Gå til innhold

Trenger hjelp til å lage diett


Liinn

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å innføre en diett i kostholdet mitt som er lett å holde. Jeg vil spise etter en ganske klassisk diett som ikke er periodisk faste eller lavkarbo. Kutter allerede en del i karbohydratene.

Er det noen flinke snille der ute som har lyst til å hjelpe meg:)? Jeg blir kjempeglad for svar. Her er noen retningslinjer:

- Jeg trener etter frokost på morgenen.

- Jobben min er på kveldstid. Typisk klokken 13:00 til 22:30 / 09:00.

Det er i en bolig med ungdom jeg jobber i, og vi spiser middag kl 16, kvelds kl 20 og frokost kl 07 med

dem.

- Jeg trener styrke og og intervaller på forskjellige dager og har som mål å trene styrke og gå ned i vekt og fettprosent.

- Frokosten er for meg allerede innarbeidet: Havregryn med melk, omega3 kapsler og kaffe (skal snart over til grønn/hvit te)

- På jobben må maten være lett å lage som tar liten plass på kjøkkenet når vi lage mat til resten av gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diett er noe som er midlertidig, og problemet er da selvfølgelig at hvis ikke ditt normale kosthold er endret når du er ferdig på dietten, vil kroppen mest sannsynlig gå tilbake til slik den var.

Vil heller anbefale en endring i kostholdet ditt og la det bli en varig endring, så skal du se endringer kommer og blir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett er noe som er midlertidig, og problemet er da selvfølgelig at hvis ikke ditt normale kosthold er endret når du er ferdig på dietten, vil kroppen mest sannsynlig gå tilbake til slik den var.

Vil heller anbefale en endring i kostholdet ditt og la det bli en varig endring, så skal du se endringer kommer og blir:)

Veldig enig. Som regel når man ønsker å brenne fett er det fordi man har for mye, og grunnen til at man har for mye er fordi kostholdet ikke har vært helt opptimalt. For å endre på kroppen, må man endre på maten og evt. på treningen. Det du spiser idag har tydeligvis vært "for mye", og da vil du få tilbake den kroppen du har idag dersom du går tilbake til det du spiste før etter dietten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er klar over det.. Jeg har endret kostholdet mer og mer i årenes løp etter hva jeg syns er fornuftig. Så tanken min er at kosten skal være en livstil..

Frokosten min pleier å bestå av havregryn og kanskje frukt.

Spiser som regel grovt, prøver å være forskiktige med karbohydratene, spiset masse grønt, nøtter, rent kjøtt, fordeler proteinene jevnt utover dagen, holder meg mest mulig borte fra ferdigprodukter.

Egentlig er jeg ganske fornøyd med hvordan jeg spiser. Det ligger i livstilen.

Men nå er jeg litt gira på å trene masse styrke fremover. Og kanskje med den rette matplanen får jeg enda bedre resultater?

Er jeg inne på feil kategori her kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over det.. Jeg har endret kostholdet mer og mer i årenes løp etter hva jeg syns er fornuftig. Så tanken min er at kosten skal være en livstil..

Frokosten min pleier å bestå av havregryn og kanskje frukt.

Spiser som regel grovt, prøver å være forskiktige med karbohydratene, spiset masse grønt, nøtter, rent kjøtt, fordeler proteinene jevnt utover dagen, holder meg mest mulig borte fra ferdigprodukter.

Egentlig er jeg ganske fornøyd med hvordan jeg spiser. Det ligger i livstilen.

Men nå er jeg litt gira på å trene masse styrke fremover. Og kanskje med den rette matplanen får jeg enda bedre resultater?

Er jeg inne på feil forumkategori kanskje?

Har du styrkeprogram? Ellers ville jeg fått det på plass, så kan du kjøre den maten du pleier mens du justerer etterhvert som du ser om det går fremover eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over det.. Jeg har endret kostholdet mer og mer i årenes løp etter hva jeg syns er fornuftig. Så tanken min er at kosten skal være en livstil..

Frokosten min pleier å bestå av havregryn og kanskje frukt.

Spiser som regel grovt, prøver å være forskiktige med karbohydratene, spiset masse grønt, nøtter, rent kjøtt, fordeler proteinene jevnt utover dagen, holder meg mest mulig borte fra ferdigprodukter.

Egentlig er jeg ganske fornøyd med hvordan jeg spiser. Det ligger i livstilen.

Men nå er jeg litt gira på å trene masse styrke fremover. Og kanskje med den rette matplanen får jeg enda bedre resultater?

Er jeg inne på feil forumkategori kanskje?

Det er supert at du har endret på livsstilen! Og du gjør sikker mye rikitg, men om du føler at du ikke får optimale resultater, så er det kanskje noe man kan rette på. Hvis du skriver opp hva du spiser i løpet av en dag, så er det mye lettere for oss å kommentere og gi tilbakemeldinger. Jeg bidrar i hvert fall mer enn gjerne...

Du er helt klart på rett forum. Hva fikk deg til å tvile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett er noe som er midlertidig, og problemet er da selvfølgelig at hvis ikke ditt normale kosthold er endret når du er ferdig på dietten, vil kroppen mest sannsynlig gå tilbake til slik den var.

Vil heller anbefale en endring i kostholdet ditt og la det bli en varig endring, så skal du se endringer kommer og blir:)

Diett betyr faktisk livsstil på latin :)

________

Om du er slank og normalvektig, men ikke får resultater så tror jeg ikke du spiser så veldig mye feil, annet enn at du trenger mer proteiner i kosten din og må trene hard styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett betyr faktisk livsstil på latin :)

________

Om du er slank og normalvektig, men ikke får resultater så tror jeg ikke du spiser så veldig mye feil, annet enn at du trenger mer proteiner i kosten din og må trene hard styrketrening.

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Men det er også derfor man ikke skal rote sammen det norske ordet "diett" og engelske "diet" siden det engelske ordet refererer til livsstil/kosthold, altså bruker de ordet riktig i motsetning til hos oss nordmenn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Lily

Alltid spist normalt og sett normal ut. Jeg har vært for lite aktiv den siste tiden og lagt på meg litt fett.

Jeg får bare kjøre på videre med styrke programmet mitt og så finner jeg nok utav det..

Si ifra hvis du føler at du trenger litt bistand. Ikke at du ikke klarer det selv, ikke misforstå, men hvis det er noe du lurer på, så er det som regel alltid noen som kan svare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...