Gå til innhold

Noen som vil hjelpe en nybegynner? :)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

http://forskning.no/forebyggende-helse-trening/2011/05/treningen-som-fjerner-fettet

Litt lesestoff i hvertfall. Legger også til et hint når det gjelder lavintensiet: gå! + Det å gå gir mindre sjans for belastningsskader om du skulle ha litt for tung kropp, enn å påføre kroppen tunge løpesteg.

Muskler er lette.

 

Når det gjelder motivasjonen så er det opp til deg å få økter til å være godt. Trener du for å bli noe spesielt, eller er det en veldig aktiv avkobling. Finn ut hvilken trening som er den harde, og hvilken som er god avkobling og styr intensiteten og gleden.

Er alt tøft og vanskelig: fake it until you become it.

 

Ellers gir jeg deg skryt for den nedgangen i kg du har hatt. Kanskje på tide å gå over til målebånd og speil isteden for vekta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, IneRavn skrev:

Du ser hvertfall veldig bra ut!

Takk :)

 

2 timer siden, Kaiman skrev:

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

http://forskning.no/forebyggende-helse-trening/2011/05/treningen-som-fjerner-fettet

Litt lesestoff i hvertfall. Legger også til et hint når det gjelder lavintensiet: gå! + Det å gå gir mindre sjans for belastningsskader om du skulle ha litt for tung kropp, enn å påføre kroppen tunge løpesteg.

Muskler er lette.

 

Når det gjelder motivasjonen så er det opp til deg å få økter til å være godt. Trener du for å bli noe spesielt, eller er det en veldig aktiv avkobling. Finn ut hvilken trening som er den harde, og hvilken som er god avkobling og styr intensiteten og gleden.

Er alt tøft og vanskelig: fake it until you become it.

 

Ellers gir jeg deg skryt for den nedgangen i kg du har hatt. Kanskje på tide å gå over til målebånd og speil isteden for vekta.

 

 

Har lest det jeg kommer over om fettforbrenning så det skorter i utgangspunktet ikke på kunnskapen :) Har løpt fra jeg veide 130 kilo og løper 5-10 løp igjennom året så har ikke noe problem med å løpe.

I utgangspunktet så finner jeg ikke så mye motivasjon eller selve øktene uansett hva det er jeg gjør, jeg liker å bli bedre, pushe og se resultater og jeg er klarover at jeg må svette, blå og ha vondt for å pushe meg videre mot målene jeg ønsker.

Jeg føler nå at for å bli kvitt resten av fettet må jeg optimalisere kostholdet og treningen, men jeg er usikker på hvor mye, hvor hardt, hvor jeg skal kutte og hvor jeg skal økte.  Hvor mye jeg skal spise, hvilken fordeling jeg skal kjøre mellom karb, proteiner og fett. Er også usikker på hvor mye jeg skal trene, har muligheten til å løpe til og fra jobb som vil gi meg rundt 12 km ekstra hver dag. Men risikerer jeg at det blir for mye? eller er det greit så lenge jeg kjører dette i sone 2? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, HanneMarie90 skrev:

Takk :)

 

Har lest det jeg kommer over om fettforbrenning så det skorter i utgangspunktet ikke på kunnskapen :) Har løpt fra jeg veide 130 kilo og løper 5-10 løp igjennom året så har ikke noe problem med å løpe.

I utgangspunktet så finner jeg ikke så mye motivasjon eller selve øktene uansett hva det er jeg gjør, jeg liker å bli bedre, pushe og se resultater og jeg er klarover at jeg må svette, blå og ha vondt for å pushe meg videre mot målene jeg ønsker.

Jeg føler nå at for å bli kvitt resten av fettet må jeg optimalisere kostholdet og treningen, men jeg er usikker på hvor mye, hvor hardt, hvor jeg skal kutte og hvor jeg skal økte.  Hvor mye jeg skal spise, hvilken fordeling jeg skal kjøre mellom karb, proteiner og fett. Er også usikker på hvor mye jeg skal trene, har muligheten til å løpe til og fra jobb som vil gi meg rundt 12 km ekstra hver dag. Men risikerer jeg at det blir for mye? eller er det greit så lenge jeg kjører dette i sone 2? 

