Gå til innhold

Snatch!


Gjest PowerClean

Anbefalte innlegg

Gjest PowerClean

Hei, jeg sliter en del med snatch, har flere ganger sett på youtube når olympiske løftere gjør dette, men det lar seg bare ikke gjennomføres på en skikkelig måte..

Min absolutte maks på dette løftet er 60 kg, når jeg veier 78 kg er ikke dette annet enn flaut :p

Jeg kommer ikke raskt nok under stanga til å låse skuldrene.

Jeg får ikke satt meg stødig nok.. på hælene.

Ofte er jeg så tilbakelent at jeg må slippe stanga og nesten slå baklengs kolbøtte for å unslippe døden.

Sitter ikke støtt nok på fotsålen, vekten skivter liksom innover på foten.

Skal prøve å få filmet litt under trening i morgen så får vi se, men i mellomtiden; er det noen som har en grei "huskeliste" før et slikt løft? Punkter man går igjennom før en planlegger løftet osv :)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ææh, det så fryktelig skummelt ut! Søkte det opp på youtube :)

For det første, er dette en øvelse som er nødvendig for deg å gjøre? Det finnes veldig mange andre gode øvelser som vil gi enorm fremgang, noe jeg ikke helt ser denne gjøre. Er det mest for moro skyld du vil gjøre den? :) Spørr av nysjerrighet ;)

Ellers er det jo så enkelt at dersom du ikke liker en øvelse, og absolutt ikke får den til, så finner man erstatninger :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne siden her: http://www.cathletics.com/

Jeg har kjøpt DVD'en og boka og er fornøyd med begge. Det er ingen enkel oppskrift på å lære seg rykk da det er en teknisk komplisert øvelse.

Det aller beste er å få veiledning fra noen som kan øvelsen. Generelt så må du prøve å identifisere i hvilken del av løftet du er svak, og så jobbe spesifikt med problemet.

F. eks. snatch balance for komme raskt ned under stanga. Sjekk skotøy og øv på rykkbøy for å finne en stødig posisjon i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha implementert olympiske løft i treningen min så skulle jeg ha tatt meg god tid og delt opp bevegelsen i flere deler og øvd på hver av dem før jeg utførte hele bevegelsen. Da vi hadde om rykk på PT-studiet så hadde vi 4 øvelser vi kjørte før vi i det hele tatt prøvde rykk. En av de var, som Mr. M nevner, rykkbøy.

Det er nok bare å legge ifra seg egoet hjemme å finne fram et kosteskaft eller en stang på maks 10kg til teknikken begynner å sitte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst, 60kg i snatch er ikke ille om man ikke har teknisk trening i øvelsen. Når det er sagt, så trenger du ikke bruke så mye vekt for å ha effekt av denne øvelsen, alt handler om å løfte så eksplosivt som mulig. Sats på lette vekter og god teknisk innlæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææh, det så fryktelig skummelt ut! Søkte det opp på youtube :)

For det første, er dette en øvelse som er nødvendig for deg å gjøre? Det finnes veldig mange andre gode øvelser som vil gi enorm fremgang, noe jeg ikke helt ser denne gjøre. Er det mest for moro skyld du vil gjøre den? :) Spørr av nysjerrighet ;)

Ellers er det jo så enkelt at dersom du ikke liker en øvelse, og absolutt ikke får den til, så finner man erstatninger :thumbsup:

Nødvendig er det vel ikke, men det er hele-kroppen-øvelser som blant annet gir deg mye eksplosiv styrke. Støt (clean & jerk) er frivending, frontbøy, militærpress og utfall i en og samme øvelse, så du får gjort veldig mye på kort tid :).

Jeg har lekt meg litt med støt på trening i det siste, og det er en stilig øvelse.

Frivendingen klarer jeg fint uten å gå ned i frontbøy og hente vekta, det er mine svake skuldre som begrenser hvor mye jeg kan legge på stanga :meh:. Men det skal forbedres, og jeg kommer til å kjøre støt på skulder/bryst-dagen.

263,5 kg. Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PowerClean

Takk for veldig gode svar :)

For meg er det å mestre snatch en stor milepæl.. Driver med crossfit og da er denne øvelsen en gjenganger, et annet faktum er at når jeg først har prøvd noe jeg ikke får til så klarer jeg ikke å legge det fra meg før dritten sitter :p

Selv bruker jeg løftesko og de er til stooor hjelp, har i følge folk som driver med denne typen løft god teknikk på cleans, powercleans og clean & jerks, det er liksom bare snatchen som ikke sitter helt enda :) Skal få noen med peiling til å se på det.

Litt av cluet med det jeg driver med er å mestre alt på en tilfredstillende måte, jeg trenger ikke være overraskende sterk i de forskjellige øvelsene, men jeg vil ha det som et minimum at teknikken sitter som den skal, og det er ikke til å skyve under en stol at snatch faktisk er en veldig bra øvelse som aktiverer ekstremt mange muskler og stiller stort krav til eksplosivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Orker ikke å opprette ny tråd..

Men gjør jeg noe elementært feil når jeg får usaklig vondt i håndleddene ved denne øvelsen? Når jeg må holde såpass langt ute som det er anbefalt (strake armer når stange ligger ved lysken) samtidig som jeg har et fast grep rundt stanga, får jo håndleddet en noe unaturlig vinkel (radialfleksjon) - noe som går greit når det er snakk om 20 kg, men jeg merka fort at det funker jævlig dårlig med bare 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

263,5 kg. Jaja...

Ser og høyner med 2.5kg:

Orker ikke å opprette ny tråd..

Men gjør jeg noe elementært feil når jeg får usaklig vondt i håndleddene ved denne øvelsen? Når jeg må holde såpass langt ute som det er anbefalt (strake armer når stange ligger ved lysken) samtidig som jeg har et fast grep rundt stanga, får jo håndleddet en noe unaturlig vinkel (radialfleksjon) - noe som går greit når det er snakk om 20 kg, men jeg merka fort at det funker jævlig dårlig med bare 30 kg.

Mer eller mindre en vanesak. Varmer du opp håndleddene før du starter?

TS:

Hva er greia med å kalle det "snatch"? Det har et norsk navn også: Rykk. :p

Det er i det hele tatt umulig å gi noe som helst råd uten å se hvordan du løfter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...