Gå til innhold

Hva gjør jeg feil.. ?


maiine

Anbefalte innlegg

Kokken på skolen vår har en fett som måler kroppen ved hjelp av radiobølger. Jeg målte første gang for 3 mnd siden, og så sjekket jeg igjen i dag. Resultatene så slik ut:

29.10.11

Fettprosent: 30,6

Kilo muskler: 38,9

Hvileforbrenning: 1307

01.02.12

Fettprosent: 31,1

Kilo muskler: 38

Hvileforbrenning: 1277

Det jeg lurer på er hvorfor resultatene blir slik? Mine endringer har vært å erstatte løpeturer med tyngre styrketrening, kutte ut alt jeg kan av hvitt sukker og hvitt mel, og å øke fra 3-4 til 4-5 treningsøkter i uka. Jeg løfter tyngre, har bedre utholdenhet, og føler meg i bedre fysisk form. De eneste endringene på kalkuleringen er at jeg er et år eldre (fylte 21 siden sist) og at jeg oppgav feil høyde (161, er egentlig 160) sist.

Tipset jeg fikk var å spise mindre og oftere. Siden jeg ikke styrer alle måltidene selv, er det kjempevanskelig for meg å beregne kcal og porsjoner. Det er sikkert ikke noe lettere for dere, som ikke vet nøyaktig hva jeg spiser, trener osv.

Likevel, er det noen som har noen teorier om hva som skjer? Er 160 høy og rundt 57kg, hvor bør fettprosenten min ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke brydd meg så mye om slike målinger igrunn, når jeg har tatt de har de hvertfall ikke vært noe målestokk...

Du føler deg i bedre form, du holder ut lenger og du er blitt sterkere.. for min del høres det ut som om du har gjort noe riktig :)

Mye viktigere hva speilet og målebåndet sier enn kokken sin badevekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brydd meg så mye om slike målinger igrunn, når jeg har tatt de har de hvertfall ikke vært noe målestokk...

Du føler deg i bedre form, du holder ut lenger og du er blitt sterkere.. for min del høres det ut som om du har gjort noe riktig :)

Mye viktigere hva speilet og målebåndet sier enn kokken sin badevekt :)

Godt å høre, blir så skuffa og demotivert av å ha fokus på sånne ting. Jeg liker å trene, og jeg liker å spise sunt. Bør kanskje bli flinkere til å drikke mer til maten, og spise saktere. Spiser ganske mye til størrelsen min, men når vekta ligger på 57 så synes jeg ikke det er ille egentlig. Men man må vel litt i underskudd for å få ned fettprosent :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Inbody 720 som koster flere hundretusen kroner har en unøyaktighet til at så små forskjeller ikke kan måles nøyaktig. På en billig badevekt som måler fettprosenten kan unøyaktigheten være veldig stor. Bodybuildere som er totalt rippet for fett har blitt målt til å ha høy fettprosent på disse vektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, blir så skuffa og demotivert av å ha fokus på sånne ting. Jeg liker å trene, og jeg liker å spise sunt. Bør kanskje bli flinkere til å drikke mer til maten, og spise saktere. Spiser ganske mye til størrelsen min, men når vekta ligger på 57 så synes jeg ikke det er ille egentlig. Men man må vel litt i underskudd for å få ned fettprosent :meh:

Nei, må ikke høre på apperatene der :)

Du sier jo at du øker i utholdenhet, styrke og ikke minst føler deg bedre. I mine øyne høres det ut som om du gjør alt riktig :)

Jeg målte forresten 25% fett på en slik badevekt.. og 18% på en annen.

Inbody 720 og en av de dyreste fra Tanita var enig om at jeg hadde ca 11-12%..

