Gå til innhold

Periodisk faste, hva kan inntas i fasteperioden?

Anbefalte innlegg

Hmja.. Sjekket forøvrig en av fruktte-ene mine også, den har samme.. 5 kcal pr. kopp. Er jo ingenting, men om kroppen tror det er "mat", og setter i gang prosesser som ikke er ønskelig, og avbryter "fastemodus".. så holder man seg jo unna.

Men gjør den det? Altså, avbryter fastemodus-prosessene sine? (Hvis noen skjønner hva jeg mener... :wub: ) Jeg har ikke satt meg skrekkelig godt inn i PF, men ghrelin er vel et nøkkelord her? Eller hur? :)

Fortsetter under...

Hmja.. Sjekket forøvrig en av fruktte-ene mine også, den har samme.. 5 kcal pr. kopp. Er jo ingenting, men om kroppen tror det er "mat", og setter i gang prosesser som ikke er ønskelig, og avbryter "fastemodus".. så holder man seg jo unna.

Men gjør den det? Altså, avbryter fastemodus-prosessene sine? (Hvis noen skjønner hva jeg mener... :wub: ) Jeg har ikke satt meg skrekkelig godt inn i PF, men ghrelin er vel et nøkkelord her? Eller hur? :)

Det er jo ikke en bryter som blir slått om når du spiser, er jo en glidende overgang. Så ville ikke tro at 5-10 kcal vil ødelegge altfor mye av de positive effektene fasten har! Jeg drakk fun-light de første mnd når jeg startet, og hadde fortsatt stor fremgang med PF.

Så lenge du du drikker med måte så går det helt sikkert fint!

• 4 uker senere...

Det er litt som Ola sier. Dere må huske at kroppen bruker lang tid på å tømme magesekken, og reelt sett er det ikke sååå lenge man faktisk ikke har tilgang på næring. Om det siger ut 15kcal som dere har fått i dere i løpet av dagen er det neppe en mekanisme som sender dere rett i katabolisme-helvete ;)

Jeg kjenner jeg blir litt mer "sugen" når jeg tygger tyggis, men jeg blir også roligere. Så det er litt "pros and cons" der. Tyggisen er selvfølgelig sukkerfri - ellers tror jeg det hadde stått dårlig til med tannhygienen:p

En tyggis inneholder dog 2 til 3 kalorier, og det går gjerne fra 2 og opptil 5 stk på en gang:p Hvor mye kcals som faktisk går inn i "systemet" er jeg derimot litt usikker på, da man normalt spytter den ut igjen etter bruk. Men det er vel i den saften man får med en gang at de fleste av de få kaloriene ligger...

Hehe, bare jeg som svelger tyggiser med andre ord? :p

Ser det meste er nevnt her.

Du skal i utgangspunktet ikke innta noen kalorier i fastetiden. Kaffe, søtningsstoffer uten kcal, lightbrus/saft uten noe særlig kcal og sukkerfri tyggis er ok å innta i fasteperioden. Berkhan mener også at en liten skvett melk i kaffen ikke er noen krise heller, så lenge du ikke bruker noe mer enn 0,5 - 1 ts per kopp. <-- med mindre du drikker store mengder kaffe :p

Når det gjelder sukkerfri tyggegummi anbefaler han at du ikke inntar noe mer enn ca 20g.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...