Gå til innhold

Dyyype knebøy vs parallelle knebøy


pilatus

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt knebøy i noen år, og det er en øvelse jeg har lært meg å like. Jeg kjører ned til lårene er parallellt med gulvet. 

Jeg vet at noen sverger til å kjøre dype knebøy helt til lårene treffer leggene. Jeg tenkte å begynne med det, selv om det betyr at jeg må legge litt av egoet på hylla og redusere vekta :X3:

Hva slags knebøy sverger dere til? Hva mener dere er fordeler og ulemper med å kjøre helt ned i forhold til parallelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva betyr eigentleg parallelle lår? (Eg spør fordi eg lurer.) Er det oversida eller undersida av låret som er parallelt med golvet? Dersom det er oversida blir det jo godkjent dybde i styrkeløftsamanheng, og eg må seie at eg ikkje ser heilt poenget med å gå lengre ned enn det. Har forøvrig akkurat lest eit par artiklar om akkurat dette, men der er heller ikkje paralellt godt definert.

https://www.advancedhumanperformance.com/parallel-squats-versus-atg-squats-part-1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, boltzmann skrev:

Kva betyr eigentleg parallelle lår? (Eg spør fordi eg lurer.) Er det oversida eller undersida av låret som er paralelt med golvet? Dersom det er oversida blir det jo godkjent dybde i styrkeløftsamanheng, og eg må seie at eg ikkje ser heilt poenget med å gå lengre ned enn det. Har forøvrig akkurat lest eit par artiklar om akkurat dette, men der er heller ikkje paralellt godt definert.

https://www.advancedhumanperformance.com/parallel-squats-versus-atg-squats-part-1/

Når toppen er kneskålen er parallell med toppen av hoftebeinet. Mange dommere dømmer ofte feil på dette og blander toppen av kneskåla med quadden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pilatus skrev:

Jeg har kjørt knebøy i noen år, og det er en øvelse jeg har lært meg å like. Jeg kjører ned til lårene er parallellt med gulvet. 

Jeg vet at noen sverger til å kjøre dype knebøy helt til lårene treffer leggene. Jeg tenkte å begynne med det, selv om det betyr at jeg må legge litt av egoet på hylla og redusere vekta :X3:

Hva slags knebøy sverger dere til? Hva mener dere er fordeler og ulemper med å kjøre helt ned i forhold til parallelt?

Det er ingen fordeler ved å gå til parallell kontra under parallell. Setemuskulaturen blir i større grad aktivert det å gå lengre ned. Jeg sier ikke at du skal gå så langt ned at baksiden av låret treffer leggene, men at du går så langt ned at du aldri er usikker på om du går lavere enn 90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zharoon skrev:

Når toppen er kneskålen er parallell med toppen av hoftebeinet. Mange dommere dømmer ofte feil på dette og blander toppen av kneskåla med quadden.

Det du meiner er vel at den tenkte linja mellom kneskåla og hofteleddet er parallell med golvet. Det er jo regelverket i styrkeløft, men det er ikkje opplagt at hverken TS eller AHP meiner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, boltzmann skrev:

Det du meiner er vel at den tenkte linja mellom kneskåla og hofteleddet er paralell med golvet. Det er jo regelverket i styrkeløft, men det er ikkje opplagt at hverken TS eller AHP meiner dette.

Gulvet har ingenting med selve løftet å gjøre. Enten så er hofta lavere enn toppen av kneet eller ikke. Jeg ser ikke hva AHP har med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Zharoon skrev:

Gulvet har ingenting med selve løftet å gjøre. Enten så er hofta lavere enn toppen av kneet eller ikke. Jeg ser ikke hva AHP har med dette å gjøre.

Vel, når du bruker ordet parallell, må det vere to eller fleire linjer eller plan involvert. Då er det naturleg at golvet (eller taket som også er parallelt) er eit av dei. Om du seier at hofteleddet skal under kneet, eller at den tenkte linja mellom hofte og kne er parallell med golvet, blir det det same sjølv om ikkje ordlyden er identisk med regelverket i styrkeløft. Har du lest artikkelen eg lenka til?

https://no.wikipedia.org/wiki/Parallell_(geometri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "parallell" mente jeg at lårbena er parallelle med gulvet. Vinkelen i kneleddet er sånn sett mindre enn 90°.

Når jeg begynte med knebøy, var det denne varianten jeg lærte. Jeg ser derimot at mange kjører mye lengre ned, og derfor vurderer jeg å begynne med det samme. Jeg ser for meg tre fordeler

  • Man får økt aktivering siden bevegelsesbanen er lengre, hevdes det. Høres fornuftig ut.
  • Man kjører med mindre vekt og dermed være mindre utsatt for skader (?)
  • Jeg merker at det er lett å "jukse" når vekta går opp sånn at jeg ikke er helt sikker på om jeg faktisk gikk så langt ned at lårbena var parallelle med gulvet. Hvis man ned helt til det omtrent stopper, så er det jo lettere å vurdere om man faktisk gikk langt nok ned.

Takk for link, boltzmann. Det ser ut som en grundig artikkel som skal studeres nærmere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Zharoon skrev:

Når toppen er kneskålen er parallell med toppen av hoftebeinet. Mange dommere dømmer ofte feil på dette og blander toppen av kneskåla med quadden.

