Gå til innhold

Spiser bare tre ganger per dag, innspill?


tinii

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd flere ganger å endre matvanene mine, men det går ikke. Tre måltider om dagen er derfor det som fungerer best for meg. Jeg spiser frokost (kl. 07.00), lunsj (kl. 12.00/13.00) og middag (kl. 18.00). Trener styrke 3-4 dager i uken, med en spinningtime innimellom for å forbedre min elendige kondisjon. Jeg trener kl. 11.30(helg), kl. 14.00/16.00(hverdag). Noen som har innspill på matvanene mine? Er det "dumt" å spise bare tre ganger på en dag? Og hva med de dagene jeg trener kl. 14, er det sent å vente med middag til kl. 18? Jeg liker å spise store måltider, for å bli ordentlig mett, noe som også bidrar til at det tar lengre tid før jeg er sulten.
Jeg er 170 cm og 62 kg, målet er å transformere kroppen min fra tynn og "dvask" til sterk og stram. Og slik jeg spiser per nå, vedlikeholder jeg vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som rudboy skriver - det spiller ingen rolle om du fordeler matinntaket ditt på 1 eller 10 måltid, det viktigste er hva og hvor mye du spiser! Selv er jeg omvendt fra deg, jeg kan gjerne gå nesten hele dagen uten å spise, for å så spise alt om kvelden! Spis på den måten som passer deg, din livsstil og din hverdag best =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp maten slik det er best praktisk og fungerende for deg, og som svart over - det totale regnestykket er totalt overordnet.

Det er gjort en del forskning på 6-8 måltider kontra 2-3 måltider om dagen, og konklusjonene i nyere tid har vist at færre og større måltider har flere fordeler enn mange små, hyppige måltider.

En digresjon - vedlikehold av kroppsvekta gir deg lite eller null resultater den ene eller andre veien - hverken mindre fettmasse eller mer muskelmasse. Selv en deff vil føles mer motiverende for min del da det i det minste skjer noe.

Et mellommåltid på 500kcal i tillegg til det du allerede spiser vil kunne sende deg i et sunt overskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som regel tre måltid selv, men da mye fordi jeg spiser sen frokost (typisk 10-12). 

Men de dagene du trener, i hvert fall styrke, så synes jeg du burde prøve å innta et mellommåltid når det per i dag er 4 timer til neste måltid, skjønt meningene er noe delte her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Den 17.4.2016 at 10.46, tinii skrev:

Jeg har prøvd flere ganger å endre matvanene mine, men det går ikke. Tre måltider om dagen er derfor det som fungerer best for meg. Jeg spiser frokost (kl. 07.00), lunsj (kl. 12.00/13.00) og middag (kl. 18.00). Trener styrke 3-4 dager i uken, med en spinningtime innimellom for å forbedre min elendige kondisjon. Jeg trener kl. 11.30(helg), kl. 14.00/16.00(hverdag). Noen som har innspill på matvanene mine? Er det "dumt" å spise bare tre ganger på en dag? Og hva med de dagene jeg trener kl. 14, er det sent å vente med middag til kl. 18? Jeg liker å spise store måltider, for å bli ordentlig mett, noe som også bidrar til at det tar lengre tid før jeg er sulten.
Jeg er 170 cm og 62 kg, målet er å transformere kroppen min fra tynn og "dvask" til sterk og stram. Og slik jeg spiser per nå, vedlikeholder jeg vekta.

Som andre har påpekt: Det spiller absolutt null rolle når du spiser og hvor mange måltider du fordeler det på.

Jeg spiser selv tre ganger om dagen, og det er en god del år siden jeg spiste "5-6-7 måltider om dagen for å holde forbrenninga ved like / holde meg anabol / forhindre å havne i en metabolsk tilstand" for å si det sånn.  Det er også et tosifret antall år siden jeg styrtet proteinshake/karbohydrater umiddelbart etter trening for å sikre at jeg rakk "Det anabole vinduet" 

Og jeg har aldri hatt mere fremgang enn jeg har hatt etter jeg innså at timing av måltider er en død og begravet myte.

