Gå til innhold

Melk vs Sjoko-melk etter trening?

Anbefalte innlegg

Jeg har drukket én liter av Tine Sjokomelk iløpet av treningen. Ingen anelse hvorfor jeg ikke har tenkt på å vente til jeg er ferdig. Har vel gjort det for å få litt ekstra energi iløpet av treningen.

Nææi, det er godt!:D Motiverende nok i seg selv!:D;) Sjokomelk- keeps you going!:p

Fortsetter under...

Ah, Jeez, my bad. Herregud. Sånn går det når man blir litt for ivrig og ikke har drukket morgenkaffen enda.

EDIT: Angående vitamin A, så ja, i Norge vil jeg nok tro at det ikke er noe problem å overstige anbefalingene, men å si at folk flest har for mye vitamin A blir feil. Dessute har vitamin A inntatt gjennom matvarer langt lavere giftighet enn vitamin A i tablettform. I tillegg er mangel på vitamin A svært utbredt, spesielt i u-land, så og si at folk flest får for mye blir feil.

Angående dette med holdbarhet, ja, pasteurisering øker holdbarheten, men tror du det kun er derfor? Et hyppig argument som blir brukt er jo at pasteurisering reduserer forekomsten av sykdomsfremkallende bakterier og andre patogener?

Cluet er at vitamin A må stå i ratio til vitamin D nivåene, ellers har det negative konsekvenser. De fleste har mye mer A enn D.

Jeg tror at money talks, ja. Det med patogener er til en viss grad et problem, pga vanskelig å følge opp hver enkelt gård (alle tenker profitt), osv. Kyr som spiser kraftfor og ikke gress har også dårligere immunforsvar.

Artikkelen jeg la til er ikke så dum, foreslår at du leser den igjen om du er genuint interessert.

Cluet er at vitamin A må stå i ratio til vitamin D nivåene, ellers har det negative konsekvenser. De fleste har mye mer A enn D.

Jeg tror at money talks, ja. Det med patogener er til en viss grad et problem, pga vanskelig å følge opp hver enkelt gård (alle tenker profitt), osv. Kyr som spiser kraftfor og ikke gress har også dårligere immunforsvar.

Artikkelen jeg la til er ikke så dum, foreslår at du leser den igjen om du er genuint interessert.

Artikkelen du viser til er over 70 år gammel, den eldste artikkelen er 95 år gammel så jeg beklager, men da baserer jeg heller påstandene og meningene min på forskning som er publisert i senere tid. Jeg har lest gjennom den, men den er ikke spesielt ovebevisende spør du meg med tanke på at andre ting er observert i moderne tid.

Når det kommer til Vitamin A : D ratio, lurte jeg genuint på om jeg hadde gått glipp av noe på skolen. Det kan kanskje være det er et optimalt forhold der, men at noe er stadfestet eller konkludert med nekter jeg å tro. Når jeg søkte på pubmed på vitamin a vitamin d ratio, ble jeg redirected fordi ingen artikler matchet søket.

Annonse

Hvorfor må vitamin A stå i ratio til vitamin D? Hva er den optimale ratioen? Hvilke negative konsekvenser snakker du om?

Why Vitamin A May Not Be as Useful or Harmless as You Thought

tror det var den, må rekke MMA så kan sjekke over etterpå hvis det var feil!

Why Vitamin A May Not Be as Useful or Harmless as You Thought

tror det var den, må rekke MMA så kan sjekke over etterpå hvis det var feil!

Det er jo snakk om A-vitamin-tilskudd, eller overdrevet inntak gjennom fiskeleverolje. Det samme vil du oppnå ved å spise masse lever som inneholder mye vitamin A.

Det står at man trenger den riktige ratioen mellom A og D, men det står ingenting om hva denne er eller hvorfor man må det, og det står også at kroppen kan regulere dette selv, noe som er riktig.

For mye eller for lite av noen vitaminer over tid er ikke bra :) Siden A-vitamin og D-vitamin kan binde til noen av de samme reseptorene, kan mangel eller for store mengder av den ene påvirke effektene av den andre, men samtidig har kroppen flere mekanismer som regulerer dette, så i utgangspunktet er det ikke noe man bør bekymre seg for mye for.

