Gå til innhold

Når er det best å legge inn HIIT?


Time

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trener vektløfting 3-4 ganger i uken. Eksempel: mandag rygg, skuldre og biceps, onsdag bein og rumpe, fredag bryst, mage/core og triceps, søndag bein med ekstra fokus på rumpe. Trener også på å lære meg pullups, så tar disse en 3 ganger i uken. Jeg ønsker nå å legge inn HIIT på 15 minutter 2-3 ganger i uken for å øke fettforbrenningen før sommeren. Blir ikke helt klok på det jeg leser på nett om når en får best utbytte, forstår at det ikke bør legges inn etter en beinøkt eller dagen etter. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hva med å ta HIIT på fridagene?

Tror ikke det gjør mye skade med restitusjonen dagen etter bein/rumpetrening. Hvis du vil ha bedre utbytte av rumpetreningen kan du godt legge inn øvelser for rumpe på hver treningsøkt.

 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye forskning som viser til at det å kjøre utholdenhetstrening før styrke i mye større grad påvirker effekten av styrketreninga enn å kjøre utholdenhetstrenig etter styrke. Kjør styrke først, og så kan du legge inn HIT etterpå feks, da får du god effekt av styrketreningen, og forskning viser at du vil få lik effekt av utholdenhetstreninga, uavhengig av om det foregår før eller etter styrke. 

Samtidig er det noe forskning som har vist til at utholdenhetstrening faktisk kan bidra til økt hypertrofi, selv om det ikke bidrar til økt styrke. 

Det er nok ikke så farlig når du kjører en 15-minutters HIT-økt, men jeg ville lagt det til etter to styrketreningsøkter, og hatt en dag med HIT alene. Slik at du får noen hviledager i mellom også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...