Gå til innhold

Hjelp med kosthold


Runde

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med hva jeg skal spise. 

Jeg trener styrke Mandag, Onsdag, Fredag, Søndag

Det jeg har spist så langt er en proteinshake til frokost,  en baguett til lunsj på jobb, to skiver før trening og så proteinshake etter trening + en middag med løvbiff/kylling og litt grønnsake, og til kvelds bare en smoothie eller det jeg finner.

Vil helst optimalisere kostholdet maksimalt, når bør jeg ta shake, når bør jeg spise hva osv... 

 

Jeg skal ifølge en maskin på treningsenteret spise 1946 kalorier hver dag. veier 87,5kg og er 175cm høy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen oppskrift for hvordan du skal spise iløpet av dagen for optimal trivsel og funksjon.

Det viktigste av alt for resultater på trening er at du trives med det du driver med, ikke når på dagen du spiser ditt og datt. Dette kan innebære at du spiser mat du trives med, og spiser når du føler for det. Er du opptatt av kalorier kan du holde deg innenfor grensene du selv har satt, og det er badevekta over tid som forteller om du spiser for mye eller for lite i forhold til målene du har satt - En maskin kan kun gi deg en generell pekepinn, som kan være grei å forholde seg til i en oppstartsperiode.

Detaljstyring av mat og måltider som du er ute etter her er i mange tilfeller oppskrift på frustrasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Steffen! skrev:

4 hovedmåltider a 40g protein, innta ett hovedmåltid etter trening, pass på å få i deg fett, juster kalorier etter mål.

sunnhetspoeng for grønnsaker, fet fisk, og generelt sett variert kosthold.

 

Hvorfor akkurat 4 måltid , og hvorfor akkurat 40g protein pr måltid ? Og hvorfor et hovedmåltid rett etter trening ? Broscience-alerten høres på lang vei.

Speilblankt over her sitt svar er spot on, hvordan og når han spiser spiller nada rolle, det som er viktig er at han får i seg mengder av næringsstoffene som er tilpasset hans egne mål. Utifra det må han spise når det passer for han å spise, et opplegg som fungerer for han selv, utifra egne hverdagsrutinger - Ikke alle andre sine. "Spis x antall måltid og x antall protein til hvert måltid" er bare tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Steffen! skrev:

fordi at 4x40g= 160g protein + evnt mellommåltid her og der gir rundt 2g/kg

det er ikke likegyldig hvordan man fordeler proteininntaket, 2g/kg jevnt fordelt på 4-5 måltider viser å gi bedre respons på proteinsyntese enn samme mengde fordelt på masse småmåltider.

Om du fordeler inntaket ditt på 4, 8, 10, 5, 3 eller 1 måltid i døgnet så er dette av underordnet betydning for dine resultater sett at totalen av kalorier, proteiner, karbohydrater og fett samt spesifike kilder til dette er identiske. Det er faktisk av en så underordnet betydning at det ikke utgjør noe betydelig forskjell.  Nøyaktig det samme gjelder om du stapper i deg 10, 30, 40 eller 100 gram proteiner i et måltid.

Tror du virkelig kroppen sier "Nei nå fikk jeg i meg 60 gram protein i et måltid, det er 20 over grensa, så da skyller vi ned de overflødige 20 grammene i nærmeste toalett" ?

Eller "Nei idag har jeg fått i meg det samme totalinntaket som ellers men jeg fikk det tilført i mindre men flere måltid enn sist uke, det straffer jeg med å produsere færre gainz enn sist uke"  ?

Disse tingene er faktisk ikke tilfelle, kroppen din er smartere enn deg, timing av måltider er en uvesentlighet fra time til time på en døgnkontinuerlig basis, såpass har årevis med forskning, prøving og feiling vist oss. Kroppen er i full stand til å superkompensere. Proteiner går ikke til spille fordi du spiste for mange av dem i ett måltid iht. gamle broscience-myter.  Og den slutter ikke å bygge/holde på muskelmasse fordi du spiste for lite av dem i et annet måltid iht. de samme tåpelige og for lengst avlivede mytene.

Hvis påstanden din var korrekt, så ville det for eksempel ikke vært såpass mange som oppnår rå fremgang med eksempelvis periodisk faste - Mens antall folk som har bygd muskler / deffet på mange og små måltider er såpass mange at det ikke vil behøve noen ytterligere prestasjon.

Personlig spiser jeg tre ganger i døgnet, fremgangen jeg har på kalorioverskudd om dagen etter en lang og hard deff før sommeren i år er det nada å si på. Og på en kroppsvekt på 103 sier det seg da selv at jeg trenger mer enn 40 gram protein pr måltid her.

Vi lever faktisk i en tid hvor enhver kan tilpasse sin måte å spise på utifra sine egne rutiner. Det er ikke alle det passer for å spise et gitt antall ganger i døgnet med ditto gitt mengde av proteiner/karbo/fett i hvert av disse måltidene. Nettop fordi dette er en død og begravet myte kan alle og enhver finne en rutine som passer dem selv.

Her har du et eksempel på en mann som spiser ett måltid i døgnet, ett, både på kalorioverskudd og kaloriunderskudd, du er sikkert hjertelig velkommen til å fortelle ham at det han gjør er feil, ikke optimalt etc. Det vi trygt kan gjøre er å konkludere med at hans rutiner rundt eget kosthold fungerer for han selv:

Vant overall i Men`s physique - Spiser ett måltid i døgnet

Og eksemplene på personer som har oppnådd en fysikk på samme nivå som han her, og enda bedre fysikk, med både 1, 2, 3 og 10 måltid i døgnet, er så mange at det kun understreker èn ting: Det er mange veier til rom, og måltidstiming er av en meget underordnet betydning. Og for TS her vil det ha 0,0 betydning. Han har heller ikke oppgitt hvorvidt han skal opp i muskelmasse eller ned i fettprosent, derfor stiller jeg spørsmålstegn til hvordan du kan konkludere med hvor mange gram protein vedkomne skal innta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...