Gå til innhold

Nybegynner


MariellJessica

Anbefalte innlegg

Hei:) 

Jeg er ny her og har en del spørsmål. Jeg er en jente på 30 år som er 165cm høy og veier 78kg. Jeg ønsker å gå ned i vekt men er ikke så opphengt i hva jeg veier men ønsker å komme i form^_^

Etter mye jojo slanking og en graviditet har jeg en veldig slapp kropp og jeg må komme igang nå! Jeg har skaffet meg rette treningssko og har meldt meg inn på et treningsstudio her jeg bor.

Jeg lurer på:

1. Hvordan bør jeg trene? Jeg har mulighet til å trene 3-4 ganger i uken. Jeg har fibromyalgi å sliter en del med knærne mine så jag kan ikke løpe men jeg kan gå fort. 

2. Hvordan bør jeg spise? Finnes det en enkel kostholdsguide med spesifikke matvarer man burde spise? Hva spiser dere rett før og etter trening? 

3. Vann er viktig men for mye er vell ikke bra? Hvor mye drikker dere pr dag?

4. Hvor ofte er det lurt å trene?

5. Hva gjør dere for å holde dere motivert?

 

På forhånd tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du snakker om motivasjon syntes jeg det er viktig å ikke bare ha ytre mål, som f.eks "jeg vil bli tynn" eller "jeg vil se bra ut". Finn deg både korttids mål og langtids mål. Eksempelvis klare x antall pushups, pullups, klare å ta en viss fjelltur o.l. Det at man følger alle småting gjør at man vil se forbedring fra uke til uke, og vil da gjøre det lettere å holde motivasjon oppe om du spør meg. Om du klarer 5 push ups i dag og klarer 6 neste uke er det en klar forbedring, derimot de 500g man gikk ned den siste uken er ikke så lett å se i speilet alltid og kan føre til motivasjons tap om det er det eneste man følger. Jeg var selv syk i mange år og ett av mine store langtids mål var å gå opp til preikestolen, for de fleste er det kjempelett, men pga min sykdom var det tungt og krevde mye forbereding. Når jeg endelig prøvde og klarte det ga det meg ett ufattelig motivasjons kick til å fortsette. Neste langtids mål for meg er å gå til trolltunga som er en del tyngre tur. Dette ble litt lengre enn planlagt, men sleit litt med å formidle det jeg skulle si. Poenget er vell egentlig bare at man burde prøve å finne seg mange mål man kan slå på både kort og lang tid. Gjerne loggfør øktene, kanskje til og med treningsdagbok her for å holde motivasjonen oppe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for kjempefine svar:) Nå har jeg trent dette nybegynner-programmet og problemet mitt er at det er for hardt for skuldrene mine. Jeg har diverse plager i skuldrene mine og kan bare ta to av de øvelsene.. finnes det andre øvelser jeg kan ta som heller går fra magen og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...