Gå til innhold

Nybegynner søker råd om kost-tilskudd!


Oddii

Anbefalte innlegg

Er ikke så erfaren vektløfter, og har kjøpt inn litt forskjellig kost-tilskudd. Jeg har kjøpt inn protein, kreatin monohydrat, zma, c-vitamin og omega 3. Er det viktig med karbohydrat og aminosyrer i tillegg eller noe annet tilskudd? Er det noe tilskudd dere vil anbefale meg? Har lyst på masse og styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil understreke at hva som er fornuftig av kosttilskudd avhenger av hvordan kostholdet ditt ser ut. Med stor sannsynlighet har du veldig mye å gå på når det gjelder kostholdet før du trenger å tenke mye på kosttilskudd.

Hvorfor har du kjøpt de tilskuddene du har kjøpt? Har du tenkt over hvilket behov de skal dekke utifra kostholdet som en helhet?

Det viktigste kosttilskuddet du tar er omega-3. Utover dette kan kreatin hjelpe deg om du responderer på det, og proteinpulver kan være et fint supplement til de dagene du ikke få i deg nok protein gjennom maten. Aminosyrer er hvertfall helt unødvendig, siden du får i deg disse gjennom proteinpulver og mat. Karbohydrater er heller ikke noe problem å få i seg gjennom mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt er ikke veldig bra. Tror at jeg får i meg nok karbohydrater, men vil også tro at jeg trenger tilskuddene når jeg trener 3 ganger i uka. Omega-3 og zma er bra å ta uten trening har jeg hørt.

Hvis kostholdet ditt ikke er bra så ville det vært en god ide å fikse det før du handler kosttilskudd ;)

Når det gjelder ZMA (du må gjerne rette meg her); etter som jeg husker så finnes det ikke forskning som beviser at det har noen effekt på styrke/muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZMA er gull for meg. spesielt siden jeg har sliti en del med kramper. ZMA har en positiv effekt på søvn og den naturlige testosteron produksjonen, så ZMA hjelper ikke direkte på muskelveksten, men har en effekt på rammeverket som hjelper muskelveksten.

Kilder? Fordi det jeg fant stemmer ikke overens med det du skriver. Jeg har så vidt kikket på denne, men om du finner noe som ikke stemmer her må du bare si ifra:

http://www.jissn.com/content/1/2/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...