Gå til innhold

Midjemål


Staas

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg begynte å trene for 6 uker siden i dag, målet er å få flat mage. Resten av kroppen min er slank, men jeg har et midjemål på 93cm. Jeg har begynt å føre opp kalorier og ligger på 1200 om dagen. Bruker myfitnesspal. 

Midjemålet mitt går ikke nedover!! Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig? Var avhengig av cola før, å har sluttet helt å drikke det. Drikker kun vann og kaffe nå. Trodde at bare det skulle hjelpe. 

Kan noen fortelle meg hva som skal til for å miste magefett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, NoBro skrev:

Det mangler helt elementær info her: Hva er din alder, vekt, høyde, kjønn, treningsgrunnlag, aktivitetsnivå ?

 

Jeg er 31, 169 høy, veier 61,7 jente. Sykler 3 mil stort sett hver dag å trener styrke ca annenhver dag. ( bodypump )

jeg har ikke bil, så jeg går ganske mye i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Staas skrev:

Jeg er 31, 169 høy, veier 61,7 jente. Sykler 3 mil stort sett hver dag å trener styrke ca annenhver dag. ( bodypump )

jeg har ikke bil, så jeg går ganske mye i tillegg. :)

6 uker er ikke lang tid - Hva var treningsgrunnlaget/historikken før dette ?

Fettprosent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, NoBro skrev:

6 uker er ikke lang tid - Hva var treningsgrunnlaget/historikken før dette ?

Fettprosent ?

Jeg har aldri trent før. Fettprosent vet jeg ikke...

Jeg har tydd til veldig drastiske endringer ved og plutselig trene og samtidig legge om kostholdet helt. Har lest at midjemålet skal bli bedre før vekta viser at du har gått ned, så syntes det er rart at det ikke skjer noe ennå. Men det er ikke unormalt altså?

Vet ikke om jeg har gått ned i vekt ellers, for jeg har kun vært innteresert i midjemålet. Kjøpte batteri til vekta mi i går, å vet ikke hva jeg veide før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Staas skrev:

Jeg har aldri trent før. Fettprosent vet jeg ikke...

Jeg har tydd til veldig drastiske endringer ved og plutselig trene og samtidig legge om kostholdet helt. Har lest at midjemålet skal bli bedre før vekta viser at du har gått ned, så syntes det er rart at det ikke skjer noe ennå. Men det er ikke unormalt altså?

Vet ikke om jeg har gått ned i vekt ellers, for jeg har kun vært innteresert i midjemålet. Kjøpte batteri til vekta mi i går, å vet ikke hva jeg veide før.

 

Har du aldri trent før, var avhengig av cola som du sier (Vil anta at kostholdet ikke var særlig bra ellers også?) så har du svaret ditt.

Seks uker er som nevnt ikke lenge, dog litt avhengig av hva du spiser etter du begynte å trene så burde du ha mistet en del vann til nå. Ellers er det trening og et fornuftig kosthold over lang tid som er nøkkelen, da vil midjemålet gå nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige scenario for at dette skjer:

1. Du opplever vannretensjon som maskerer vekttapet. I såfall vil du oppleve en brå vektnedgang (og lavere midjelmål) nærmest over natta når vannet slipper. Les mer om det her: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html/ 

2. Du ligger ikke i faktisk kaloriunderskudd. Dvs ditt ukentlige kalorinntak matcher det du forbrenner og vekten står stille.

3. Du taper fettmasse andre steder på kroppen enn midjen og registrerer ikke dette fordi du evt kun måler midje.

 

Hva er kroppsvekten før og etter disse 6 ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tigeren skrev:

Mulige scenario for at dette skjer:

1. Du opplever vannretensjon som maskerer vekttapet. I såfall vil du oppleve en brå vektnedgang (og lavere midjelmål) nærmest over natta når vannet slipper. Les mer om det her: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html/

2. Du ligger ikke i faktisk kaloriunderskudd. Dvs ditt ukentlige kalorinntak matcher det du forbrenner og vekten står stille.

3. Du taper fettmasse andre steder på kroppen enn midjen og registrerer ikke dette fordi du evt kun måler midje.

 

Hva er kroppsvekten før og etter disse 6 ukene?

Jeg har vært så dum at jeg ikke har veid meg, har bare fokusert på midjemålet. Jeg vet at jeg har kaloriunderskudd.

Men det kan være at jeg må vente på at vannet skal forsvinne fra cellene?

Har ikke noe særlig overskudd av fett på resten av kroppen, så håper ikke det er der jeg forbrenner.

Takk for fin info :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Staas skrev:

Jeg har vært så dum at jeg ikke har veid meg, har bare fokusert på midjemålet. Jeg vet at jeg har kaloriunderskudd.

