Gå til innhold

Interval 4x4 tidlig på morgenen


Storoe

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål når det kommer til intervalløping på morgenen, 7-8 tiden.

Matinntaket. Er det nødvendig, og vil det utgjøre stor forskjell på ytelse om jeg har i meg mat før jeg løper på morgenen? Hvis dette utgjør en stor forskjell i ytelsen, vil det si at jeg må stå opp en time før løping, siden du ikke skal spise og umiddelbart dra på trening?

Eller har kroppen energi nok fra kvelden før, til å holde ut en økt?

Og hvor mye ekstra næringstoffer bør jeg ha i meg de dagene jeg løper for at det ikke skal ende opp med vekttap over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer jo veldig. Om du spiser et pansermåltid før du legger deg, vil du kanskje ha nok energi til å fullføre en tung intervalløkt. Intervalltrening henter det meste av energien fra glykogen. Om du ikke har spist siden middag dagen før, vil glykogenlagrene dine være reduserte, og du vil yte mindre. Men igjen.. Tilpasningssak. Om du absolutt skal gjøre kondisjon på tom mage, vil du kanskje kjenne at det er lettere å gjennomføre en rolig joggetur i forhold til en hard intervalløkt.

Jeg pleide å spise en skål havregrøt og banan før jeg dro ut og løp 5 min senere. Du MÅ ikke stå opp og spise frokost flere timer før økta; det er også en tilpasningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten kjenne på selv hva som føles best for deg. Jeg foretrekker å løpe 4x4 intervaller på tom mage på morgenen, og føler at det er de øktene som er best. Når jeg løper tidlig på morgenen har jeg som regel spist kveldsmat i ni tiden kvelden før, og det funker som sagt veldig godt for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig ville jeg sagt "drit i spørsmålet om ytelse". Du får ikke noe bedre fettforbrenning av å løpe på tom mage. Det er en myte. I tillegg får man ofte mindre ut av treningen på tom mage, samtidig som man blir skikkelig katabol. Kroppen trenger næring for å gjøre slik aktiviteter, og om du brenner 60% fett og 40% annet, så kan du jo gjette hvor "annet" kommer fra om du ikke har mat i kroppen...

Så for guds skyld spis. Morgenkardio er en myte, og om du leser litt nyere informasjon om det kommer du til å finne ut at *all* forskning sier at du skal ha mat i deg før du løper.

Edit: Du trenger ikke vente lenge med å spise om du tar i deg noe som kroppen tålerer bra. Spis en liten eske med rosiner og ta en skikkelig proteinshake, så finner du fort ut om du må vente 10 minutter eller mer. Jeg har i hvert fall ikke noe problem med den kombinasjonen rett før kardio...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var vel ikke relatert til fettforbrenning, men ytelse på trening.

Jeg ville prøvd meg fram, som folk over her nevner så er alt en tilpassningssak :)

Selv liker jeg helst å løpe intervaller om kvelden, ett par timer etter middag.

Jeg bruker pulsklokke, og logger alt av km, puls og kcal. Jeg teller ikke kcal i det daglige, så jeg vet aldri helt om jeg ligger i overskudd eller underskudd, men passer hvertfall på å få i meg bra mat etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet var vel ikke relatert til fettforbrenning, men ytelse på trening.

Jeg tror ikke du forsto hva jeg skrev. Du kommer til å tære på *MUSKLER*. Det er en grunn til at "ingen" driver på med det lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forsto jeg ikke hva du skrev...

Marie over her har gode intervalløkter på tom mage om morningen, så da er det jo tydligvis "noen som driver på med det lenger"

Jeg forstår at du ikke er interessert i hva jeg har å si, så gjør som du vil. Helt fint for min del :)

TAKK! Da driter jeg i cardio på tom mage, ikke f om jeg skal miste masse muskler i tillegg til litt fett.

Om dette du sier stemmer, så er det ikke rart at så mange som skal på scenen, hvertfall første gang, mister mye musklemasse.

Jeg mener, det er ikke mange bodyfitness jenter som ikke går morgencardio på konkuranse diett..

Sjekk noen av disse: http://www.google.no/search?q=why+fasting+cardio+is+bad

Det er riktig at man byggere har kjørt cardio på tom mage, men det byggere har gjort i mange år er ikke nødvendig vis det beste. I tillegg har ofte byggere...uhm..."et annet hormonelt miljø", for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting.. Om du spiser (om så bare en banan), vil du få mer energi, og kan yte mer på trening - dermed forbrenne mer evt få mer ut av treninga.

Jeg prøvde å si det også i første svaret mitt, men det var visst ikke interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gjelder styrketrening, så vidt jeg kan se.

