Gå til innhold

Alright, jeg skal droppe noen kilo.


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg veier 82 kg, 170'ish høy, så du trenger ikke være atomfysiker for å kunne forstå jeg har litt ekstra fett jeg kan bli kvitt.

Tanken er at jeg skal gå ned til 75 kg, og relativt lav FP. Jeg er kanskje i overkant ambisiøs, men hey ho. Generelt har jeg nok helt siden jeg ble voksen vært ganske kompakt. Ikke tjukk egentlig, men ja dere veit...

Jeg starta å trene styrke for rundt 2 år siden, og har siden den gang opplevd en enorm forvandling kroppsmessig. Hadde ikke vært forbausa om jeg hadde gått om 15 kg i bare muskler, uheldigvis målte jeg meg ikke før jeg starta å trene. Litt synd egentlig :(

Uansett, back on track. Jeg tenkte jeg skulle som sagt droppe noen kg fram mot sommeren, og har vel strengt tatt innsett at det må skje gjennom løping, svømming og mindre mat. Jeg har i bunn og grunn et ganske bra kosthold. Drikker knapt alkohol lenger, spiser ikke potetgull, ikke sjoko, ikke noe brus eller snop generelt. Tar Omega3 og D-vit tilskudd. Bytta ut laks med torsk og lett med skummamelk. Problemet mitt er egentlig hvordan jeg skal gå ned i fettprosent og samtidig beholde muskelmassen, og hvis mulig øke.

Har snakka med en kompis som har bra peiling, og han sa det omtrent var umulig å få pose og sekk. Han anbefalte intervalltrening om morran før frokost etc. Men så lurte jeg på om det var noe ekstra jeg kunne gjøre. Eventuelt om det er mulig å bytte ut intervalltreningen med en 1 jogging istedet, eller om det er den afterburn effekten man ønsker fra intervalltreningen?

Jeg fatter egentlig ikke hvordan jeg kan kutte ned mer på mat. Jeg spiser som regel noe som det her :

Frokost: 2 skiver med leverpostei, kaffe, skummamelk. Eventuelt müsli hvis det er tilgjengelig og alle skåler ikke er tel vask (lol). Har også kjørt en del havregrøt, men føler det blir litt meh ettersom det smaker søppel med mindre jeg hiver på en haug sukker.

Mellommåltid, som regel banan, eple e.l.

Lunsj. par-tre brødskiver.

mellommåltid. et par speilegg, eventuelt, par skiver med leverpostei til.

Trening.

Proteinshake

Middag. Ofte 400 gram torsk, med ris, og noe grønnsaker jeg finner i øyeblikket.

Kvelds. Eple og ny proteinshake.

Spiser jeg liksom mindre enn dette føler jeg at jeg kommer til å tape muskelmasse, for da går jeg uten tvil i kaloriunderskudd. Og det så det braker.

Mulig jeg drømmer når jeg tror jeg kan bli veldig slank, men har bare lyst å prøve å bli kvitt den bilringen helt nederst liksom. Ikke at jeg har et problem med den, eller at den er veldig stor, men hadde vært så kult å kunne fått fram litt magemuskler. Morsomt å sette mål :D

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spis ris. Det går fint an å spise fisk og grønnsaker uten det, jeg bruker sursøt-saus og da funker det fett! Ikke spis brød, spis egg, kylling, svinekjøtt, karbonadedeig, salat, grønnsaker, skyr osv. Musli er heller ikke så sunt. Brød metter ikke, i hvertfall ikke lenge. De matvarene jeg nevnte har mye protein i seg, og det metter og gir masse energi.

Skyr er kjempegodt med druer og honningmelon i, mange synes den er tør å spise bare slik den er.

og når det gjelder havregrynsgrøt, har du smakt pakkene fra axa? De finnes med eple, blåbær og den siste husker jeg ikke, men pakken er rød. Det eneste du gjør er å ta f.eks 1 dl havregrynsgrøt og blander med 1 dl kokt vann, og venter 1 minutt. Kjøp deg en pose med sukrin, og blander i, bruk kanel og cottage cheese i. Kjempegodt. Jeg har kjøpt lavkalorisyltetøy i Sverige og å ha det på, er supergodt! Lover deg at du ikke kommer til og synes at det ikke smaker noe ;) Det er de vanlige posene du koker med vann som er smakløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback. Jeg skal prøve å kutte ut mye av brødmaten, så skal jeg se om det forandrer noe. Men mulig jeg er tjukk i huet nå, men hva svarte er skyr?

