Gå til innhold

Tips til matpakke for skift på jobb.


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er alene på jobb de neste to ukene fra 09 til 20. Trenger ideer og inspirasjon for og ha med meg mat på jobb. Har kjøleskap og mikro her. Er ikke spesielt gira på og drive og varme opp ting i mikroen da jeg er overbevist om at det er skadelig.... Ting hadde dog vært mye enklere om jeg bare kunne brukt den uten å bekymre meg.

Lage en varmrett dagen før for og så ta den i kjøleskap på jobb og spise kald er ikke så godt.. Om dagen blir det en matpakke fra 7eleven, noen kyllinglår her og der fra div ferskvaredisker og litt sushi..

Håper på å bli inspirert slik at jeg kan ha med meg skikkelig mat de neste 2 ukene, og ta et skippertak før 17.mai slik at dressen sitter ;)
GJERNE paleo, men i første omgang går jeg for å kun kutte fabrikat og sukker i kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK. Først et par facts som forhåpentligvis får deg til å kunne bruke mikroen uten å bekymre deg :)

Mikrobølger er ikke stråling. Uansett hva folk flest måtte mene og si, så er det ikke stråling.

Mikrobølger er radiobølger i det elektromagnetiske spekteret. (Kortbølger)

Mikrobølger etterlater seg ikke rester i maten de har bidratt til å varme opp. Akkurat det er fysisk umulig.

Det som skjer i en mikrobølgeovn er at de ekstremt korte radiobølgene setter molekylene i maten i svingninger mot hverandre, slik at maten egentlig varmer seg selv opp ved hjelp av friksjon (termisk energi). Litt samme prinsipp som når du gnir hendene mot hverandre og kjenner at det blir varmt.

Hvis kroppen din hadde blitt direkte utsatt for mikrobølger så hadde det selvfølgelig vært skadelig fordi du da hadde blitt kokt :D

 

Noen argumenter mot å bruke mikro:

Mat som blir varmet opp av mikrobølger vil aldri kunne oppnå høy nok temperatur til at sukkeret i maten kan bli karamellisert. Heller ikke vil man kunne oppnå Maillard-effekten i en mikrobølgeovn uten grillelement. (Stekeskorpe). Derfor kan enkelte ting bli passe smakløst etter mikrobølgeoppvarming.

Det er mulig å "steke" matvarer med høyt fettinnhold (f.eks bacon) i mikrobølgeovn, fordi fettet har en mye høyere koketemperatur enn vann, og noen av disse effektene vil kunne oppnås.

 

Det er lett å "tørrkoke" maten i en mikrobølgeovn. Fordampe for mye fuktighet, slik at et rundstykke plutselig er blitt til kavring :p

 

Jeg vil anbefale å lage opp en stor form lasagne, for så å ta med passe porsjoner som niste på jobb. Bare pass på at du steker den ferdig på forhånd, så osten på toppen er slik du vil ha den, for i mikroen blir den kokt, og ikke stekt.. En god lasagne kan også være god kald.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ove_68 - gjør noe med frykten for mikrobølgeovnen istedetfor å stresse med å lage kald mat ;-)

Mikrobølgeovnen har vært vanlig i 30 år, og det er enda ikke funnet noen negative helseeffekter med den. Bekymre deg heller om ting vi VET er farlig. Overdreven saltbruk, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎04‎.‎2016 at 12.49, pilatus skrev:

Enig med Ove_68 - gjør noe med frykten for mikrobølgeovnen istedetfor å stresse med å lage kald mat ;-)

Mikrobølgeovnen har vært vanlig i 30 år, og det er enda ikke funnet noen negative helseeffekter med den. Bekymre deg heller om ting vi VET er farlig. Overdreven saltbruk, f.eks.

Jasså, vi VET det?
http://forskning.no/forebyggende-helse-helsepolitikk-mat/2014/04/de-faerreste-spiser-mye-salt
http://www.nrk.no/livsstil/_-salt-er-ikke-usunt-for-alle-1.11939150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Inger-Lise skrev:

Ja, vi vet det

https://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/periodesystemet/vis.php?e=Na&id=678

Det er mengden som er den kritiske faktoren her. Artikkelen du viser til sier også det. De aller fleste får i seg betydelig mer enn det som er anbefalt daglig inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Inger-Lise said:

De artiklene påstår at folk flest takler et gjennomsnittlig saltforbruk. Det kan godt hende at det er sant, men de bestrider ikke at OVERDREVEN saltforbruk er skadelig.

Ellers er emnet interessant og er diskutert her... for å ikke spore av denne tråden: 

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...