Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okey, dette blir en tråd helt lik den jeg hadde om markløft.. Prøvde militærpress for første gang idag, hva er realistisk og kunne øke i militærpress iløpet av et år? Kommer til og legge det inn 1-2ganger i uka..

Mine løft idag..

8 rep med stanga

8 rep @ 40 kg

6 rep @ 60kg

4 rep @ 70lg

5x5 @ 75 kg

Hvis vi går utifra at 5x5 @ 75kg er max idag, er det realistisk for meg å sette mål om å klare 5x5 @ 100kg iløpet av 2012 feks?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4064-dere-som-tar-milit%C3%A6rpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man økter såpass når man blir vandt med nye øvelser at jeg vil si det virker fult mulig. jeg synes du gikk veldig høyt på oppvarmingssettene dine før 5x5 så du har nok mer inne også hvis du senker volumet litt der også.

Ved press over hodet er det ikke involvert så mye muskler. Det er derfor vanskeligere å øke i en slik øvelse enn hvis du skulle presset i et horisontalt plan (benkpress). Noen har gener/anlegg for å få store og sterke skuldre – de kan helt sikkert øke veldig mye, mens det for andre kanskje er vanskelig.

Selv er jeg veldig sterk i bryst, brukbar sterk i skuldre, mens jeg er veldig svak i triceps. Alle har styrker og svakheter :-)

25kg er mulig på ett år, men det avhenger både av forutsetninger, hvordan du trener, og en del andre faktorer.

Det farlige ved å ta mye over en kort tidsperiode er faktisk ryggen.

Her kan det lønne seg å jobbe en del med abdomen som igjen gjør øvelsen mye lettere, grunnen til det er at under tunge løft så er det lett å "skeie" ut med en dårlig holdning som igjen fører til skader på ryggen.

Har man en del støtteøvelser som går på abdomen så blir det lettere å holde den strake holdningen man skal holde.

Når det kommer til progressjon så kommer det mye an på hvor mye du selv vil, men du kan øke med 2.5kg når du merker at du tar f.eks 50kg lett og fortsette således.

Mvh

Pro JB

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...