Gå til innhold

Hvor mye veier vektstanga?


Ingvild

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen: hva veier vanligvis vektstanga, uten vekter på? Finnes det en standard? Det er såvidt jeg vet ingen vekt i styrkerommet der jeg trener, ellers hadde jeg jo bare sjekket. Google sier at standard er 20kg/45lbs, men jeg aner ikke om det er en amerikansk standard, eller en internasjonal. Jeg er såpass liten og spinkel at benkpress med kun stanga, uten vekter, er nok for øyeblikket, og jeg lurer på hva i all verden den veier. 20 kg høres ikke urimelig ut, i og med at jeg var oppe i 9 kg i hver hånd i benkpress med manualer, da jeg prøvde meg på stanga.

/noob out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett er den 20kg, noen kan være 18kg. Og har vært borti at et sats senter hadde 10kg, de var samme dimensjoner som standard, bare at endene var av plast og ikke stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å være 20 kg. Jeg klarer ikke benkpress med vekter jeg heller:p. Eller, jo, jeg klarer hvis jeg putter på totalt 5 kg til sammen. Altså 2,5 kg på hver side. Det ser så jævlig latterlig ut...så jeg håper jeg blir litt sterkere på benkpress med manualer før jeg tar vanlig benkpress.

Når vi først er innom dette. Jeg overanalyserer absolutt, så til de grader. Men hvor mange av dere som faktisk løfter ordentlig (det vil si mer enn bare stanga og 2,5 kg-skivene...) reagerer hvis dere hadde sett meg med kun selve stanga på benkpressen? Det samme gjelder egentlig markløft også. Jeg klarer å ta 40-50 kg, men jeg vil ha superbra teknikk før jeg fortsetter videre der..reagerer folk egentlig hvis en tar markløft med lite/ingen vekter? Er det kun jeg og mitt hode som overanalyserer ting når jeg tenker at de store sterke karene (er ikke så mange kvinnfolk der jeg er) flirer inni seg av meg:whistling: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi først er innom dette. Jeg overanalyserer absolutt, så til de grader. Men hvor mange av dere som faktisk løfter ordentlig (det vil si mer enn bare stanga og 2,5 kg-skivene...) reagerer hvis dere hadde sett meg med kun selve stanga på benkpressen? Det samme gjelder egentlig markløft også. Jeg klarer å ta 40-50 kg, men jeg vil ha superbra teknikk før jeg fortsetter videre der..reagerer folk egentlig hvis en tar markløft med lite/ingen vekter? Er det kun jeg og mitt hode som overanalyserer ting når jeg tenker at de store sterke karene (er ikke så mange kvinnfolk der jeg er) flirer inni seg av meg:whistling: ?

Jeg blir imponert over jenter som løfter benkpress, markløft og knebøy uansett hvor mye eller lite som er på. Altfor mange jenter som ikke tørr eller vil prøve seg på baseløftene. Alle må starte en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel å tenke "bra for deg!" Når jeg ser folk kjøre baseøvelser, uansett vekt. I stedet for å bruke masse tid på isolasjonsøvelser for alt mulig rart de ikke akkurat trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjon: Jeg overanalyserer og må slutte med det. Pell heller ræva bort til benkpressen, selv om det er pinglete vektbelastning. :D

Det blir i allefall ikke mer før du kommer deg under stanga ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så konklusjon: Jeg overanalyserer og må slutte med det. Pell heller ræva bort til benkpressen, selv om det er pinglete vektbelastning. :D

Jeg så en relativt stor mann som brukte bare stanga i benkpress. Jeg er rimelig sikker på at det bare var oppvarming, men likevel, jeg bestemte meg for at hvis han har lov, så har jeg lov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...