Gå til innhold

Interval 4x4 tidlig på morgenen


Storoe

Anbefalte innlegg

For det første må jeg bare nevne at jeg synes det ble unødvendig dårlig stemning i denne tråden her, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor. Trådstarter lurer vel bare på om han får mindre utbytte av en intervalløkt ved å trene på tom mage. MIN erfaring er at NEI, det gjør man ikke. Dette kan jeg begrunne med at jeg øker i fart for hver eneste intervalløkt selvom jeg ikke har spist frokost. I tillegg til dette trener jeg tung styrketrening, med progresjon i baseøvelsene nesten hver uke. Det skal nevnes at jeg spiser NOK i løpet av en dag til å øke i både styrke og kondisjon selvom jeg ikke spiser maten FØR jeg løper. Bakgrunnen for at jeg ikke spiser før jeg løper om morgenen er at jeg synes det er mer behagelig å løpe på tom mage, og at de gangene jeg har spist før økten har fått en følelse av at maten kommer opp igjen under de harde intervallene. Dette er som sagt MIN opplevelse, og ikke dokumentert i noen vitenskapelig artikkel. Anyways, skjønner fortsatt ikke hvorfor det ble så sur stemning av denne diskusjonen her. Er mange veier til Rom vet dere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trådstarter lurer vel bare på om han får mindre utbytte av en intervalløkt ved å trene på tom mage. MIN erfaring er at NEI, det gjør man ikke.

Og det er nok helt riktig. Poenget som jeg i hvert fall prøvde å få gjennom er at det er katabolt. Man trener noe som er veldig energikrevende og som ikke foretrekker fett som drivstoff (før etterpå). Fett kan ikke konverteres til glukose, men det kan protein. Hvis man er helt tom så vil protein kunne bli ofret som raskt drivstoff. Forskjellen til fastende vekttrening, etter det jeg har lest, er at man bruker fett helt fint som drivstoff i tillegg til at det skal mange repetisjoner til for å tømme glykogenlagrene. I intervalltrening gjør man veldig mange repetisjoner på veldig kort tid, og så må kroppen ha annet drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nok helt riktig. Poenget som jeg i hvert fall prøvde å få gjennom er at det er katabolt. Man trener noe som er veldig energikrevende og som ikke foretrekker fett som drivstoff (før etterpå). Fett kan ikke konverteres til glukose, men det kan protein. Hvis man er helt tom så vil protein kunne bli ofret som raskt drivstoff. Forskjellen til fastende vekttrening, etter det jeg har lest, er at man bruker fett helt fint som drivstoff i tillegg til at det skal mange repetisjoner til for å tømme glykogenlagrene. I intervalltrening gjør man veldig mange repetisjoner på veldig kort tid, og så må kroppen ha annet drivstoff.
Og det har du helt sikkert rett i. Hadde jeg nesten ikke spist dagen før en morgen intervalløkt, ville jeg helt sikkert brent sammen ganske fort og ikke klart å gjennomføre. Men så lenge man har spist bra dagen før, blir vel ikke akkurat glykogenlagrene tømt etter en natts søvn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har du helt sikkert rett i. Hadde jeg nesten ikke spist dagen før en morgen intervalløkt, ville jeg helt sikkert brent sammen ganske fort og ikke klart å gjennomføre. Men så lenge man har spist bra dagen før, blir vel ikke akkurat glykogenlagrene tømt etter en natts søvn?

Jeg skal ikke uttale meg for bastant, men jeg har lest masse artikler om hvorfor man *ikke* skal kjøre kardio på tom/fastende mage. Men...dere får gjøre det som fungerer bra for dere selv.

Til opplysning regner man ca 60 repetisjoner for å tømme glykogenlagrene i en muskelgruppe. Jeg regner med at du kjører mer enn 60 bevegelser på økten. Jeg har lagt opp en del linker og forsøkt å forklare. Om det ikke er interessant gidder jeg ikke å blande meg mer. Det viktigste er at man trener, og så får man gjøre det man trives best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått mange gode svar her, men skriver litt jeg og.

Ved intervalltrening vil du forbrenne Glykogen (karbs), om morgen er som regel glykogenlagrene forholdsvis liten.

DVS at ved intervalltrening vil ikke kroppen din ha den energien som er viktig for å yte optimalt og for best fremgang. Det vil tære på kroppen (muskler og annet) og øke risikoen for overtrening betraktelig.

Konsekvensen blir at du vil få økt produksjon av kortisol (negativt), samt at restitusjonen etter trening vil ta lengre tid.

Så ved trening på tom mage vil det faktisk være atskillig smartere å trene langkjøring med intensistet mindre enn 70%, da forbrenner kroppen energi fra fettlagrene og karbs er ikke den viktigste energikilden.

Men ved intervall, så strider det mot forskning å trene intevall (hvor glykogen er energikilden) med tomme glykogenlagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Den siden fra Olympiatoppen var fin.

Men det er fortsatt en ting jeg ikke har fått helt svar på, og det er hvor mye ekstra næringstoffer jeg bør ha i meg de dagene jeg løper interval 4x4. Slik at jeg ikke vil gå med kcal underskudd. Hva bør jeg fokuserere på, ekstra carbs, protein eller fett?

Jeg forstår om jeg forbrenner 3-400 kcal, så fyller jeg på ekstra med det, men spørsmålet er av hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Den siden fra Olympiatoppen var fin.

Men det er fortsatt en ting jeg ikke har fått helt svar på, og det er hvor mye ekstra næringstoffer jeg bør ha i meg de dagene jeg løper interval 4x4. Slik at jeg ikke vil gå med kcal underskudd. Hva bør jeg fokuserere på, ekstra carbs, protein eller fett?

Jeg forstår om jeg forbrenner 3-400 kcal, så fyller jeg på ekstra med det, men spørsmålet er av hva.

Altså...Om du forbrenner 3-400kcal, så er det en del av det som er fett. Spesielt det etterpå. Om du tar en liten proteinshake med melk før du løper bør du få i deg nok til å dekke det du trenger. Eventuelt kan du spise litt rosiner eller ta litt xl-1 om du ikke orker frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trening av utholdenhet er min tommelfingerregel ca følgende:

Karbs 1-1,5gr pr kg kroppsvekt rett etter trening.

Proteiner ca 20-30gr rett etter trening.

Feks litago (evt proteinshake) +litt rosiner, riskjeks og litt nøtter.

Ved utholdenhet er min erfaring at jeg må øke inntaket av fett og karbs betraktelig for å gå i null...

Ps ta en titt i loggboken min, der har jeg enkelte dager logget inntaket mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betraktelig, hvor mye er det? Jeg har spurt om dette tidligere andre plasser, og det ser ikke ut til at jeg får et godt svar på denne.

Hvordan får jeg sjekka loggboken din? Klikka på profilen din og fant ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...