Gå til innhold

Hvilken type utholdenhetstrening?


eliiise

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har som mål å gå ned en 8-10 kg, men har den siste tiden blitt litt hekta på styrketrening, og utholdenhetstreninga har dermed blitt litt neglisjert.. Nå vil jeg imidlertid gå all in og bli kvitt de siste kosekg før sommeren, men har en del spm angående dette.

HVA bør jeg trene når jeg trener utholdenhet? Hører så mye forskjellig. Noen sverger til lange jogge/gåturer med moderat intensitet, mens andre igjen kun driver med geriljakardio og synes dette funker bra..

HVOR OFTE bør man trene utholdenhet hvis man skal ha vektnedgang der man får ned fettprosent og mister minimalt med muskelmasse? Trener styrke tre ganger i uken. Og ja, jeg vet at kosthold har mest å si, men ta utgangspunkt i at jeg har et energiunderskudd som tilsier at jeg skal miste 0,5-1 kg i uken.

HVILKEN ØKT BØR KOMME FØRST på de dagene der jeg må trene både styrke og utholdenhet samme økt?

Håper virkelig noen tar seg tid til å svare, føler jeg roter meg helt bort i virvaret av artikler og forum og meninger, vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i dette "problemet"... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg har som mål å gå ned en 8-10 kg, men har den siste tiden blitt litt hekta på styrketrening, og utholdenhetstreninga har dermed blitt litt neglisjert.. Nå vil jeg imidlertid gå all in og bli kvitt de siste kosekg før sommeren, men har en del spm angående dette.

HVA bør jeg trene når jeg trener utholdenhet? Hører så mye forskjellig. Noen sverger til lange jogge/gåturer med moderat intensitet, mens andre igjen kun driver med geriljakardio og synes dette funker bra..

HVOR OFTE bør man trene utholdenhet hvis man skal ha vektnedgang der man får ned fettprosent og mister minimalt med muskelmasse? Trener styrke tre ganger i uken. Og ja, jeg vet at kosthold har mest å si, men ta utgangspunkt i at jeg har et energiunderskudd som tilsier at jeg skal miste 0,5-1 kg i uken.

HVILKEN ØKT BØR KOMME FØRST på de dagene der jeg må trene både styrke og utholdenhet samme økt?

Håper virkelig noen tar seg tid til å svare, føler jeg roter meg helt bort i virvaret av artikler og forum og meninger, vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i dette "problemet"... :oops:

Prøver meg på et svar her jeg også :)

Forskjellen på kardio trening med moderat intensitet mot intervalltrening (ala gerilja kardio) er hva du vil oppnå. Er det snakk om å oppnå god kondisjon ville jeg anbefalt intervalltrening, men er målet vektnedgang ville jeg anbefalt moderat langkjøring etter styrketrening.

Under perioder med vektkutt så sverger jeg også til morgenkardio, dvs moderat kardiotrening på "tom" mage med en varighet mellom 45 min og 1,5 time. Er sikkert delte meninger om det, men det funker fint for meg :)

Hvor ofte er vel mer opp til deg og hva du orker. Har du tid så legg inn en kardioøkt etter hver styrketrening, morgenkardio om du orker og kanskje en langkjøring eller evt intervallkjøring ved siden av. Er jo bra med god kondis også ;)

På siste spm er svaret enkelt; styrketrening først, kardio etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på et svar her jeg også :)

Forskjellen på kardio trening med moderat intensitet mot intervalltrening (ala gerilja kardio) er hva du vil oppnå. Er det snakk om å oppnå god kondisjon ville jeg anbefalt intervalltrening, men er målet vektnedgang ville jeg anbefalt moderat langkjøring etter styrketrening.

Under perioder med vektkutt så sverger jeg også til morgenkardio, dvs moderat kardiotrening på "tom" mage med en varighet mellom 45 min og 1,5 time. Er sikkert delte meninger om det, men det funker fint for meg :)

Hvor ofte er vel mer opp til deg og hva du orker. Har du tid så legg inn en kardioøkt etter hver styrketrening, morgenkardio om du orker og kanskje en langkjøring eller evt intervallkjøring ved siden av. Er jo bra med god kondis også ;)

På siste spm er svaret enkelt; styrketrening først, kardio etterpå :)

Dumt spm, hva mener du egentlig med vektkutt?:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver å konkurrerer til tider, og da må vi forholde oss til vektklasser. I noen typer konkurranser/stevner er innveiing gjerne 24 t før start, eller på morgenen samme dag.

Så om man ligger "over" så kjører man et kortvarig vektkutt for å klare vekta, ofte starter man noen uker i forveien med å kutte på matinntak og karbohydrater, og det siste døgnet eller to tar man resterende vekt ved å kjøre "vannkutt" (dehydrering).

Grunnen til at jeg kaller det en kortvarig vektnedgang er at du vil gå opp igjen så fort man begynner å spise normalt og får rehydrert kroppen. Så i praksis så vil det si at man fort kan ligge over vektkgrensa på selve konkurransedagen.

Så vektkutt er kort og greit å kutte vekt, men det er ikke det samme som vektnedgang i så måte at det ikke er varig.

Håper det forklarte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Har nå bestemt meg for å øke fokus på styrke, og bare trene kardio en dag i uken og evt ettervstyrkeøkter! Regner med at styrketreningen vil gjøre sitt forbå øke forbrenningen og dermed få ned fettprosenten.. Vil jo primært ned i vekt, så kommer til å trene en del med lavere intensitet, og så løpebintervaller innimellom for å holde kondisen ved like!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...