Derfor er det ganske katastrofalt at broscience som dette fortsatt distribueres, og selges, av fitnessbransjen i stor skala. Gjennom alt fra diverse kosttilskuddsprodukter til diverse dietter og påstander som serveres som sannheter, sånt tullprat som "Karbohydrater om kvelden / natta lagres som fett" - Selv om det riktignok nå er en del som påstår at det er omvendt: Karbohydrater skal spises sent og fett tidlig (Biorytme) - Men heller ikke dette er en fasit, og det eneste man faller tilbake på er at karbohydrater / fett tidlig , sent, eller sammen spiller absolutt NULL rolle, eksempelvis 3000 kcal iform av 250gprotein, 250g karb, og 90g fett, vil gjøre den nøyaktig samme nytten uansett når og i hvilke mengder de kommer ila døgnet . Resultatet er at det i 2016 er MANGE som følger denne vranglæren i tro på at de gjør "Det eneste riktige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.4.2016 at 14.01, Speilblankt skrev:

En digresjon - vedlikehold av kroppsvekta gir deg lite eller null resultater den ene eller andre veien - hverken mindre fettmasse eller mer muskelmasse. Selv en deff vil føles mer motiverende for min del da det i det minste skjer noe.

Et mellommåltid på 500kcal i tillegg til det du allerede spiser vil kunne sende deg i et sunt overskudd :)

Dette er jeg genuint interessert i å høre mer om, kom gjerne med eksempler på at dette er tilfelle.

For å illustrere noen hypotetiske eksempler:

Scenario 1:  En mann på 90 kg har drevet med styrketrening i noen år, han har på dette tidspunktet en fettprosent på 15-16, han fortsetter med styrketrening og legger seg på et inntak av kcal som er akkurat vedlikehold for ham, la oss si 3000kcal, da iform av sunne kilder til proteiner, fett og karbohydrater.

Scenario 2: Samme mann på 90 kg fortsetter halvhjertet med sporadisk styrketrening, og en halvhjertet og dårlig diett, han spiser akkurat 3000kcal (vedlikehold) hver dag, men gjerne iform av sjokolade, sukkerbrus og junkfood såvel som annet.

Scenario 3: Samme mann på 90kg slutter å trene, men spiser vedlikehold daglig, han spiser det som passer seg.

Scenario 4: En mann på 90 kg som aldri før har trent begynner med trening, samt 3000kcal (vedlikehold) daglig, stort sett sunn og god mat.

Ifølge deg fungerer det ikke å spise vedlikehold, muskelmassen vil ikke gå opp, og fettprosenten vil ikke gå ned, du sier altså at kroppen vil forbli uendret.

Vil du si det samme om disse 4 scenarioene også ? Jeg vil tippe at du vil si at eksempel 2 og 3 ihvertfall vil miste muskelmasse.

Jeg kan garantere at en person som spiser sunt og trener bra vil oppnå fremgang, også om man spiser vedlikehold, kroppen er mere avansert enn som så, ting er ikke så sort hvitt som at vedlikehold = status quo, forandringer er en helkontinuerlig prosess, og langvarig dedikasjon, trening og fornuftig kosthold på vedlikehold er i praksis å sakte men sikkert endre sin kroppskomposisjon til det bedre, økt muskelmasse, mindre fettprosent, økt styrke.

Når man ser disse 4 forskjellige eksemplene: Alle spiser vedlikehold, men trener ulikt, og spiser ulike næringskilder, og har forskjellig utgangspunkt.

Framgang under et vedlikeholdsinntak av kalorier avhenger mao. av hva du spiser, om og hvor hardt du trener, treningsgrunnlag...I det hele tatt er det de samme tingene som er gjeldende som når man ligger i overskudd/underskudd.

Det er forresten også helt umulig å ligge 100% på vedlikehold fra dag til dag, man forbrenner ulikt fra dag til dag, og hver dag vil man stort sett da være i et ørlite overskudd eller underskudd.