Så det viser jo bare hvor stor forskjell det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra :) Får vel bare fortsette jobbinga fremover. Har bytta styrkeprogram til tresplitt, så kan trene tyngre og være mer fokusert på teknikk. Slipper å stresse for å rekke alle øvelsene. Blir mindre sliten når muskelgruppene får lengre pauser også, ikke minst i forhold til kondisjon der lårene får kjørt seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta det der noe seriøst, slike målinger er ofte helt på jordet. Kan f.eks nevne at jeg målte meg to ganger på to dager med 7% forskjell i fettprosent fordi den ene hadde brukt "normal" innstilling og den andre "atletisk" osv

Det finnes ikke noe fasit på hva fett% eller vekta bør ligge på. Det er ingen magiske grenser, ser du bra ut, så ser du bra ut uavhengig om du er 55 eller 65 kilo eller har 15 eller 20 % fett :) Det viktige er at du fortsetter og trene, spise sunt og ha et sunt fokus på ting du klarer å holde over tid. Ideelt så skal man slippe å tenke på at man er "flink" da det er en vane og dermed normalen. Eller livsstilen om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på alle de smarte gutta over her, du! :D Du føler deg vel, du blir sterkere og raskere, så hvilken betydning skal da en badevekt som er helt på trynet ha å si for din egen selvfølelse! :) Jeg synes det virker som du jobber kjempebra, så stå på videre og tro på hva du selv føler, det er ofte det mest riktige uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tuusen takk folkens :D Blir glad når folk tar seg tid til å svare på sånt, jeg er vel neppe den første som blir skremt av sånne unødvendige måledingser. Er lett å bli påvirket av alt man ser og hører, og den kokken selger jo Herbalifeprodukter. Står heldigvis på mitt, og sverger til mitt eget proteintilskudd :)

Det med å gjøre ting til en vane og ikke tenke at man må være "flink" er også sant. For tiden merker jeg at jeg må presse meg selv litt, men ting går som sagt mye lettere etterhvert. Blir mer motiverende å komme seg ut mer når våren kommer og været blir mildere. Akkurat nå har jeg hovedfokuset på styrke, men det snur seg nok fort når sommeren kommer :p Elsker å løpe ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tuusen takk folkens :D Blir glad når folk tar seg tid til å svare på sånt, jeg er vel neppe den første som blir skremt av sånne unødvendige måledingser. Er lett å bli påvirket av alt man ser og hører, og den kokken selger jo Herbalifeprodukter. Står heldigvis på mitt, og sverger til mitt eget proteintilskudd :)

Det med å gjøre ting til en vane og ikke tenke at man må være "flink" er også sant. For tiden merker jeg at jeg må presse meg selv litt, men ting går som sagt mye lettere etterhvert. Blir mer motiverende å komme seg ut mer når våren kommer og været blir mildere. Akkurat nå har jeg hovedfokuset på styrke, men det snur seg nok fort når sommeren kommer :p Elsker å løpe ute.

Apropos herbalife...det er VELDIG bra du står på ditt. Jo mer jeg lærer om herbalife, jo mindre liker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tuusen takk folkens :D Blir glad når folk tar seg tid til å svare på sånt, jeg er vel neppe den første som blir skremt av sånne unødvendige måledingser. Er lett å bli påvirket av alt man ser og hører, og den kokken selger jo Herbalifeprodukter. Står heldigvis på mitt, og sverger til mitt eget proteintilskudd :)

Det med å gjøre ting til en vane og ikke tenke at man må være "flink" er også sant. For tiden merker jeg at jeg må presse meg selv litt, men ting går som sagt mye lettere etterhvert. Blir mer motiverende å komme seg ut mer når våren kommer og været blir mildere. Akkurat nå har jeg hovedfokuset på styrke, men det snur seg nok fort når sommeren kommer :p Elsker å løpe ute.

En kokk som selger herbalife og mener du bør spise mindre og oftere ja... Run away and never look back!

Følg heller med på artikler som postes her, av folk som faktisk vet hva de snakker om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med en ernæringsfysiolog i går, i forbindelse med et bilde til en skoleoppgave. Hun mente det var bare tull av meg å ta proteinshake når jeg skulle spise middag en time etter trening. Ifølge henne fikk jeg nok næring gjennom kosten, og proteintilskudd ville ikke være nødvendig for meg før jeg trente på toppidettsnivå. Litt karbohydrater etter både styrke og løping holdt visstnok lenge.