@ jenny, jo jeg har testa axa sine. Og de er gode, men det er jo opplagt dem er fulle av sukker. Jeg har ikke sjekka, men jeg nekter at det smaker så søtt uten mye tilsetninger.

Det med turer osv. er detta jeg synes er så rart. Jeg har kompiser som har gått ned 8 kg bare ved å spise sunnere. Mens jeg som går halv mil til og fra treningssenteret hver gang jeg trener. Trener fire dager i uka. Har ikke bil, går hele tiden. Spiser aldri sjoko, potetgull, brus e.l. jeg går ikke ned what so ever. Helt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback. Jeg skal prøve å kutte ut mye av brødmaten, så skal jeg se om det forandrer noe. Men mulig jeg er tjukk i huet nå, men hva svarte er skyr?

@ jenny, jo jeg har testa axa sine. Og de er gode, men det er jo opplagt dem er fulle av sukker. Jeg har ikke sjekka, men jeg nekter at det smaker så søtt uten mye tilsetninger.

Det med turer osv. er detta jeg synes er så rart. Jeg har kompiser som har gått ned 8 kg bare ved å spise sunnere. Mens jeg som går halv mil til og fra treningssenteret hver gang jeg trener. Trener fire dager i uka. Har ikke bil, går hele tiden. Spiser aldri sjoko, potetgull, brus e.l. jeg går ikke ned what so ever. Helt merkelig.

Hehe, skyr er yoghurt. Smaker litt tørrere enn yoghurt da, mange som ikke liker det :p

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg følger mest med på kaloriene :p Det er det mye av i de også, men det tar jeg med i "budsjettet" mitt, pågrunn av at det metter magen min så sinnsykt mye :p Men jeg har masse sukrin og syltetøy på fordi jeg ikke synes det smaker søtt når jeg ikke har noe på :p

Spiller ikke så stor rolle at du gjør alt det der, viss du likevel spiser så mye vanlig mat at du ligger i kaloribalanse. Og så er jo folk veldig forskjellige også da, det skal være sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke spise ris/brød = karbohydrater? Trener man så trenger kroppen karbohydrater.

Uansett, kostholdet ditt er veldig "ola normann" noe som er greit i og for seg, men ikke helt opptimalt i forhold til målet ditt.

Du bürde fokusere på å få i deg mere proteiner i første om gange, spis mer kjøtt, fisk, fugl, meieriprodukter, egg.

Du kan fint bytte ut ett av brødmåltidene dine med en salat med en proteinkilde.

Jeg anbefaler deg heller ikke å drikke 2 proteinshaker, ikke fordi det ikke er sunt eller så. Men det er bedre om du spiser kaloriene dine.

På havregyn er det greit å bruke syltetøy uten tilsatt sukker/sukrin evt blande inn proteinpulver for å få mer smak.

Frokost, mellommåltid 1 og lunsj er i hovedsak karbohydrater, prøv og bytt halvparten mot noe med proteiner f.eks banan/eple PLUSS skyr.

Frokost kan du spise havregrøt/gryn med melk, eller ta en proteinshake ved siden av om du ikke er glad i varm mat på morningen.

Mange har også godt utbytte av å spise proteiner og fett tidlig på dagen og karbohydrater senere. Dette fordi man har bedre og mer langvarig energi av proteiner og fett.

Dette og styrketreing vil hjelpe deg til å bevare musklene dine samtidig som fett% vil gå ned om du er flink. Du kan også tenke at all aktivitet er bra aktivitet, så beveg deg mest mulig i løpet av dagen, gå en tur de dagene du ikke trener osv.

