Marit Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Som de fleste andre vil jeg ha best mulig utbytte av treningen min og få best mulig fremgang. I et hav av kosttilskudd er det lett å bli litt "lost" og jeg har ikke peiling på disse greiene. Derfor lurer jeg på hva jeg trenger av tilskudd og om det er nødvendig? Jeg bruker proteinpulver og omega3 til vanlig, men leser jo mye om kreatin, ZMA, BCAA, multivitamin, diverse energidrikker osv. Er dette noe jeg bør bruke og isåfall, hvilke da? Det er jo så mye å velge i blant! Jeg blir litt redd for å velge produkter som ikke er bra for meg, så jeg har til nå holdt meg unna. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rudboy Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Tilskudd som selges i Norge følger alle lover og regler, så det er ingen fare at du kjøper noe som ikke er bra for deg(såfremt du ikke er allergisk) Spiser du sunt og variert, og har ett bra inntak av grønnsaker, sunt fett og proteiner, så trenger du ikke noe tilskudd i det hele tatt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-131894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Som rudboy sa, du trenger ikke tilskudd hvis du får i deg alt du trenger. Det finnes noen tilskudd som gir deg en boost på trening. Jeg bruker krea-bolic, hjelper meg på trening og gir meg pump fortere. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
error Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg har nettop begynt å trene, trenger 4 ganger i uken, både styrke og kondisjon. Jeg veier 59 kilo, og er 167 høy. Jeg har en fett prosent på 26% ca.. ( om det har noe å si ) jeg har trent i to uker og ser allerede forskjell på kroppen. Jeg er ikke flink til å spise, og det å veie og telle alt jeg får i meg er ikke noe jeg kommer til å klare når jeg som regel er sent ute med alt. Jeg tar omega 3 tilskudd, drikker mye vann ( aldri drukket noe særlig vann før ), spiser frukt og tenker over hva jeg spiser. kuttet ut brus og godterier. Men problemet mitt er at jeg ikke spiser så mye mat. Jeg prøver å få i meg frokost og da blir det en banan, smothie, en brødskive eller kanskje frokostblandning. som mellommåltid spiser jeg ett eple,eller noen gullerøtter, ofte hopper jeg over middag og spiser ikke noe særlig mer i løpet av dagen.. Ett eksempel på en dag kan være: frokost: en banan, to grove brødskiver med makrell i tomat Mellommåltid: eple, noen knaske gullerøtter middag: salat men skinke og smothie Blir heller ikke ofte sulten, så er derfor så lett for meg å sluntre unna måltider.. Er det da lurt av meg og ta proteiner, eller burde jeg vente å se? Noe annet jeg burde ta av kosttilskudd? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg har nettop begynt å trene, trenger 4 ganger i uken, både styrke og kondisjon. Jeg veier 59 kilo, og er 167 høy. Jeg har en fett prosent på 26% ca.. ( om det har noe å si ) jeg har trent i to uker og ser allerede forskjell på kroppen. Jeg er ikke flink til å spise, og det å veie og telle alt jeg får i meg er ikke noe jeg kommer til å klare når jeg som regel er sent ute med alt. Jeg tar omega 3 tilskudd, drikker mye vann ( aldri drukket noe særlig vann før ), spiser frukt og tenker over hva jeg spiser. kuttet ut brus og godterier. Men problemet mitt er at jeg ikke spiser så mye mat. Jeg prøver å få i meg frokost og da blir det en banan, smothie, en brødskive eller kanskje frokostblandning. som mellommåltid spiser jeg ett eple,eller noen gullerøtter, ofte hopper jeg over middag og spiser ikke noe særlig mer i løpet av dagen.. Ett eksempel på en dag kan være: frokost: en banan, to grove brødskiver med makrell i tomat Mellommåltid: eple, noen knaske gullerøtter middag: salat men skinke og smothie Blir heller ikke ofte sulten, så er derfor så lett for meg å sluntre unna måltider.. Er det da lurt av meg og ta proteiner, eller burde jeg vente å se? Noe annet jeg burde ta av kosttilskudd? Få i deg vitaminer/mineraler og omega 3 igjennom tilskudd og kosten. Protein er ikke noe vidundermiddel, det er bare et tilskudd for å dekke dagsbehovet om du ikke klarer det igjennom kosten din, samt det er lettere å få i seg etter trening (og ikke minst med seg til trening) framfor et kjøtt/fiske måltid man som regel ikke har med seg på gymmet. Utifra det jeg ser du spiser er det lite, om det er en normal dag. Ingen kvelds? Kroppen trenger brensel om du skal kjøre på med styrketreninga. Jeg ville, om jeg var deg, spare meg de pengene for nå, og få kontroll på kostholdet. (mengde og sammensetting) Når det er i orden vet du også hva du evt. må supplere