Men det kan være at jeg må vente på at vannet skal forsvinne fra cellene?

Kvinner sliter oftere med vannretensjon enn menn, kanskje spesielt ifm menstruasjon. Så det er mulig, men jeg holder en knapp på alternativ 2 allikevel pga tidsperspektivet her (6 uker)?

Hvordan vet du at du ligger i kaloriunderskudd hvis du ikke har noen vektmål og midjemålet ditt viser det samme? Sier ikke at 1200kal om dagen ikke er underskudd for deg, men stiller kanskje spørsmål ved om ditt faktiske gjennomsnittlige daglige kaloriinntak har vært 1200 i alle disse 6 ukene.

Det er jo selvfølgelig også en mulighet med hypothyreose/hormon problematikk, men det egner seg best hos fastlegen og ikke over internett, og vil også evt gi andre symptomer ;) 

Foreslår følgende:
-Vei deg hver dag på morgenen uten klær, etter toalettbesøk og før mat. Noter ned vekt.
- Slå sammen alle tallene for uka og del på 7. Dette er gjennomsnittsvekten denne uken. (Tallene kan variere til dels stort fra dag til dag alt etter inntak av salt, karbohydrater, alkohol osv).
- Følg med på utviklingen i ukentlig snittvekt. Går du ikke ned så spiser du for mye. enkelt og greit.
- Sikt på et vekttap ikke større enn 0.5kg per uke, ettersom du er ganske slank fra før (169cm / 61kg). Raskere vektnedgang vil resultere i unødvendig mye tap av muskelmasse.
 

:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tigeren skrev:

Kvinner sliter oftere med vannretensjon enn menn, kanskje spesielt ifm menstruasjon. Så det er mulig, men jeg holder en knapp på alternativ 2 allikevel pga tidsperspektivet her (6 uker)?

Hvordan vet du at du ligger i kaloriunderskudd hvis du ikke har noen vektmål og midjemålet ditt viser det samme? Sier ikke at 1200kal om dagen ikke er underskudd for deg, men stiller kanskje spørsmål ved om ditt faktiske gjennomsnittlige daglige kaloriinntak har vært 1200 i alle disse 6 ukene.

Det er jo selvfølgelig også en mulighet med hypothyreose/hormon problematikk, men det egner seg best hos fastlegen og ikke over internett, og vil også evt gi andre symptomer ;)

Foreslår følgende:
-Vei deg hver dag på morgenen uten klær, etter toalettbesøk og før mat. Noter ned vekt.
- Slå sammen alle tallene for uka og del på 7. Dette er gjennomsnittsvekten denne uken. (Tallene kan variere til dels stort fra dag til dag alt etter inntak av salt, karbohydrater, alkohol osv).
- Følg med på utviklingen i ukentlig snittvekt. Går du ikke ned så spiser du for mye. enkelt og greit.
- Sikt på et vekttap ikke større enn 0.5kg per uke, ettersom du er ganske slank fra før (169cm / 61kg). Raskere vektnedgang vil resultere i unødvendig mye tap av muskelmasse.
 

:)

 

Når du nevner hormonproblemer så burde jeg kanskje ha tenkt på det selv :o Jeg har en sykdom som heter pcos, som går på hormonforstyrrelser...

Supert å melde seg inn her å få så bra hjelp altså :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tigeren skrev:

En ting til: Pass på å ta midjemålet også på morgenen. Det målet er spesielt påvirkelig av mat og oppblåsthet :)

Jeg har tatt på morgen også, for magen er så mye mindre da at jeg kan se det selv uten målebånd. Men blir bare skuffa når den eser ut igjen å blir gigantisk :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Staas skrev:

Jeg har tatt på morgen også, for magen er så mye mindre da at jeg kan se det selv uten målebånd. Men blir bare skuffa når den eser ut igjen å blir gigantisk :ph34r:

Hehe, det må du bare leve med :) 

Ripped hver morgen og pløsete hver kveld her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2016 at 10:11 AM, Staas said:

Rett under navlen, der den er størst :)

Når du måler rett under navelen måler du med hofteskålene, så det er ikke et veldig godt mål. Mål på den smaleste delen istedenfor. Ca. 2-3 cm over navelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. mai 2016 at 13.43, Staas skrev:

Når du nevner hormonproblemer så burde jeg kanskje ha tenkt på det selv :o Jeg har en sykdom som heter pcos, som går på hormonforstyrrelser...

Supert å melde seg inn her å få så bra hjelp altså :)

 

Har du PCOS så er det ofte mage og hofter som er vanskelig, prøve å måle midjemål hver gang når mensen er ferdig og se om det minker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...