Spør du meg, angående det med karbohydrat? Jeg har et ganske høyt inntak av karbohydrat, selv om at jeg holder meg unna det jeg forbinder mest med karbohydrat faktisk. Sliter veldig med å få det tallet ned. For jeg forbinder karbohydrat med noe som ikke gjør meg mett, ikke gir meg energi og som øker søtsuget mitt, og DET vil jeg ikke ha noe av. Men viktigste er vel å få i seg karbohydrat fra en sunn kilde da kanskje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen raske tips :)

Vet du sånn Ca energibehovet ditt ligger på ? Start å loggføre hva du spiser på diett.no

Så ligger du med et underskudd på ca 500 Kcal hviledager og kanskje litt i + treningsdager ?

Om du trener split, så kanskje starte med et helkropps program for å beholde muskelmasse.

+ Spise mye proteiner , ikke innta det i veskeform:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ærlig talt ikke peiling hva jeg burde ha av kcal, og hva jeg bruker. Ingen ide what so ever. Veit ikke engang hvordan jeg skulle gått fram for å finne det ut :| Greit nok å begynne å telle hva jeg spiser, men hvordan vet man hva man bruker naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kjøre inbody scan eller hva det heter.. Jeg bruke en vekt (på Herballife) som sendte strøm igjennom kroppen for å finne beinmasse/muskelmasse osv.. Disse er så klart ikke 100% men greit å vite sån sircus hvor man ligger.

Finnes også formler på dette ( skal prøve å finne) men den tar ikke hensyn til en velutviklet muskelmasse, bein osv

Men er jo en grei måte å finne ernergibehovet ditt om du ikke har peiling :)

Er foresten 175cm høy , 75kg og 14% fett.. har hvilemetabolisme på ca 1930 Kcal om det skaper deg et bilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i rimelig vekt som forteller litt om fettprosent o.l på Elkjøp. Selvfølgelig, det vil jo aldri bli helt nøyaktig, men det sier litt.).

Jeg har en slik og min erfaring er at den sier ingenting (bortsett fra masse feil). Mens jeg er på diett nå har den vist samme fettprosent hele tiden selv om jeg har redusert 7 mm på fettklypa og 6 cm på målbåndet rundt magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik og min erfaring er at den sier ingenting (bortsett fra masse feil). Mens jeg er på diett nå har den vist samme fettprosent hele tiden selv om jeg har redusert 7 mm på fettklypa og 6 cm på målbåndet rundt magen.

Hysj da, jeg tenkte å bruke penger på den vekta:p. Men ja, fettklype er nok litt bedre hvis man lærer å bruke den. For å kuppe tråden litt, hvor vanskelig er det å lære seg fettklype? Tenkte å kjøpe den de selger på gymgrossisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør du meg, angående det med karbohydrat? Jeg har et ganske høyt inntak av karbohydrat, selv om at jeg holder meg unna det jeg forbinder mest med karbohydrat faktisk. Sliter veldig med å få det tallet ned. For jeg forbinder karbohydrat med noe som ikke gjør meg mett, ikke gir meg energi og som øker søtsuget mitt, og DET vil jeg ikke ha noe av. Men viktigste er vel å få i seg karbohydrat fra en sunn kilde da kanskje:)

Når du skriver karbohydrat her, hva mener du egentlig? Refererer du til ris, pasta og brød, eller favner du bredere? Jeg spiser selv lite ris og brød, for det blir jeg rett og slett ikke mett av. Spiser til gjengjeld byggris, bulbur og couscous og masse, masse grønnsaker. Masse karbohydrat i de, men mat jeg faktisk blir mett av. Hvis du trener mye så trenger du uansett noe karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å rote litt i arkivet her! Det er masse fine tips i både forum og artikler. Når det gjelder mat så kan du jo se litt på bloggen til Kristine Weber, hun har masse oppskrifter som passer fint til mellommåltider og lunsj. Dersom du har mulighet til å få satt opp et treningsprogram med en PT så vil jeg absolutt anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ærlig talt ikke peiling hva jeg burde ha av kcal, og hva jeg bruker. Ingen ide what so ever. Veit ikke engang hvordan jeg skulle gått fram for å finne det ut :| Greit nok å begynne å telle hva jeg spiser, men hvordan vet man hva man bruker naturlig?

