Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn jeg har forstått det, så er det liten forskjell på aktivering av pectoralis major/minor, så lenge man løfter tungt. Men skråbenken aktiverer skuldre mer.

HAr også lest at skråbenken er bedre for ledd og sener.

Men dette er bare hearsay! :)

Det med skulderhelsa kan kanskje ha litt med at utførelsen av skråbenk ikke tillater så høy albueposisjon som i flatbenk, og dermed gir en teknikk som heller mer mot powerlifter måten å løfte på. Er veldig mange som tross vonde skuldre løfter med albuene nærmest vinkelrett på kroppen, enten for å isolere pectoralis, eller fordi de tror det er den eneste måten å gjøre det på.

Fin video av dave tate om ordinær benkpress:

:)

Annonse

Skrå benk kobler ut deler av muskulaturen mer enn den kobler inn andre deler. Når folk sier at incline trener øvre del av brystet mer enn nedre del er det mer fordi den kobler ut nedre delen. Det motsatte med decline. Kjør flatt om du ikke trenger noen spesialisering. Øvre delen treffer du uansett med militærpress ;)

Skrå benk kobler ut deler av muskulaturen mer enn den kobler inn andre deler. Når folk sier at incline trener øvre del av brystet mer enn nedre del er det mer fordi den kobler ut nedre delen. Det motsatte med decline. Kjør flatt om du ikke trenger noen spesialisering. Øvre delen treffer du uansett med militærpress ;)

det vil jg ikke påstå folk flest klarer. blir heller omvendt føler jg. at skrå fort tar for mye på skuldrene enn at militærpress tar fort på øvredel av bryst. Skråbenk er hvertfall ett must for min del:) Det gjelder bare å presse med de musklene man skal:)

det vil jg ikke påstå folk flest klarer. blir heller omvendt føler jg. at skrå fort tar for mye på skuldrene enn at militærpress tar fort på øvredel av bryst. Skråbenk er hvertfall ett must for min del:) Det gjelder bare å presse med de musklene man skal:)

Jeg tror du misforsto. Jeg snakket aldri om hva som tar på skuldrene - jeg snakket om bryst. Og selv om du flekser med både skapulær-festet og sternum-festet, så vil du koble mer og mer av nedre delen ut jo høyere du kommer med overkroppen. Incline kan gå fra nesten flatt og helt opp til 90 grader, om du vil sette det på spissen. 90 grader incline = militærpress, og da kjenner du det skikkelig i skapulær-delen av pectoralis.

Samtidig vil også en incline ta mer på skuldrene etter hvert som du kommer opp, som du sier. Det er naturlig i og med at du flytter hoveddelen av vekten over på andre muskelgrupper og bekrefter det jeg sier.

Jeg tror du misforsto. Jeg snakket aldri om hva som tar på skuldrene - jeg snakket om bryst. Og selv om du flekser med både skapulær-festet og sternum-festet, så vil du koble mer og mer av nedre delen ut jo høyere du kommer med overkroppen. Incline kan gå fra nesten flatt og helt opp til 90 grader, om du vil sette det på spissen. 90 grader incline = militærpress, og da kjenner du det skikkelig i skapulær-delen av pectoralis.

Samtidig vil også en incline ta mer på skuldrene etter hvert som du kommer opp, som du sier. Det er naturlig i og med at du flytter hoveddelen av vekten over på andre muskelgrupper og bekrefter det jeg sier.

" Øvre delen treffer du uansett med militærpress " ?

En liten ting til. Om du setter deg opp 90 grader eller står, så trener du skapulær-delen og skuldre. Om du henger rett ned og kjører samme bevegelse (presser vekten mot taket) vil du trene sternum-delen av pectoralis og lats. Om du ligger flatt vil du koble ut det meste av skuldrene og lats og bruke begge "delene" av pectoralis.

Har du aldri blitt sår i øvre delen av brystet av å trene militærpress?

ikke som jg kan huske, men har derimot blitt grisestøl av i skuldrene noen ganger av brystøktene. d hater jg

Men nå har jg altid "slitt" med at mine skuldre altid tar over mye når de andre musklene blir sliten. relativt fort

Annonse

ikke som jg kan huske, men har derimot blitt grisestøl av i skuldrene noen ganger av brystøktene. d hater jg

Men nå har jg altid "slitt" med at mine skuldre altid tar over mye når de andre musklene blir sliten. relativt fort

Det kan godt hende, eller at du er såpass mye bedre trent i brystet enn skuldrene at du ikke kjenner det...ikke vet jeg, men alle andre jeg har snakket med kjenner det i brystet når de kjører militærpress, på samme måten som at de kjenner det litt i lats når de kjører dyp decline. Det har sikkert mye å si med hvor du er best trent, muskelfester, utførelse osv osv :)

Ein studie kom fram til følgjande:

Decline benk tar heile brystet, men mindre på øvre del. Den tar ikkje meir på nedre, men mindre på resten.

Incline benk/skråbenk tar ut nesten heile nedre del og "fokuserer" på øvre del.

Med ein sidenote om at forskjellane i resultat kan ha oppstått på grunn av elektrodeplasseringar. I tillegg var ikkje grepsbreidda standarisert, noko som og kan ha påverka resultatet.

Det er jo egentlig ganske klare beviser for hypotesen.

1. Om man kjører stående militærpress vil man få en liten sving bakover når stangen passerer ansiktet. Jeg vet ikke om noen som utfører den riktig som ikke blir støl helt øverst i brystet

2. Slik styrkeløftere kjører benkpress involverer de lats (pluss annet) i øvelsen ved å krumme ryggen og skyte nederste delen av brystkassen oppover. Dette etterligner en ekstrem decline, og treffer ganske bra på lats når man kjører tungt.

Fordelen med flatbenk er at man som regel klarer og håndtere større vekter som igjen fører til mer muskelvekst. Fordelen med skråbenk er at den legger mer belastning over på skuldrene slik at du får aktivert dem mer, dette er bra for en som feks vil fokusere på skulderne en periode.

Hva med å kjøre begge? Flatbenk for de nedre brystmusklene og skråbenk mer for de øvre?

Veldig enig med Lars K her.

Du trener ikke mer øvre bryst i incline, men heller mindre nedre bryst.

Har og lest respekterte coacher kalle det mer en skulder øvelse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...