Gå til innhold

Lile

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 23 år, begynte trene skikkelig i år. Har trent styrke fullkroppsprogram 2-3 dager i uken, og i tillegg gått litt på fjelltur, spinning og yoga slik at jeg nå i den siste tiden trener ca 4 dager i uken. Kostholdet ligger på ca 1500 kcal, 100-200 kcal mer de dagene jeg trener. Får i meg nok protein, ca 1,5 g pr kg. Om lørdagen spiser jeg det jeg vil. 

Problemet mitt er at jeg til tross for dette bare øker i vekt! Veien nå ca 63 kg (skal sies at høyden er 162 cm), og for 6 mnd siden veide jeg 58. Er igrunn ikke så opptatt av vekt, men ser ingenting på målebånd heller. Hva er det lureste for meg å gjøre videre? Er det intervall/kondis som er løsningen? 🙈 skal sier at jeg eier ikke kondis og hater kondisjonstrening (utenom spinning og fjelltur) 

Håper noen har noen gode tips til meg 😊! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når veier du deg? Jeg tenker om du veier deg hver søndag for eks, så holder du nok fremdeles litt vann etter lørdagen (karbohydrater binder vann)

Men om du faktisk spiser kun 1500-1700kcals ila en dag, og hva du vil på lørdag, og vekta står stille, så kan du enten

A) skru opp treningsfrekvensen, trenger ikke nødvendigvis være i form av jogging/intervaller, men å gå lengre turer, evt. legge til et par gåturer til i uka. Eller bare trene fullkropp et par dager ekstra i uka.

B ) se på lørdagen, og prøve å gjør ett par endringer her, da det kan være du spiser opp hele ditt opparbeidet underskudd igjennom uka, men vanskelig å si da jeg ikke aner hvor mye, og hva du spiser på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier meg om fredager, nøye planlagt 😀 synes det er veldig greit å telle kalorier, så spiser ca 500 kcal ekstra om lørdagen. (de 500 kcal ekstra er i form av chips, sjokolade) Har også hatt noen helger der jeg ikke har spist noe ekstra for å se om det gjør utslag. 

Får prøve å skru opp treningsfrekvensen litt, panikk for å spise for lite mat 😂 takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenters vektnedgang kamufleres ofte av vannretensjon. Litt avhengig av om du går på p piller eller ikke, så bør du sammenligne uke 1 måned 1, med uke 1 måned 2 osv for å få et bedre inntrykk av vektnedgang, da gangen i menstruasjonssyklusen medfører ulik grad av vannretensjon. Jeg ville med andre ord ikke kun brydd meg om ett tall på vekta :)

Jeg ville kanskje startet med å kutte ut spisedagen på lørdag for å sjekke om du fremdeles holder samme vekt, og/eller om du går ned. Om du går ned, fortsett til du stagnerer igjen, for deretter å kutte litt mer kcals. Om du ikke har noe vektnedgang etter å ha kutta spisedag, så kutt mer kcals. For eks 1300 kcals om dagen for å se om du da går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr.Positive skrev:

Jenters vektnedgang kamufleres ofte av vannretensjon. Litt avhengig av om du går på p piller eller ikke, så bør du sammenligne uke 1 måned 1, med uke 1 måned 2 osv for å få et bedre inntrykk av vektnedgang, da gangen i menstruasjonssyklusen medfører ulik grad av vannretensjon. Jeg ville med andre ord ikke kun brydd meg om ett tall på vekta :)

Jeg ville kanskje startet med å kutte ut spisedagen på lørdag for å sjekke om du fremdeles holder samme vekt, og/eller om du går ned. Om du går ned, fortsett til du stagnerer igjen, for deretter å kutte litt mer kcals. Om du ikke har noe vektnedgang etter å ha kutta spisedag, så kutt mer kcals. For eks 1300 kcals om dagen for å se om du da går ned.


sorry for dobbeltpost, mongo jobbpc

Jøss, det hørtes lurt ut.

ttil TS har jeg ett svar:

Sjekk type hver andre post på forumet, siden annenhver tråd som opprettes er en x antall år gammel jente som ikke klarer å bli kvitt det siste fettet på rumpa og på lårene. Du er ikke så spesiell at de hundre tusen svar andre har fått ikke også gjelder deg. 

Åpne øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mr. Positive :) Går på p-piller ja, og har nettopp hatt en mnd uten spisedag om lørdagen, og går fremdeles OPP i vekt. Så får prøve kutte enda litt mer på kalorier, ( selv om jeg er redd for å ende opp med å spise for lite mat) :)

 

Marcus Halberstram: Søkte faktisk litt rundt før jeg opprettet tråd, men havnet fort innpå tråder som ikke var relevant. Men om dette irriterer deg, så er det også mulig å la være å kommentere :) Om det hadde vært en "oppskrift" som passer for alle, hadde vell også folk sluttet å opprette tråder i forumet. Alle har ikke like god peiling på kosthold og trening, og da kan det være en trygghet for noen å forhøre seg her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...