De fleste i landet har masse A, og alt for lite D, så skjønner ikke helt hva du kverulerer på? :)

"

Their ratio should be close to 1:1, but our modern diet, high in processed foods, has thrown this balance so far out of whack that omega-3 supplementation is essential for nearly everyone, while at the same time reducing your intake of omega-6 is highly recommended.

The issue of vitamin A and vitamin D is very similar.

Unfortunately, we simply do not yet know the optimal ratios between these two vitamins"

"Even Low Amounts of Vitamin A Can Negate Benefits of Vitamin D

“Dr. Mazda Jenab and his 45 colleagues from the International Agency for Research on Cancer confirmed that low vitamin D levels are a risk for colon cancer in a dose response manner; those with the highest levels were about twice as less likely to develop colon cancer compared to those with the highest levels.

However, hidden on page eight is one sentence and a small table, which shows that the benefits of vitamin D are almost entirely negated in those with the highest vitamin A intake. And the retinol intake did not have to be that high in these older adults to begin to negate vitamin D's effects, about 3,000 IU/day.

Remember, young autistic children often take 3,500 IU of retinol a day in their powdered multivitamins, which doesn't count any additional vitamin A given in high single doses.

This is the largest study to date showing vitamin A blocks vitamin D's effect and explains some of the anomalies in other papers on vitamin D and cancer.”

Du snakker fremdeles om folk som tar tilskudd av vitamin A. Vis meg en eneste person som får i seg 3500 IU vitamin A daglig over lengre tid uten å ta tilskudd eller spise lever hver dag.

Når det gjelder ratio mellom omega 3 og omega 6 så er det ikke etablert noe optimalt forhold mellom disse, selv om flere hevder at det er både det ene og det andre. Det eneste vi vet er at de fleste får i seg for mye omega-6 sammenlignet med omega-3.

De fleste i landet har masse A, og alt for lite D, så skjønner ikke helt hva du kverulerer på? :)

Hvor har du dette fra? Såvidt jeg ser er dette bare en påstand fra din side.

Den eneste konklusjonen vi kan trekke utifra det du siterer er at man bør være forsiktig med A-vitamintilskudd.

Retinol får en stort sett fra tilskudd og animalske kilder som lever og leverolje. Du må ta 12 spiseskjeer tran for å få i deg 3000 IU retinol pr dag. 100 g lever inneholder mellom 10 iu og 20 iu om en ikke snakker om isbjørnlever, og da må du spise 3 kg lever hver dag.

Overdosering av vitamin a er ikke noe å bekymre seg for dersom en ikke tar tilskudd i store mengder, spiser 3 kg lever hver dag eller tar 12 spiseskjeer tran. Og røyker. Da er en ute og kjøre.

Tja.

Kyllinglever: 9702 RAE/100g

Lammelever: 32760 RAE/100g

Storfelever: 23220 RAE/100g

Svinelever: 23580 RAE/100g

Men poenget ditt er likevel legitimt, A-vitaminforgiftning er noe de aller færreste trenger å bekymre seg over.

Annonse

ADI-verdiene har en mer enn stor nok sikkerhetsmargin, og A-vitaminforgiftning er ikke noe man trenger å bekymre seg for.

Hele opprinnelsen til bekymringen handler om at A- og D-vitamin kan binde til noen av de samme reseptorene, og derfor kan for mye eller for lite av den ene svekke eller forsterke effekten av den andre. Siden det er svært vanskelig å få for mye D-vitamin (det krever stort inntak av tilskudd over lengre tid) er det mest aktuelt å få i seg for mye A-vitamin, siden dette er mer realistisk. Likevel er det bare realistisk dersom man tar tilskudd eller spiser masse lever.

Nå om sommeren skal man hvertfall ikke bekymre seg over å få for lite D-vitamin :)

mener du det gjelder e vitamin også? Er det noe som konkurrerer med e vitamin slik a og d gjør med hverandre?

E-vitaminforgiftning er også ekstremt vanskelig å få til gjennom mat, nettopp fordi e-vitamin finnes i de matvarene som øker behovene for dette vitaminet. Gjennom tilskudd kan det derimot være mulig å oppnå toksiske nivåer. En overdose av E-vitamin kan muligens påvirke opptaket av A- og K-vitamin, men jeg har ikke sett noe konklusivt på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...