Forskerne kom frem til at å spise mat før trening, ga høyest forbrenning over 24 timer. Et måltid før trening vil også kunne øke prestasjonsevnen som i et lengre perspektiv kan gi høyere oksygenopptak (vo2max). Et høyt oksygenopptak er av flere forskere betraktet som viktigst for kroppens totale fettomsetning.

http://fitnessbloggen.no/morgenkardio-fettforbrenning/

Ser vi på tidligere studier får vi bekreftet konklusjonen fra denne studien, og en bedre forståelse av sammenhengene:

  • Ved lav intensitet opptil 50% av VO2max forbrenner du mindre fett under trening når du inntar karbohydrater før trening
  • Ved moderat intensitet på ca 63-68% av VO2max og inntak av karbohydrater før trening, reduseres forbrenningen av fett hos UTRENTE personer, mens TRENTE personer fremdeles forbrenner like mye fett.
  • Inntak av næring før trening øker prestasjonsevnen, og du forbrenner altså mer kalorier totalt sett både under og etter trening (via den såkalte EPOC).
  • Det er sannsynlige fordeler ved å innta MINDRE karbohydrater før trening, men allikevel sikre inntaket av aminosyrer/protein, dette fra nyere studier diskutert på forumet…
  • Under ekstreme forhold som på slutten av en konkurransediett for en kroppsbygger eller fitnessutøver, kan spesifikke kardioprotokoller sørge for at man får fett ut av gjenstridige fettreserver – men dette er noe som de færreste har bruk for.

http://myrevolution.no/s/morgenkardio-pa-tom-mage/

Lyle har skrevet litt om dette også, og de eneste tilfellene han mener det kan være en marginal fordel med fastende cardio er når man kommer ekstremt lavt i fettprosent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du ikke er interessert i hva jeg har å si, så gjør som du vil. Helt fint for min del :)

Det var virkelig ikke slikt ment :) Jeg leste ditt innlegg som at du anbefaler trådstarter å spise før en kondisjonsøkt fordi det er en myte at man forbrenner mer fett på tom mage, og at man kan få nedsatt ytelse.

Men når Marie skriver at hun har gode økter på tom mage, så kan det godt være at Storoe også kan ha gode økter på tom mage. Godt mulig jeg har misforstått deg, og da beklager jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig ikke slikt ment :) Jeg leste ditt innlegg som at du anbefaler trådstarter å spise før en kondisjonsøkt fordi det er en myte at man forbrenner mer fett på tom mage, og at man kan få nedsatt ytelse.

For de aller fleste av oss vil det bety at vi mister mer muskelmasse enn godt er ved å trene CARDIO på tom mage. I tillegg får man mer energi og orker å kjøre hardere ved å spise litt.

Derfor: Ved å ha mer energi yter man mer, og man orker å trene hardere - hvilket betyr mer fett forbrent. Ved å miste muskelmasse senker man forbrenningen på sikt, og dermed vil man få lavere fettforbrenning. Nyere forskning viser en av to ting - enten at man får bedre effekt ved å spise litt før, eller at det er marginal forskjell. Bortsett fra forskning på ekstremt slanke personer er det ingen ting som tilsier at det er noen fordeler for resten.

Men når Marie skriver at hun har gode økter på tom mage, så kan det godt være at Storoe også kan ha gode økter på tom mage. Godt mulig jeg har misforstått deg, og da beklager jeg..

Om noen får en subjektivt følt "bra trening" på tom mage, så er det vel enda bedre om andre kan få "bra trening"+1 ved å spise litt før?

Merk også at det viktigste er at man får det unnagjort. Det står som bottom line i alle artikler jeg leser, og det er naturlig. Hele diskusjonen blir som "skal jeg bruke efedrin eller ikke under cardio", for selv der snakker man kun om max 5% forskjell. Om man ikke klarer å trene etter man spiser, så dropper man selvsagt spisingen. Om man får en bedre og morsommere økt med noe i magen, så spiser man selvsagt. Om det er ett fett på følelsen, så spiser man for det er vist å i hvert fall ikke gi noen negativ effekt og i mange tilfeller gir det en positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gjelder styrketrening, så vidt jeg kan se.

Ja, primært styrketrening. Vet det finnes forskning som viser at treningseffekten på utholdenhetstrening er større når glykogenlagrene ikke er helt fulle, men fant ikke noen god artikkel på det i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte rekker jeg ikke å vente en time etter frokost føre intervall om morgene og liker ikke å løpe med mett mage men får prøve å balansere det med en lett frokost (proteinkaffe? ) føre istedet. Men kan det være til fordel å ta BCAA føre intervallen og da? Tar vanligivis ikke dette siden jeg har proteinpulver:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte rekker jeg ikke å vente en time etter frokost føre intervall om morgene og liker ikke å løpe med mett mage men får prøve å balansere det med en lett frokost (proteinkaffe? ) føre istedet. Men kan det være til fordel å ta BCAA føre intervallen og da? Tar vanligivis ikke dette siden jeg har proteinpulver:mellow:

BCAA vil i hvert fall være en god start om du ikke orker en liten proteinshake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCAA vil i hvert fall være en god start om du ikke orker en liten proteinshake :)

Joa, orker en shake:D Men PT`en satte bare opp en shake iløpet av dagen som skulle taes etter trening, liker og å ta en etter trening, føler det sm en liten belønning:p Får skaffe meg BCAA ihvertfall da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...