Gå til innhold

Periodisk faste, hva kan inntas i fasteperioden?


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å teste ut PF, og lurer på hva jeg kan innta i "faste-timene."

Har forstått det sånn at man kan innta BCAA..? (10 g. utblandet i vann)

Hva med Whey Cooler? Tyggis (extra)? Te med suketter? Svart kaffe? .. og hvis man ta ordentlig av; gele laget av funlight? Ricola-drops? Läcerol?

Eller.. kanskje man kan stille et annet spørsmål; hva slags (nærings)-stoffer utløser det at kroppen tenker "Oioi, dette tolker jeg som mat! Her må vi fordøye, wooohoo!" og hva bevarer "steike, fastetid, ikkenoe mat jo!"

...er redd jeg kommer til å sprø de første dagene nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte å teste ut PF, og lurer på hva jeg kan innta i "faste-timene."

Har forstått det sånn at man kan innta BCAA..? (10 g. utblandet i vann)

Hva med Whey Cooler? Tyggis (extra)? Te med suketter? Svart kaffe? .. og hvis man ta ordentlig av; gele laget av funlight? Ricola-drops? Läcerol?

Eller.. kanskje man kan stille et annet spørsmål; hva slags (nærings)-stoffer utløser det at kroppen tenker "Oioi, dette tolker jeg som mat! Her må vi fordøye, wooohoo!" og hva bevarer "steike, fastetid, ikkenoe mat jo!"

...er redd jeg kommer til å sprø de første dagene nemlig ;)

Jeg ville holdt meg unna kcal i fasteperioden.. Men svak fun light og kaffe fungrte veldig fint når jeg fikk sug etter noe i starten.

Tyggis vil nok bare gjøre deg mer sulten, det er iallefall det som skjer med meg. Virker som om magen forventer at det skal komme noe! Whey cooler og drops ville jeg ventet med fordi dette inholder kcal!

Jeg vill heller ha startet med et litt lengere spisevindu og kortet ned etterhvert som du blir vant til fastingen. Jeg kan fint gå 16-18 timer uten mat nå, men merker fortsatt ikke at det påvirker verken humør eller energi!

Start med 12-14 timer fasting, også kan du jobbe deg oppover på antall timer!

Personlig så trener jeg fastende hver dag, og tar da bcaa for at kroppen skal ha noe å jobbe med under økten.Her kunne jeg også ha brukt vanlig proteinpulver, men da ville jeg ha startet spisevinduet så velger heller bcaa for å usette starten.

Men utenom det ser jeg ingen grunn til å bruke det. Du får fint i deg de proteinene(aminosyrene) som bcaa gir ved å spise mat eller vanlig proteinpuler.

Håper det fikk noe ut av disse tipsene, og lykke til! Du kommer ikke til å angre når du har kommet igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker pepsi max. Av tyggegummi setter jeg tydelig vis i gang en prosess der kroppen merker at magen er tom, noe som kan være ubehagelig. Heldig vis har jeg ikke noen form for sultrefleks (eller...den slår inn etter ca 26-48 timer uten fast føde), så jeg slipper i det minste *de* problemene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med... å bare prøve først, og gi det en sjanse, og se hvordan kroppen responderer? Jeg blir ikke "så stresset av tanken på å ikke innta noe" - det er mere en vane, også synes jeg det er koselig å trøste meg selv med en tyggis (!) og en kopp te når jeg sitter på forelesning og holder på å råtne innvendig av kjedsomhet. :ninja:

(Kan forøvrig rapportere at jeg ikke har blitt sprø denne første dagen, hvor jeg var uten mat i fem timer etter at jeg våknet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir litt mer "sugen" når jeg tygger tyggis, men jeg blir også roligere. Så det er litt "pros and cons" der. Tyggisen er selvfølgelig sukkerfri - ellers tror jeg det hadde stått dårlig til med tannhygienen:P

En tyggis inneholder dog 2 til 3 kalorier, og det går gjerne fra 2 og opptil 5 stk på en gang:P Hvor mye kcals som faktisk går inn i "systemet" er jeg derimot litt usikker på, da man normalt spytter den ut igjen etter bruk. Men det er vel i den saften man får med en gang at de fleste av de få kaloriene ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere enn gjør, ikke drikk grønn te på tom mage. Oppskrift på akutt kvalme :S * Kaffe går helt fint. Jeg synes bare sulten av å tenke på mat, så jeg styrer unna alt som involverer tygging etc :p

*N=1 studie riktignok, men likevel

Jeg drikker grønn te på tom mage så og si hver eneste dag, og har aldri hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langt mindre enn kaffe, som jeg aldri har hørt noen bli kvalme av om morgenen. De fleste reagerer på tanninene.

Både koffein og polyfenoler/tanniner:)

"Can Drinking Green Tea Cause Nausea?

Yes, and here’s why. Green tea contains caffeine and polyphenols (tannins), both compounds are known to cause nausea. Studies indicate that high doses of tannins can cause irritation of the stomach lining and bowels, leading to stomach pains and nausea."

(kilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, er 3 kcal pr. 100 g, mao. 7,5 kcal i en boks..

Det er jo ikke mye, men det gir kroppen fortsatt kcal. Jeg ville holdt meg unna, men det er jo ikke den verste utskeielsen du kan ha!

Vet Børge Fagerli anbefaler å ta en frukt før trening selv om det åpner spisevinduet ditt tidligere, fordi man kan prestere bedre på lengere økter. Så her må du nesten kjenne på om dette er noe du trenger eller om det bare er for å dekke et sug! Da vil kcal fri brus være bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...