 

Veldig bra jobba så langt! Er langt ifra noen ekspert på hverken trening eller kosthold, men kan jo dele mine erfaringer. Den enkleste måten å finne ut av hvor mye du skal spise, er rett og slett å prøve seg frem. Logg maten du spiser hver dag i en uke (jeg bruker my fitness pal). Hvis du ligger på samme vekten, kutt 500 kcal om dagen (eller mindre for den saks skyld). Hvis du treffer et platå hvor du ikke går ned, kutt kcal litt mer, evt. legg til mer kardio. Jeg pleier å ligge ca. 40% karbohydrater,  40% protein og 20% fett. Prøv, hvis det ikke funker, kanskje kutt ned karbs. Som sagt, prøv deg frem. Et stykke ut i min diett, har jeg sluttet å logge maten, men det var veldig nyttig i starten. Når kommer til trening er jeg en veldig tilhenger av starting strength (Google it). Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med styrketrening,  men dette programmet er bra uansett. Det gir kontinuerlig progresjon,  og pusher deg hver eneste økt. Hvis du klarer å legge inn 3 styrkeøkter per uke, pluss løping som du virker å ha kontroll på, kommer du til å nå de målene du har satt deg. Jeg vil dog ikke anbefale å løpe 12 km hver eneste jobbdag. Det er overkill spør du meg. Kanskje 2/3 løpeturer i uka. That's my two cents,  lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om målet ditt er å bli en bedre løper og få en lettere kropp er det bare en ting som gjelder: "Få kontroll på maten du spiser!"

Du vil automatisk gå ned i vekt om du ligger i kcal underskudd. I teorien er det enkelt, men i praksis er det vanskeligere. Jeg vil anbefale deg å spise så rent som mulig = ikke noe ferdigmat. Frukt, grønnsaker, ris og en eller annen form for protein holder lenge. Da kan du spise en stor mengde mat, og du vil fortsatt kunne ligge i underskudd. Viktig å gjøre litt egen research, men gir dette gir deg en dytt i riktig retning. Husk at dette må ligge i grunnen om du vil ha optimal fremgang. Å spise riktig er første-prioritet.

Jeg ville kuttet ned på motbakkeløpene til max 1 gang i uka. Det tærer mye på energien man har tilgjengelig og utbytte er ikke, så stort. du kan heller ha flere rolige løpeturer i uka og dette uten at beina er helt skutt dagen derpå. Du bygger dessverre ikke styrke i beina av å løpe, det gjør du med squats, bulgarske utfall mm. og 5x5 (om det var tanken bak :)

Å miste motivasjonen er aldri morsomt, men ting tar tid. Om du kutter for hardt på kaloriene, så vil du mest sannsynlig gå på en smell og dyppe hodet, kne og tå i junkfood (been there, done that). Her gjelder det å legge en slagplan, være tålmodig og vite at resultatene kommer garantert om du gir det tid. 

Ellers, så er det fenomenalt at du har gått fra 130 til 80 kg. Stå på! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene og tipsene! :)

Smertelig klar over at det nok er kostholdet det står på at jeg ikke har gått ytterlige ned i vekt, for har stort sett spist det jeg vil og trent godt det siste året. I treningen har jeg hatt grei progresjon så noe er i hvert fall riktig!

Problemet med å løpe til jobb er at jeg da MÅ løpe hjem igjen ;) 6 km hver dag hadde vært greiere, men det er jo mulig å ta

sykkelen fatt noen dager også.

Motbakke løper jeg fordi jeg ønsker å bli bedre til å løpe motbakke, og man må som kjent gjøre mer av det for å bli god på det. Har ikke så store problemer med syre i beina av motbakkeløpingen, verre de dagene jeg har løpt trapper i Holmenkollen :o

Målet må vel egentlig være å få på plass kostholdet så tror jeg kanskje ting kommer litt av seg selv om jeg fortsetter den gode fremgangen jeg har hatt på treningen, kosthold er så lett på papiret og så mye hardere in real med alt som følger med i

hverdagen.

Har triathlon til helgen så blir nok ikke de store kuttene eller endringene for det er ferdig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du vet at du må fokusere på kostholdet, men legger ved en video jeg synes passer bra. "Alle" vet kanskje at en slank kropp kommer fra 90% kosthold og 10% trening) (eller deromkring), men det hjelper ofte å få satt det litt i perspektiv:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...