Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Could well be. Folk fungerer forskjellig.

I følge det jeg akkurat leste har antihistaminer muligheten til å motvirke mer enn histaminer. Ved å reagere med biprodukter av alkohol, vil det ha mulighet å fange opp og isolere forbindelser som normalt ville fått kroppen til å sende ut cytokiner. Disse cytokinene er et verktøy for immunforsvaret ditt, og det er blant annet denne raske økningen av cytokiner som kan gi hodepiner og kvalme.

Det som skjer når vi drikker alkohol er at levra begynner å produsere enzymet Alkohol dehydrogenase, som arbeider for å oksidere alkohol til energi. Vil ikke si det stresser levra noe mer enn et høyt proteininntak.

Det tar et visst antall timer for levra å kvitte seg med all alkoholen, men når de timene har gått, så går levra tilbake til normal nedbrytning av andre næringsstoffer.

Men én grunn til å ikke trene dagen derpå er at man ofte ikke klarer å gi 100% fordi man er dehydrert og ofte bakfull. Derfor er det for de fleste ikke optimalt. Men at trening dagen derpå gir et katabolt resultat stiller jeg meg skeptisk til.

Hva med trening samme dag som alkoholinntak?

Det er et must for meg, i den tro at det til en viss grad kompenserer for det høye kaloriinntaket alkohol gjerne fører med seg, men nå ble jeg litt usikker.

Annonse

Hva med trening samme dag som alkoholinntak?

Det er et must for meg, i den tro at det til en viss grad kompenserer for det høye kaloriinntaket alkohol gjerne fører med seg, men nå ble jeg litt usikker.

Spurte en gang på Martin Berkhans facebook om akkurat det der. Pleide alltid å trene før en tur på byen før, men tenkte det var greit å spørre en ekspert. Han svarte at det beste var og ikke trene samme dag som man skulle innta alkohol.

Vet dog ikke hvordan det er med dagen etter "fylla". Selv syns jeg det er veldig deilig å trene dagen etter en tur ut. Kanskje lurt å vente til ettermiddagen / kvelden slik at man er helt kvitt alkoholen.

Men i forhold til trening, da snakker vi primært styrketrening, sant? Jeg er fortsatt på den med at jeg ser på det som en fordel å få brukt litt energi den dagen man skal drikke, slik at en kardioøkt kan vel ikke gjøre stor skade?

Litt kardio skader nok ikke. Det er vel trening som er en stor påkjenning på kroppen som er det man bør styre unna. Hovedsaklig intervaller, sprint og styrketrening.

Intervaller = stor påkjenning for kroppen? Jeg kan ikke se for meg at 4x4-intervaller der du ikke skal opp i makspuls engang kan regnes som påkjenning for kroppen i samme grad som styrke.

Det tar et visst antall timer for levra å kvitte seg med all alkoholen, men når de timene har gått, så går levra tilbake til normal nedbrytning av andre næringsstoffer.

Så da er det altså slik at:

- Slik jeg har skjønt det er nedbryting av alkohol førsteprioritet hos kroppen, mens annen næring fordøyes i et lavere tempo, samt at noen vitaminer hemmes av alkoholinntak.

- Mens alkoholen brytes ned vil musklene restitueres ved å bruke egne aminosyrer?

Noen bøker eller forskningsartikler som tar for seg dette?

Fant hvertfall denne, som antyder at moderat alkoholinntak etter trening påvirker restitusjonen i forhold til styrke i negativ grad.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...