Gå til innhold

Innspill til beintrening


Sessa

Anbefalte innlegg

Jeg laget et lite spm inne på loggboka mi om dette også, men med så mange loggbøker så regner jeg egentlig med at sannsynligheten for å få svar er litt bedre om jeg lager en tråd her inne også :)

Jeg har sakte men sikkert jobbet meg ned i vekt og forhåpentligvis også fett% over de siste månedene, og jeg begynner å se at det er noen deler av kroppen jeg trenger å ta litt mer tak i enn andre - typisk nok, rumpe og lår. Jeg er så "heldig" at dette er de stedene jeg helt klart har - og alltid har hatt - mest fett på kroppen, og jeg synes det er i overkant mye.

Jeg har derfor lyst til å forsøke trene litt mer målrettet slik at jeg forhåpentligvis på sikt kan få litt mer veltrente bein :)

Overkroppen føler jeg allerede jeg får trent ganske mye - jeg trener GPP/Crossfit der pushups, burpees, snatch og støt er faste øvelser da 2-3 ganger i uka, i tillegg trener jeg jo kickboksing så det blir en god del boksetrening i løpet av en uke. Jeg har også et fullkroppsprogram som skal inn en dag i uka, men jeg kunne godt tenkt meg å hatt en styrkeøkt i tillegg som er enda mer rettet mot bein.

Utfordringen min er at jeg kan ikke trene på meg store og trege muskler - det fungerer dårlig i forhold til sporten min, så jeg ser for meg at jeg enten må gjøre øvelsene eksplosivt (som antagelig betyr at jeg ikke kan kjøre på max vekt?) eller eventuelt kjøre supersett av tunge øvelser + eksplosive øvelser (feks har jeg trent utfall med hantler med påfølgende utfall hopp)

Er det noen som har noen gode innspill til hvordan jeg burde løse dette, i tillegg til konkret forslag til et program som kan passe? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du bli eksplosiv, er det tunge vekter som gjelder. Fra 1-4 reps, så du bør ligge rimelig nær maksvekt. Det trigger ikke maks hypertrofi, så du får ingen enorme muskler, noe du vel heller ikke er ute etter. Utfall med hantler, eventuelt med hopp, og tunge knebøy, gjerne frontknebøy er øvelser å anbefale. Kan nevne at en sovjetisk vektløfter hadde uoffisielt VR på 60 i en årrekke på 70 tallet. (Selvfølgelig husker jeg ikke navnet nå, men det er nevnt i en bok skrevet av Eivind Rekustad). Og de vektløfterne trente - tungt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli eksplosiv, er det tunge vekter som gjelder. Fra 1-4 reps, så du bør ligge rimelig nær maksvekt. Det trigger ikke maks hypertrofi, så du får ingen enorme muskler, noe du vel heller ikke er ute etter. Utfall med hantler, eventuelt med hopp, og tunge knebøy, gjerne frontknebøy er øvelser å anbefale. Kan nevne at en sovjetisk vektløfter hadde uoffisielt VR på 60 i en årrekke på 70 tallet. (Selvfølgelig husker jeg ikke navnet nå, men det er nevnt i en bok skrevet av Eivind Rekustad). Og de vektløfterne trente - tungt!!

Nei jeg er helt klart ikke ute etter noen enorme muskler - men som de fleste jenter så vil jeg gjerne få økt muskelmassen og få ned fettprosenten. Grunnen til at jeg er opptatt av det eksplosive er som sagt fordi det fungerer dårlig med "treg" muskulatur siden det er så mye spark i kickboksing :) Takk for gode øvelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget til DukeNukem, så er det motsatt av hva Rodolfo anbefaler.

Hva som er riktig er jeg usikker på, en kombinasjon er nok å foretrekke.

Eksplosivitet (tunge vekter) kan nok ikke overføres til den eksplosivitet det er innen kampsport.

Jeg har trent boxing, selv om jeg var den som "benket mest" var jeg ikke den som slo hardest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg forstår deg rett så har du nå en fullkropp økt i uken, og ønsker en økt til på ben.

Da vil eg foreslå og kombinere de to svarene over her.

På fullkropp dagen kan du kjøre tunge knebøy/frontbøy type 4x4 eller kjøre toppsett.

På den rene bein dagen kan du kjøre eksplosive knebøy type 50-65% av 1rm 3rep x 7-10sett + to høyrep øvelser. En hoftedominant og en knedominant.

Eks. ett beins markløft 2-3 x 8-12. Bulgarskeutfall 2-3 x 8-12

Tro meg, låra dine blir ikke store over natta. Du får nok en forvarsel først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser innlegget til DukeNukem, så er det motsatt av hva Rodolfo anbefaler.

Hva som er riktig er jeg usikker på, en kombinasjon er nok å foretrekke.

Eksplosivitet (tunge vekter) kan nok ikke overføres til den eksplosivitet det er innen kampsport.

Jeg har trent boxing, selv om jeg var den som "benket mest" var jeg ikke den som slo hardest ;)

Spørsmålet som jeg oppfattet det var mer veltrent ben, uten å bli treg eller tung. Det var derfor jeg postet som jeg gjorde. Hadde det vært et spørsmål om hvordan bli mest eksplosiv innen kampsport, hadde jeg nok ikke svart i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse svar! Jeg må innrømme jeg fremdeles er usikker på en fasit her selv og det kan se ut som jeg ikke er den eneste ;)

Rodolfo oppsummerer det også riktig - jeg vil gjerne ha en økt til for å få mer veltrente bein, den økta er mer tenkt for at jeg skal få kroppen min slik jeg vil ha den - og ikke for å forbedre kickboksingen sånn direkte, men heller ikke gå i veien for den. Hvis det var forståelig :unsure: Jeg trener jo i tillegg kickboksing 4 dager i uka + fullkroppsprogrammet som er med eksplosive øvelser (som jeg har fått av kb-treneren min) så jeg ville jo i utgangspunktet ikke tro at en "normal" beinøkt kan ødelegge så mye så lenge det kun blir en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...