med Du har mye å hente her på å feks legge inn en proteinkilde på mellom måltidet, hive en kyllingfilet i salaten og avslutte dagen med et måltid (f.eks middagsrestene. Det med å spise restene er flott av 2 årsaker, du trenger bare lage mat 1 gang, og lager du noe sunt blir begge måltidene sunne. Samt du slipper å ha og evt kaste rester) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Som de fleste andre vil jeg ha best mulig utbytte av treningen min og få best mulig fremgang. I et hav av kosttilskudd er det lett å bli litt "lost" og jeg har ikke peiling på disse greiene. Derfor lurer jeg på hva jeg trenger av tilskudd og om det er nødvendig? Jeg bruker proteinpulver og omega3 til vanlig, men leser jo mye om kreatin, ZMA, BCAA, multivitamin, diverse energidrikker osv. Er dette noe jeg bør bruke og isåfall, hvilke da? Det er jo så mye å velge i blant! Jeg blir litt redd for å velge produkter som ikke er bra for meg, så jeg har til nå holdt meg unna. som nevnes trenger du ikke å være redd når du handler i norske nettbutikker. Når det gjelder hva du behøver er det en annen sak, man behøver strengt tatt ingenting og MYE av dette kan ikke forsvares på stramme budsjetter. Det kommer jo selvfølgelig mye an på hva du normalt sett spiser, men jeg vil si at det du kan tenke på er multi vitmanin/mineral, omega 3 og evt supplere med litt proteinpulver om du løfter vekter og ikke føler du får tilstrekkelig igjennom kosten. Alt utover dette blir en vurderingsak for lommeboka di! Både kreatin og bcaa har f.eks sin plass og nytte, men om du lurer på om du trenger det så tror jeg du skal vente Det viktigste er å sette seg ned og lese om alle de rare tingene der ute før man kjøper, ofte fører dette til at man sparer seg endel 100 lapper da det er en jungel av tilskudd og de færreste med spesielt dokumenterte og/eller merkbare effekter. Når det gjelder BCAA så er så og si alle proteinpulver tilsatt dette så det er egentlig ikke en nødvendighet. Er gjerne ved vektreduksjon eller som meg, liker å bare kunne hive innpå en neve/glass på morgenkvisten da jeg ikke spiser før nærmere 12 og en shake på tur ut døra utgår. Men som jeg nevnte tidligere, alt dette er vurderingsak opp mot lommeboka, ingenting er "nødvendig" for å ha både god helse og framgang med treningen din. Men noen liker alltid å prøve å finne "det lille ekstra" som kreatin f.eks gir. Få basicen på plass, sunn variert kost (multivitamin/mineral og omega 3) så er mye gjort, samtidig som du vet å skaffe deg oversikt og kunnskap er bedre rustet til å vurdere på nytt hva du vil supplementere med av tilskudd. Ellers er det bare å spørre i tråden, men ofte er det greit å inkludere treningsbakgrunn, målsettinger, vekt, alder osv Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megan Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg har nettop begynt å trene, trenger 4 ganger i uken, både styrke og kondisjon. Jeg veier 59 kilo, og er 167 høy. Jeg har en fett prosent på 26% ca.. ( om det har noe å si ) jeg har trent i to uker og ser allerede forskjell på kroppen. Jeg er ikke flink til å spise, og det å veie og telle alt jeg får i meg er ikke noe jeg kommer til å klare når jeg som regel er sent ute med alt. Jeg tar omega 3 tilskudd, drikker mye vann ( aldri drukket noe særlig vann før ), spiser frukt og tenker over hva jeg spiser. kuttet ut brus og godterier. Men problemet mitt er at jeg ikke spiser så mye mat. Jeg prøver å få i meg frokost og da blir det en banan, smothie, en brødskive eller kanskje frokostblandning. som mellommåltid spiser jeg ett eple,eller noen gullerøtter, ofte hopper jeg over middag og spiser ikke noe særlig mer i løpet av dagen.. Ett eksempel på en dag kan være: frokost: en banan, to grove brødskiver med makrell i tomat Mellommåltid: eple, noen knaske gullerøtter middag: salat men skinke og smothie Blir heller ikke ofte sulten, så er derfor så lett for meg å sluntre unna måltider.. Er det da lurt av meg og ta proteiner, eller burde jeg vente å se? Noe annet jeg burde ta av kosttilskudd? Så ut som veldig lite mat for du som trener så mye? Da er det umulig å bygge muskler. Du spiser mindre en venninene mine som ikke trener engang, og jeg synes de spiser som unger. Få i deg mer proteiner ja, helst gjennom kosten. Proteinshake kan du fint ta som kosttilskudd:) Nøtter kan også hjelpe på å få opp kaloriene. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Støtter meg på Eirich her og kan supplerer mine erfaringer. Proteinpulver for de dagene jeg ikke får i meg nok gjennom kosten Omega 3 fordi vi bor i Norge og trenger det. (ugyldig begrunnelse men dere skjønner hva jeg mener) BCAA fordi jeg er på PF og trener veldig tidlig. D vitamin tilskudd fordi legen sa at jeg var kort på D-vitaminer. Tilrettelagt for mine behov og jeg føler dette dekker meg i almass. Resten tar det varierte kostholdet seg av, håper jeg, så var det å klare å spise variert da... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
error Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Så ut som veldig lite mat for du som trener så mye? Da er det umulig å bygge muskler. Du spiser mindre en venninene mine som ikke trener engang, og jeg synes de spiser som unger. Få i deg mer proteiner ja, helst gjennom kosten. Proteinshake kan du fint ta som kosttilskudd:) Nøtter kan også hjelpe på å få opp kaloriene. Jeg bruker medisiner som gjør at jeg mister mye matlyst.. også jobber jeg kveld/natt uten mulighet til å spise veldig mye.. Og når jeg da som regel er sent ute er det lettere å skippe måltider.. :/ men da får jeg prøve å få litt orden i kosten og ta med tid til det.. prøve meg litt fram og kanskje skrive ned hva jeg får i meg så er det lettere å finne ut hva jeg trenger.. Tor 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-132816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
error Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Få i deg vitaminer/mineraler og omega 3 igjennom tilskudd og kosten. Protein er ikke noe vidundermiddel, det er bare et tilskudd for å dekke dagsbehovet om du ikke klarer det igjennom kosten din, samt det er lettere å få i seg etter trening (og ikke minst med seg til trening) framfor et kjøtt/fiske måltid man som regel ikke har med seg på gymmet. Utifra det jeg ser du spiser er det lite, om det er en normal dag. Ingen kvelds? Kroppen trenger brensel om du skal kjøre på med styrketreninga. Jeg ville, om jeg var deg, spare meg de pengene for nå, og få kontroll på kostholdet. (mengde og sammensetting) Når det er i orden vet du også hva du evt. må supplere med Du har mye å hente her på å feks legge inn en proteinkilde på mellom måltidet, hive en kyllingfilet i salaten og avslutte dagen med et måltid (f.eks middagsrestene. Det med å spise restene er flott av 2 årsaker, du trenger bare lage mat 1 gang, og lager du noe sunt blir begge måltidene sunne. Samt du slipper å ha og evt kaste rester) gjorde som du sa og laga en kjempe god salat som jeg også skal ta med på jobb så jeg har noe å spise på jobben i kveld Takk for hjelp! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-133243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Angelika Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis du sliter med å få tid til å sette deg ned å spise, kan det være lurt å lage seg en smoothie (helst tilsatt egg eller proteintilskudd for å få opp proteinmengden). Det er i allefall lettere å få i seg på farten, og kan, hvis du lager den slik, inneholde en goood mengde kcal for å dra opp energinivået også :thumbsup: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-133249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
error Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 jeg har som regel ikke tid til det nei, men smoothie har jeg aldri laga før Men energinivået er det ikke noe galt med jeg får sette meg ned å skrive ned litt å prøve å få en plan uten å måtte telle Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-133326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marit Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Som jeg skjønner på de fleste av svarene så trenger man ikke tilskudd om man spiser variert. Jeg holder meg foreløpig til proteinpulver, omega3 og så skal jeg finne et multivitamin. Har lyst til å prøve kreatin, så får se om ikke det blir det etter hvert. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-133330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Angelika Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 jeg har som regel ikke tid til det nei, men smoothie har jeg aldri laga før Men energinivået er det ikke noe galt med jeg får sette meg ned å skrive ned litt å prøve å få en plan uten å måtte telle Smoothie er veldig enkelt, og med et hav av variasjoner. Med banan, uten banan, med og uten melkeprodukter, forskjellige typer bær og frukt, med egg, med proteinpulver... Det er vel egentlig bare fantasien som setter grenser Blender/stavmikser er nok å anbefale, men mange kan også lages i vanlig shaker Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3852-trenger-jeg-kosttilskudd/#findComment-133443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.