Den er kanskje veldig enkel, men her på fitnessbloggen ligger det en kalorikalkulator. Der kan du føre inn hvor mye du ca trener, og så regner den ut kaloriinntaket utfra vekt, høyde og alder. Det er den jeg følger. I tillegg har jeg scannet meg med den nevnte vekta fra Herbalife, og den gav akkurat det samme resultatet som kalorikalkulatoren her på fitnessbloggen, kom jeg på nå. Det tallet du får da, medregnet hvor mye du trener altså, viss det tallet blir 2500, så må du ligge på 2000 kalorier per dag, for å gå ned 0,5 kg i uka. Det er slik jeg gjør det ihvertfall, og det funker :) Men brukte litt tid på å forstå det da, det skal sies :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver karbohydrat her, hva mener du egentlig? Refererer du til ris, pasta og brød, eller favner du bredere? Jeg spiser selv lite ris og brød, for det blir jeg rett og slett ikke mett av. Spiser til gjengjeld byggris, bulbur og couscous og masse, masse grønnsaker. Masse karbohydrat i de, men mat jeg faktisk blir mett av. Hvis du trener mye så trenger du uansett noe karbo.

Da tenker jeg på ris, pasta og brød ja! Hva er bulbul?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg på ris, pasta og brød ja! Hva er bulbul?:)

Sorry, mente bulgur. Det er gryn du koker eller legger i bløt. Brukes mye i midtøsten. Metter godt (syns jeg), og er lett å krydre.Fås i nesten alle dagligvarebutikker, samt alle innvandrersjapper. Prisen er heller ikke avskrekkende.

Husk at grønnsaker er en viktig kilde til karbohydrat. Ikke vær redd for karbohydratene! :) Dropp heller matvarer du føler ikke gjør noe for deg - som matvarer du ikke blir mett av, og erstatt dem med noe annet. Hvis du ikke blir mett av vanlig ris, så prøv fullkornsvarianter, byggris osv. Og hvis du liker brød så ville jeg bakt det selv, da har du kontroll på hva som er i det. Hvis du vil kutte karbo i bakevarer så kan du jo prøve lavkarbobrød også.

Hvis du vil spise etter lavkarboprinsippene så hjelper nok ikke det jeg skriver noe særlig. Men hvis det er metthetsfølelse og lite energi som er bakgrunnen din så ville jeg rett og slett søkt meg til andre karbokilder enn de du syns er problematiske. Og så bør du nok kanskje se på sammensetningen av måltidene, samt når du spiser de. Jeg trives f.eks. veldig godt med å spise karbo-rik mat jevnt gjennom dagen, mens andre foretrekker å få i seg det meste tidlig eller sent. For min del så er jeg også veldig nøye med å ikke ha pasta, ris o.l. som primæringrediens når jeg lager mat. Spiser jeg pasta så har jeg masse grønnsaker til, samt en proteinkilde. Cluet for meg har vært å finne balanse i kostholdet, ikke kutte ting. Grunnen til dette er at jeg lett overspiser og får spisekick dersom jeg blir for restriktiv. Jeg syns du skal prøve deg litt frem, og kanskje prøve å få hoveddelen av karbohydratene dine fra andre kilder enn de du syns er problematiske. Og husk å spise nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj da, jeg tenkte å bruke penger på den vekta:p. Men ja, fettklype er nok litt bedre hvis man lærer å bruke den. For å kuppe tråden litt, hvor vanskelig er det å lære seg fettklype? Tenkte å kjøpe den de selger på gymgrossisten..

Det er ikke vanskelig å lære seg å bruke den for å måle framgang. Så lenge du måler på samme steder fra uke til uke så ser du progresjonen. Men er vanskeligere å lære å si en fettprosent utifra tallene. Dette må gjøres i sammenheng av en vurdering av det visuelle og krever mye erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...