmen som simulerer gåingen :) Hovedsaken er å holde kneleddet i bevegelse så ofte man kan og passe på at man sitter riktig, dvs rett beinstilling når man kjører bil osv.

Du får ha lykke til så får man håpe at det løser seg, jeg kjører lett 5x5 med 110kg i knebøy 90* uten problemer med mine knær nå, og det kunne jeg ikke for 5-6 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye samma problemene med knærne, og aner ikke hva det kommer av. Finner heller ikke no på mr, ct eller røntgen hos meg. Jeg har i perioder hatt mindre belastning på beina, og det har jo funka litt. Ellers bruker jeg alltid støtte på knærne når jeg trener. For meg har det funka veldig bra. Jeg bruker varmereflekterende ir bandasjer eller neoprenstøtter. Er verdt å prøve iallefall. Sykt kjipt å ødelegge knærna helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, blir fort kjedelig å gå alene, er derfor jeg kjører lett presse på gymmen som simulerer gåingen :) Hovedsaken er å holde kneleddet i bevegelse så ofte man kan og passe på at man sitter riktig, dvs rett beinstilling når man kjører bil osv.

Du får ha lykke til så får man håpe at det løser seg, jeg kjører lett 5x5 med 110kg i knebøy 90* uten problemer med mine knær nå, og det kunne jeg ikke for 5-6 år siden

Ja skal forsøke å gå mer, jogging har ingen god effekt, nå har jeg ikke jogget i skogen siden i høst, men blir jogge turen for lang så blir benet stivt og vondt...får gå litt mer, er bra å lufte hodet litt også, takk for oppløftende svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye samma problemene med knærne, og aner ikke hva det kommer av. Finner heller ikke no på mr, ct eller røntgen hos meg. Jeg har i perioder hatt mindre belastning på beina, og det har jo funka litt. Ellers bruker jeg alltid støtte på knærne når jeg trener. For meg har det funka veldig bra. Jeg bruker varmereflekterende ir bandasjer eller neoprenstøtter. Er verdt å prøve iallefall. Sykt kjipt å ødelegge knærna helt.

Hei ja...

Jo har forsøkt neoprenstøtte på den ene kneet som krangler mest, det virker som det er litt hjelp i det. vet ikke helt hva varmereflekterende ir bandasje er? Jeg har forsøkt å gå ned litt på vektene, å sluttet å kjøre kne bøy med stang. Men det er så utrolig kiipt å ikke presse seg på treningen, blir jo seff sliten av å kjøre flere rep på mindre kilo, men liksom ikke helt det samme:( Jeg forstår liksom ikke at noe som lager så mye lyd ikke kan dukke opp på noe bilde?? Hvis det ikke er høy musikk på gymmen så hender det jeg ikke klarer å kjøre ben, forferdelig lyd:eek:

En kompis annbefalte også Glukasamine, men ikke gjort mye for meg iallefall, til deg kan jeg iallefall annbefale å dobble dosene men omega3 en stund...kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo at du har altfor lite leddvæske i knærne..det vil nok gi disse lydene (uten at jeg skal være skrå sikker). Du kan få tatt ultralyd av kneet ditt da, der ser de ligamenter og væske oxo. Jeg har tatt det av skuldra for noen år siden før en operasjon, og etter da operasjonen ikke var så vellykka vi håpet på. Da viste det seg at operasjonen faktisk var 100%, men at leddet rett og slett fylte seg med mer væske. Dette var ikke å se på noe annet bilde.

Varmereflekterende ir bandsjer eller strømper var noe jeg fant på en webshop og tenkte det var verdt å prøve. De er like tynne som vanlig bandasjer så man slipper den pølsa med neopren bak kneet (den er såå irriterende). Har anbefalt de til ei venninne som har vært så ille i kneet at hu bruker skinne i perioder, og de har hjulpet henne iallefall.

Har prøvd å ta mer omega3, men syns heller ikke det hjalp stort. Men takk for tipset uansett.

btw; det er ikke sikkert at du får ultralyd av det offentlige og i værste fall må du vente sykt lenge. Ta det privat så er det gjort på notime.

Helt enig i at det er kjipt å ikke kunne ta ut maks når man trener...har i perioder kjørt så lavt at det føles som en vits. Dessverre så er det noen ganger sånn at vi bare MÅ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest den artikkelen som asianface linker til over. Jeg er selv kiropraktor og ser meg enig med mange av de problemstillingene som blir presentert i den artikkelen.

Jeg ville anbefale deg å komme deg til en kiropraktor som kan sjekke ankel, kne, hofte og thorakalfunksjonen din + styker/muskellengde ratioer. Kneet i seg selv gjør ikke så mye, men problemer i kneet er som oftest en reflekson av problemer i leddene rundt kneet og muskler som har effekt på kne, hofter og ankler.

Er vanskelig å si hva som er i veien, men er jo mulig det er en type maltracking som må fikses funksjonelt (PFPS type problem) (man kan ta en lateral reticular release operasjon, men forskning viser dårlige resultater av dette). Kom deg til en kiropraktor eller annen muskel og sjelett spesialist og få det undersøkt ordentlig. Jumpers knee høres det i allefall ikke ut som ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...