Gå til innhold

Hvilke kostilskudd bør jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Har surfet rundt her og sett at det er maange forskjellige kostilskudd, medlemmene her bruker! Skal jeg høre på alle, må jeg jo kjøpe alt som finnes. Derfor er det vanskelig for meg å velge.

Alle sier stort sett at det de bruker funker veldig bra...

Så jeg lurer på om noen som har peiling, kan komme med tips til hva som faktisk er vits?

Nå tar jeg multivitamin og omega 3, samt proteinpulver etter trening*

*Ang proteinpulver har det blitt mye opp og ned i det siste, da jeg har lest at skal jeg rett hjem til to kyllingfileter og CC, så trenger jeg ikke proteinshake? Samt at proteinshake FØR trening er like, om ikke mer effektivt...så der har d blitt før/etter/kylling istede i det siste...

Aldri prøvd kreatin, eller noe form for pre-workout...skjønt at det er populært...

Ellers leser jeg jo om vitamin ditt og datt, BCAA, magnesium og sink++ masse annet jeg ikke husker navnet på :) Finnes jo en million rare ting der ute!

Flere av dere har jo trent i mange år, har forbruk for mange hundre i måneden, og har prøvd mye forskjellig.

Hva er det som funker?

Hva anbefaler dere meg?

Prøvde noen fatburnere en periode, og enda jeg merka forskjell så må jeg innrømme at det kan ha vært placebo effekten som fikk meg til å spise sunnere..så det er jo også en viktig faktor!

Så nå søker jeg tips hos de som har holdt på litt lenger enn meg =)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3593-hvilke-kostilskudd-b%C3%B8r-jeg-bruke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tar jeg multivitamin og omega 3, samt proteinpulver etter trening

Da har du stort sett det du trenger :)

Jeg bruker:

- Selolje (omega 3)

- Multivitamin

- Proteinpulver

- Kreatin

Omega 3 og multivitamin er det viktigste. Proteinpulver kan man klare seg uten, men det er veldig enkelt og praktisk å ha en bøtte stående. Kreatin gir deg litt mer styrke i tillegg til at det har en visuell effekt, begge deler er bra for egoet :).

Noe annet enn det bruker jeg ikke penger på. Det er viktigere med knebøy enn kosttilskudd :).

BCAA er såpass billig og vel dokumentert effektmessig at det bør prøves. Du får Xtend til mellom 140 og 150kr levert i postkassen fra Discount-suppelements.co.uk anbefales. I tillegg bør du ha en boks Jack3d eller annet tilsvarende pre-workout produkt i skapet. Disse er også ganske rimelige og gir god effekt på gymmet.

I går var jeg veeldig daff på trening. Ble fortsatt en bra økt, men kan se for meg den kunne vært enda bedre med et pre-workout produkt. Dette er vel ikke noe som gjør deg sterkere, men mer som noe som gir deg energi når du trenger det?

Ellers har jeg jo lenge hørt om kreatin, bare aldri blitt til at jeg har kjøpt det, men får vel prøve det!

BCAA er jo også noe jeg kan prøve ut....ser det reklameres for at det er viktig når man skal ned i fettprosent uten å miste muskler, og der har du meg! :) Skjønt mange bruker det også, så da ere vel noe i det!

Annonse

Lurer litt på det samme selv. Ser noen her på forumet som har A4 lister med diverse greier de døtter i seg. Har vel en 5-6 selv for øyeblikket, men er mye rart man finner på de forskjellige nettbutikkene. Får nesten prøve å lese seg opp litt kunnskap om disse produktene og prøve det ut selv å se om man kjenner/ser noen forskjell.

Følte meg full av energi og løftene gikk overraskende lett første halvdelen av økten, så dabbet det av etterhvert til mer "vanelig" stadium... Jeg tok da kreatin en time før, så imorgen skal jeg prøve ca 30min før og se om det er noe forskjell...ser noen tar det en time før økta, og noen rett før økta, så får bare prøve meg frem:)

Kosttilskudd er jo i utgangspunktet ment som et tilskudd på de områdene man ikke får i seg nok næring, eller i perioder hvor det er viktig med enkel og raskt tilskudd av energi (rett etter trening).

Letteste for deg er nok å vurdere hva du får i deg i løpet av en dag, og deretter finne ut hvor du har mangler.

Så du kan jo 2 tilfeldige (men normale) dager regne over inntaket ditt, og beregne hvor mye du får i deg av ulike næringsstoffer.

Min fordeling feks:

2500kcal.

150gr protein= ca 600kcal

300gr karbs= ca 1200kcal

Da mangler jeg 700kcal fra å ha 2500kcal= ca 90gr fett.

Når jeg regnet over inntaket mitt var alt ok, men for lite fett, dermed bruker jeg nå Udo's Choice.

Ellers synes jeg det er vanskelig å få i seg nok kcal rett etter trening, så her vurderer jeg å ta i bruk Gainer. Optimalt etter trening (innen 30min) iflg enkelte kilder, er ca 1gr karbs per kg kroppsvekt +20-30gr protein.

---

vedrørende kreatin har det en effekt over tid og ikke nødvendigvis rett før trening. Det finnes enda enkelte merker som anbefaler at første uken kjører man 3-5 gangen på dagsdosen for å fylle opp lagrene.

- Tar omega - 3 tilskudd som oftest vær dag om jeg ikke spiser laks ;)

- Jack3d før styrketrening

- Kreatin monohydrate kun etter trening siden Jack3d inneholder kreatin ellers 2-3 ganger daglig for vedlikehold

- Proteinshake kun etter trening om det tar mere en 30 min før jeg får i meg noe form for næring

- ZMA Startet med det for 1 uke siden og hvor jeg overraskende føler meg ganske uthvilt selv om det skulle bli en natt med lite søvn. + jeg klarte å sove igjennom en kveld hvor det hadde vært nasj på naborommet uten at jeg viste det :D Er somregel ganske følsom for lyder om natten

Som noen har nevt.. Er mye man ikke trenger :) men er så lettvint å bare ta seg en shake etter trening, slappe av litt før man hiver seg rundt å lager middag og som oftest litt greit med det ekstra kicket med Jack3d før trening.

Ellers synes jeg det er vanskelig å få i seg nok kcal rett etter trening, så her vurderer jeg å ta i bruk Gainer. Optimalt etter trening (innen 30min) iflg enkelte kilder, er ca 1gr karbs per kg kroppsvekt +20-30gr protein.

Vet du hvor du leste dette? Jeg byttet akkurat ut cell maxen med proteinshake etter trening. Men skulle gjerne hatt litt mer "lys" på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...