 

 

-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener i min noe bastante formulering over er at når en deff er et mål i seg selv har man fremgang mot dette målet. Man senker fett% ned mot et gitt mål man har satt seg. For mange er dette et delmål før man igjen kan gjøre det motsatte - komme tilbake til overskudd. Et vedlikehold-av-kroppsvekt som mål er ikke veldig effektivt den ene eller andre veien og det var det jeg siktet mot.

Det er klart at en utrent utøver vil merke stor forskjell på kroppskomposisjonen sin når han/hun starter opp med trening, selv ved vedlikehold av kroppsvekten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Speilblankt skrev:

Det er teoretisk mulig å bygge muskelmasse på underskudd ja - problemet er bare at det er særdeles få som får dette til, og de som får det til er innenfor et lite tidsvindu som har sammenheng med liten eller ingen treningserfaring fra tidligere, "gode gener", relativt høy fett%, trener og spiser optimalt. Selv har jeg til gode å faktisk oppleve på nært hold at noen har fått dette til og jeg har heller aldri fått det til selv, selv med svært dedikerte rutiner.

Det jeg egentlig mener i min noe bastante formulering over er at når en deff er et mål i seg selv har man fremgang mot dette målet. Man senker fett% ned mot et gitt mål man har satt seg. For mange er dette et delmål før man igjen kan gjøre det motsatte - komme tilbake til overskudd. Et vedlikehold-av-kroppsvekt som mål er ikke veldig effektivt den ene eller andre veien og det var det jeg siktet mot. Slik tenker jeg, at når man deffer så deffer man og motsatt, et overskudd er et overskudd = mer effektivt.

Men det er klart at en utrent utøver vil merke stor forskjell på kroppskomposisjonen sin når han/hun starter opp med trening, selv ved vedlikehold av kroppsvekten. Dette er riktignok ikke nødvendigvis ny masse som bygges, men kan være et resultat av muskelminne som etterhvert slutter å gi resultater når utøveren nærmer seg sine tidligere nivåer. Å få en godt trent utøver til å fortsette å bygge masse når han snur om til underskudd er nok verre.

Men ja, det er mulig å bygge masse både på vedlikehold og underskudd, men som allerede nevnt i starten på innlegget... :)

Er selvsagt enig i alt dette, men prøv å se for deg et godt trent individ, som ikke er noen nybegynner innen styrketrening, som har lagret seg noen ekstra lag bacon rundt omkring på kroppen til vinteren, men som også har en brukbar muskelmasse og styrke.

La oss nå si at han legger seg på vedlikehold av kroppsvekten, spiser sunt og fortsetter å trene hardt. Kroppen hans vil forandre seg, hvor lang eller kort tid det tar finnes det ikke noe fasitsvar på, men kroppen hans vil forandre seg i riktig retning, for å si det på annet vis: Dette er ikke hva han burde gjøre dersom han ønsket å forbli som han var kroppskomposisjonsmessig. Det er ikke noe som kun vil funke for utrente personer.

Bygging på underskudd er et interessant fenomen, selv mistet jeg minimalt med muskelmasse for noen år tilbake etter 6-7 mnd med total inaktivitet og ekstremt usunt kosthold (Trafikkulykke og månedsvis på sofaen også etter friskmelding) - Jeg var i relativt god form forut for dette, og overvektig og jævlig når jeg startet på diett, styrken var tilbake der den var etter veldig kort tid, 3-4 uker, og når jeg etter 5-6 mnd var i vel så god form som før ulykken var jeg også sterkere. Men det blir jo selvsagt uten sammenligning forøvrig, men er det en ting som IKKE er en myte så er det muskelminne, helt definitivt.

Lang historie kort: Sunn mat og trening vil alltid funke til det bedre, det er ikke slik at hvis man ikke konstant ligger i overskudd eller underskudd så vil man opprettholde status quo, men det virker ikke som vi er uenige om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...