Det er knokkel til knokkel som gjelder - ikke toppen av noen som helst skål :)

Dette er svaret jeg fikk av NSF en gang i tiden da jeg lurte på det samme. Det er litt logisk når man tenker over det - enkelte har vært flinkere til å bulke enn andre og vil med enkelhet komme seg ned til 90 grader om man skal måle fra "toppen av kneskåla og videre opp langs oversiden av låret inn mot hoften.

Dette er vel også derfor enkelte kan føle at dommerne "dømmer feil" - siden det da vil kunne måtte dømmes med litt "skjønn" i kampens hete. (se den horisontale linjen)

ScreenHunter_189 Dec. 11 05.53.jpg

Annet viktig punkt ang. hvor man "snur" er belastningen av kneleddet. Belastningen er størst ved snuing ved 90 grader. Dypere enn 90 tar hofteleddet opp en del av belastningen. Man kan altså si at om man ikke klarer å komme dypere enn 90 grader og IKKE ønsker å jobbe med mobiliteten, kan man med hell snu litt føør 90 grader for å spare knærne. Men det er vel ingen her som sliter med mobilitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste klarer IKKE å holde korsryggen tight når de kjører helt ned. Dette kan være pga anatomiske forskjeller, altså strukturelt i hofta, eller mobilitetsårsaker som stram lysk, hamstring og legg.

Jeg jobber daglig med skadede utøvere. Anbefaler IKKE å gå helt ned, med mindre korrekt bekkenstilling garantert opprettholdes. Gjør den det, så er jo saken grei; kjør på. Jeg mener at det er en enorm tabbe å sette ass-to-grass som normen for knebøy! Kun et fåtall kan gjøre dette riktig.

Mer info her

https://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-kneboy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/10/2016 den 16.23, boltzmann skrev:

Vel, når du bruker ordet parallell, må det vere to eller fleire linjer eller plan involvert. Då er det naturleg at golvet (eller taket som også er parallelt) er eit av dei. Om du seier at hofteleddet skal under kneet, eller at den tenkte linja mellom hofte og kne er parallell med golvet, blir det det same sjølv om ikkje ordlyden er identisk med regelverket i styrkeløft. Har du lest artikkelen eg lenka til?

https://no.wikipedia.org/wiki/Parallell_(geometri)

Når jeg tenker på parallell, så tenker jeg på parallell i forhold til tyngdekraften. Det er ikke slik at du plutselig kan gå halveis ned på en knebøy om du står i en bratt bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i løftet som er paralellt med tyngdekrafta. Trykk på wiki-lenka for forklaring av ordet parallell. Det du tenker på er ei tenkt linje som er 90 grader på tyngdekrafta. Den skal vere parallell med den tenkte linja mellom kne- og hofteledd. Golvet i dei aller fleste treningsenter er også parallell med denne linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, boltzmann skrev:

Det er ingenting i løftet som er paralellt med tyngdekrafta. Trykk på wiki-lenka for forklaring av ordet parallell. Det du tenker på er ei tenkt linje som er 90 grader på tyngdekrafta. Den skal vere parallell med den tenkte linja mellom kne- og hofteledd. Golvet i dei aller fleste treningsenter er også parallell med denne linja.

Gulvet har ikke noe å gjøre med tyngekrafta selv om de aller fleste gulv er ''flate''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen øvelse som tiltrekker Professor NoGains`er mere enn knebøy. 

Jeg klarer fint å kjøre 200 kg 8-9 gang "Ass to grass" 

Likevel vet Professor NoGains alltid best.  Ingenting er like nedbrytende som å få passet sitt påskrevet av Professor NoGains etter at du har perset i et løft. 

"Hvis du går 3,7 grader mere ut og står 4,4mm breiere der og 2,9 breiere der og retter blikket 5,5 grader lenger mot nordøst vil du kunne løfte mere"

Professor NoGains finnes på de fleste gym.  Og på alt som finnes av forum. 

Man kan aldri se visuelt på Professor NoGains at han faktisk løfter. 

Det er fordi Professor NoGains ofrer egne gains for å ta oss andre helt til topps. 

Professor NoGains`enes store gudfar heter Ian McCarthy. 

Professor NoGains <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg prøver meg å vesentlig dypere knebøy nå. Jeg går så langt ned at bevegelsen naturlig stopper istedetfor å gå ned til lårene er parallell med gulvet.

Jeg har også redusert vekta en god del siden det er tyngre å kjøre knebøyene slik. Så langt kjennes det bra ut, men jeg er litt "mør" i korsryggen etterpå. Det er forhåpentligvis bare fordi jeg aktiverer litt andre muskler enn før. Det gjør ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, pilatus skrev:

Jeg prøver meg å vesentlig dypere knebøy nå. Jeg går så langt ned at bevegelsen naturlig stopper istedetfor å gå ned til lårene er parallell med gulvet.

Jeg har også redusert vekta en god del siden det er tyngre å kjøre knebøyene slik. Så langt kjennes det bra ut, men jeg er litt "mør" i korsryggen etterpå. Det er forhåpentligvis bare fordi jeg aktiverer litt andre muskler enn før. Det gjør ikke vondt.

Høres ikke ut som et godt tegn, antakeligvis holder du ikke bekkenet stabilt. Les innlegget mitt lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...