Gå til innhold

Periodisk faste, hva kan inntas i fasteperioden?


Marita

Anbefalte innlegg

Hmja.. Sjekket forøvrig en av fruktte-ene mine også, den har samme.. 5 kcal pr. kopp. Er jo ingenting, men om kroppen tror det er "mat", og setter i gang prosesser som ikke er ønskelig, og avbryter "fastemodus".. så holder man seg jo unna.

Men gjør den det? Altså, avbryter fastemodus-prosessene sine? (Hvis noen skjønner hva jeg mener... :wub: ) Jeg har ikke satt meg skrekkelig godt inn i PF, men ghrelin er vel et nøkkelord her? Eller hur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmja.. Sjekket forøvrig en av fruktte-ene mine også, den har samme.. 5 kcal pr. kopp. Er jo ingenting, men om kroppen tror det er "mat", og setter i gang prosesser som ikke er ønskelig, og avbryter "fastemodus".. så holder man seg jo unna.

Men gjør den det? Altså, avbryter fastemodus-prosessene sine? (Hvis noen skjønner hva jeg mener... :wub: ) Jeg har ikke satt meg skrekkelig godt inn i PF, men ghrelin er vel et nøkkelord her? Eller hur? :)

Det er jo ikke en bryter som blir slått om når du spiser, er jo en glidende overgang. Så ville ikke tro at 5-10 kcal vil ødelegge altfor mye av de positive effektene fasten har! Jeg drakk fun-light de første mnd når jeg startet, og hadde fortsatt stor fremgang med PF.

Så lenge du du drikker med måte så går det helt sikkert fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er litt som Ola sier. Dere må huske at kroppen bruker lang tid på å tømme magesekken, og reelt sett er det ikke sååå lenge man faktisk ikke har tilgang på næring. Om det siger ut 15kcal som dere har fått i dere i løpet av dagen er det neppe en mekanisme som sender dere rett i katabolisme-helvete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt mer "sugen" når jeg tygger tyggis, men jeg blir også roligere. Så det er litt "pros and cons" der. Tyggisen er selvfølgelig sukkerfri - ellers tror jeg det hadde stått dårlig til med tannhygienen:p

En tyggis inneholder dog 2 til 3 kalorier, og det går gjerne fra 2 og opptil 5 stk på en gang:p Hvor mye kcals som faktisk går inn i "systemet" er jeg derimot litt usikker på, da man normalt spytter den ut igjen etter bruk. Men det er vel i den saften man får med en gang at de fleste av de få kaloriene ligger...

Hehe, bare jeg som svelger tyggiser med andre ord? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det meste er nevnt her.

Du skal i utgangspunktet ikke innta noen kalorier i fastetiden. Kaffe, søtningsstoffer uten kcal, lightbrus/saft uten noe særlig kcal og sukkerfri tyggis er ok å innta i fasteperioden. Berkhan mener også at en liten skvett melk i kaffen ikke er noen krise heller, så lenge du ikke bruker noe mer enn 0,5 - 1 ts per kopp. <-- med mindre du drikker store mengder kaffe :p

Når det gjelder sukkerfri tyggegummi anbefaler han at du ikke inntar noe mer enn ca 20g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...