Gå til innhold

høyt stoffskifte


Kristinea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det aller beste er å¨gå tilbake til legen å få klare svar.. Her er det nok mange som kan litt om alt.. men dumt å ikke få informasjonen du virkelig trenger. Slik jeg har forstått det varierer symptomer og alvorhetsgraden veldig fra person til person. Har ei vennine med høyt stoffskfite - og hun er nesten ikke plaget av symptomene i det hele tatt, mens ei aen jeg vet om har det skikkelig tøft - særlig den psykiske delen..,

"muligens" - har du tatt blodprøver?

Slike verdier må sees på over tid - så håper du får tatt noen prøver til, og at du finner ut av det... =) Men før du får noe bekreftet, så senk skuldrene og lev som før.. Hvordan føler du deg selv? Kjenner du noen "unormale" ting i kroppen ifht før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det var høyt han sa? Ikke at jeg ikke tror deg, men det er bare det at lavt stoffskifte er veldig vanlig å utvikle (midlertidig) ved en spiseforstyrrelse...

ja, det var høyt han sa. har det på brev :)

det aller beste er å¨gå tilbake til legen å få klare svar.. Her er det nok mange som kan litt om alt.. men dumt å ikke få informasjonen du virkelig trenger. Slik jeg har forstått det varierer symptomer og alvorhetsgraden veldig fra person til person. Har ei vennine med høyt stoffskfite - og hun er nesten ikke plaget av symptomene i det hele tatt, mens ei aen jeg vet om har det skikkelig tøft - særlig den psykiske delen..,

"muligens" - har du tatt blodprøver?

Slike verdier må sees på over tid - så håper du får tatt noen prøver til, og at du finner ut av det... =) Men før du får noe bekreftet, så senk skuldrene og lev som før.. Hvordan føler du deg selv? Kjenner du noen "unormale" ting i kroppen ifht før?

ja, har tatt blodprøver. men skal opp til uken og ta fler for å sikre svaret. når jeg leste symptomene på høyt stoffskifte kan jeg kjenne igjen noen ting, som "vektnedgang tross høy matlyst"(......), "rastløshet og tretthet" og "hetebølger".

jeg får nok vite mer når jeg er hos legen igjen:) jeg vil ihvertfall få ordent det så fort som mulig. å slite med det psykisk også er noe jeg ihvertfall ikke vil. (har slitt/sliter nok der fra før....)

tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma hadde for høyt stoffskifte (fikk det etter fødeselen av meg hehe, imma shitkid... ups) og for å si det sånn, man skjønte at noe var galt med henne før hun gikk til legen. Endte opp med at de oppererte bort skjoldbruskkjertlen. Hun bare gikk ned i vekt uansett hva, var stressa, nervøs, kroppen gikk på høygir hele tiden rett og slett.

Nå i dag har hun det helt fint, hun tar jo tyroksin da, eller levaksin som det har byttet navn til. Eneste forskjell fra tiligere livet er at hun kan rett og slett gå tom for energi litt fortere enn før, så hun er litt mer enn bare vanlig sliten etter en lang arbeidsdag.

Mens andre er veldig uheldige og faktisk ikke får tilbake et normalt liv....

Ellers sier de spis mye fisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke? ;) vet ikke hvordan du ser ut

Står i loggen min, men...poenget er at det er veldig vanskelig å se om noen har lavt eller høyt stoffskifte ut fra kroppsfasong :)

fikk beskjed av legen at jeg muligens har utviklet høyt stoffskifte. noen som har erfaringer med dette? kan det fikses med kosthold etc. eller må medisiner til? noen som vet eventuelle årsaker til hvordan jeg har klart dette?

Høyt stoffskifte er forresten like ille som lavt, så få det behandlet. Håper du ikke trenger å stråle skjoldbruskkjertelen og begynne på levaxin/triiodtyronin. Du må nok ha medisiner, men kommer litt an på hvor ille det er. Jeg tviler på at du får fikset det gjennom endring av kosthold...men jeg kan mer om hypo enn hyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lenge holdt på med en vektoppgang, som jeg også skal fortsette. men i det siste har jeg gått nedover, tross jeg har spist MINST like mye som før, jeg har også spist mye mer usunt. noe kan ha med å gjøre at forbrenningen min har blitt bedre, eller vandt med mer mat. men er noe som ikke stemmer helt også kanskje.

Står i loggen min, men...poenget er at det er veldig vanskelig å se om noen har lavt eller høyt stoffskifte ut fra kroppsfasong :)

oi nå ble jeg litt bekymret her. jeg har heldigvis ikke opplevd noe så voldsomt som dette. men hvis det er slik at jeg har høyt stoffskifte, vil jeg virkelig få det kurert snarest!

vet noen, om når man da i tilfellet begynner på medisiner, går man da veldig mye opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har lenge holdt på med en vektoppgang, som jeg også skal fortsette. men i det siste har jeg gått nedover, tross jeg har spist MINST like mye som før, jeg har også spist mye mer usunt. noe kan ha med å gjøre at forbrenningen min har blitt bedre, eller vandt med mer mat. men er noe som ikke stemmer helt også kanskje.

Man ser ganske lett om det er hypertyreose eller ikke. I motsetning til hypOtyreose er det veldig lett å diagnostisere, og mye mindre problemer i grenseområdene. Hvis legen din sier du er hypertyroid ville jeg stolt på det, men kommet meg til en spesialist for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan kroppen "reagere" med å skru opp forbrenningen i en periode etter at man har begynt å spise. Men jeg vet ikke mekanismene bak det, altså hvorfor det skjer. Som regel går den tilbake til normalen etterhvert, men jeg regner med at legen passer på verdiene dine enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk beskjed av legen at jeg muligens har utviklet høyt stoffskifte. noen som har erfaringer med dette? kan det fikses med kosthold etc. eller må medisiner til? noen som vet eventuelle årsaker til hvordan jeg har klart dette?

Man kan ha korte perioder med forhøyede stoffskiftehormoner som går helt over av seg selv. Hvis man ikke har noen symptomer så gjør man ingenting med det og kontrollerer heller hormonene etter noen uker/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Lurer på det selv.. Har tatt prøver på stoffskifteproblematikk, men jeg fikk de normale tilbake sa de til meg. Definer normal sier bare jeg. Jeg vil jo tro at det er jeg som kjenner kroppen min best, og det er noe som ikke stemmer... Jeg aner ikke hva det er, for psykologen min blir bare oppgitt av meg... Hjelp .p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...