Jo mer jeg hører, jo mer forvirret blir jeg. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en ernæringsfysiolog i går, i forbindelse med et bilde til en skoleoppgave. Hun mente det var bare tull av meg å ta proteinshake når jeg skulle spise middag en time etter trening. Ifølge henne fikk jeg nok næring gjennom kosten, og proteintilskudd ville ikke være nødvendig for meg før jeg trente på toppidettsnivå. Litt karbohydrater etter både styrke og løping holdt visstnok lenge.

Jo mer jeg hører, jo mer forvirret blir jeg. Hva mener dere?

Det kommer helt an på målene dine.

For muskelvekst anbefales 2 - 2,5 gram proteiner pr kg kroppsvekt, men man kan lett klare seg med mindre om man ikke har som mål å bygge mest mulig..

Men når man vil bygge muskler, så trenger musklene tilstrekkelig med byggesteiner for å lage større muskler, og der kommer proteinbehovet inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på målene dine.

For muskelvekst anbefales 2 - 2,5 gram proteiner pr kg kroppsvekt, men man kan lett klare seg med mindre om man ikke har som mål å bygge mest mulig..

Men når man vil bygge muskler, så trenger musklene tilstrekkelig med byggesteiner for å lage større muskler, og der kommer proteinbehovet inn...

Jeg ønsker meg en mage med mer synlige muskler og mindre fett. En strammere, sterkere og raskere kropp som orker mer og som jeg kan være stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en mage med mer synlige muskler og mindre fett. En strammere, sterkere og raskere kropp som orker mer og som jeg kan være stolt av.

Hvor mye proteiner får du i deg ca i løpet av dagen?

En annen ting som er veldig positivt med å øke proteinmengden i kosten, da spesielt fra råvarer - fisk, kjøtt, fugl, er at det gir en bedre metthetsfølelse og holder blodsukkeret mer stabilt, slik at du ikke blir så forferdellig sulten, som man ofte blir etter å ha spist et brødmåltid osv.

Det kan virke positivt på fettprosenten så lenge man tar hensyn til kcal-inntak, og med styrketrening resultere i en sterkere kropp og mer definerte muskler/lavere fett%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hoel her. :) Jeg synes det er mye lettere å holde cravings og "sult" i sjakk når jeg spiser mye proteiner. LCHF-folket sier "fett gjør mett", ernæringsfysiologier flest vil vel si at du skal spise mye fiber (ingen dum ting, forsåvidt) for å holde på mettheten, men personlig føler jeg protein gir den mest effektive metthetsfølelsen.

Sa du noe til ernæringsfysiologen om hva du trente? Hun har rett i at de fleste av oss får i seg nok proteiner og vel så det gjennom kosten, men hadde hun gjort hjemmeleksen sin, så sier hvertfall Olympiatoppen at 1,5-2g/kg er optimalt ved styrke- og kraftidretter. Samtidig nevner de at det er litt diffust hvorvidt man bør legge proteininntaket over dette, ettersom man er litt uklar på om man vil at målet skal være å være i nitrogenbalanse (http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_balance nitrogen = protein) eller ikke. Noen studier viser at inntak på over 2g/kg ikke brukes til muskelvekst, men til energi, og derfor mener mange at det er litt waste å innta mer. Men selv mener jeg det ekstra inntaket er bra for metthetens skyld, og kroppen har gode utskillingsmekanismer for ekstra protein. Jeg finner ingen forskningsartikler som viser hvor mye som skal til for å få nitrogenforgiftning, men jeg antar det er en del.

Tilbake til det ernæringsfysiologen sa, så synes jeg at proteinpulver kan være et godt og lettvint hjelpemiddel for å komme opp på det proteininntaket man skal ha. Det funker selvsagt med proteinkilder fra maten som kesam, skyr, melk o.l. etter trening også, så jeg mener det er litt smak og behag om man velger pulver eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...