Gå til innhold

Hjelp med kostholdplan for mann


Anbefalte innlegg

Hei! 

Ønsker å sette opp en kostholdsplan  til meg selv og trenger hjelp!^_^
Raskt om meg og mitt mål:
- Jeg er student, har råd til matvarer, men ser ikke etter de dyreste varene først.(Vil tross alt spare litt)
- Jeg er 19år, 1.90m høy og veier ca 90kg
- Ser etter en matplan som holder seg på 1700 kalorier pr dag slik at vektnedgangen blir slik jeg ønsker.
- Jeg ønsker en matplan som holder muskelmassen i sjakk og gjerne bygger muskler, men river ned fettprosenten.
- Fettprosent: Ca 17%

Har lett mye rundt på nettet på forskjellige forum og sider, men ender alltid opp på en vegetarside for damer på 50+.
Derfor sikter jeg nesen mot forumet i håp om hjelp til målet mitt.

Håper på positivt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ønsker du å sette opp en kostholdsplan, eller ønsker du å få satt opp en kostholdsplan?

Jeg kan på forhånd si at på 1700 kalorier kommer du ikke til å bygge et gram muskler, dersom du ikke er helt ny til styrketrening (kanskje til og med ikke da heller). Du kommer derimot til å rase ned i vekt ganske dramatisk dersom du er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er du ute etter næringsfordelingen mellom protein, karb og fett?

Du er 19år 90kg og normal fettprosent. Vil tippe at dit vedlikeholdsbehov ligger på 2700 - 3000kcal ved litt trening/ aktivitet hverdag.

Dersom du ønsker å ligge med ca 1000 kalorier i underskudd pr dag kan du som mrtn skriver ikke regne med å legge på deg muskler. Så og si umulig..

Men, dersom du fortsatt ønsker å spise så lite kalorier er det viktig at du får i deg nok proteiner og bra med godt fett. Karbohydratene er ikke like viktig.

Anbefaler at du heller starter på er underskudd på 400-500 kcal og øker underskuddet med 100kcal pr uke til du er fornøyd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hans-LG said:

Hei! 

Ønsker å sette opp en kostholdsplan  til meg selv og trenger hjelp!^_^
Raskt om meg og mitt mål:
- Jeg er student, har råd til matvarer, men ser ikke etter de dyreste varene først.(Vil tross alt spare litt)
- Jeg er 19år, 1.90m høy og veier ca 90kg
- Ser etter en matplan som holder seg på 1700 kalorier pr dag slik at vektnedgangen blir slik jeg ønsker.
- Jeg ønsker en matplan som holder muskelmassen i sjakk og gjerne bygger muskler, men river ned fettprosenten.
- Fettprosent: Ca 17%

Har lett mye rundt på nettet på forskjellige forum og sider, men ender alltid opp på en vegetarside for damer på 50+.
Derfor sikter jeg nesen mot forumet i håp om hjelp til målet mitt.

Håper på positivt svar!

1700? Tror ikke det. Da er vi over på ganske kraftig diett, hvor du kommer til å ha problemer med å bygge :p

 

tdee.thumb.png.336207f35b27a43070f767c78

Nå, hvis du skal dra av litt fett bør man (iflg Berkhan) ha høyt med fett og lavt med karbohydrater på hviledager, og lavt med fett og mer karbo de dagene man trener. Protein holdes høyt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 1.4.2016 at 13.45, mrtn skrev:

Hei,

Ønsker du å sette opp en kostholdsplan, eller ønsker du å få satt opp en kostholdsplan?

Jeg kan på forhånd si at på 1700 kalorier kommer du ikke til å bygge et gram muskler, dersom du ikke er helt ny til styrketrening (kanskje til og med ikke da heller). Du kommer derimot til å rase ned i vekt ganske dramatisk dersom du er i aktivitet.

Beklager sent svar! Glemte helt bort...
I teorien ønsker jeg å få satt opp en kostholdsplan. Innså veldig fort etter å ha spurt venner og etter å ha lest gjennom kommentarene her at 1700 kalorier var langt over drøyeste laget:hungry: Er ikke så erfaren så bare slang spørsmålet ut.

Men masse takk for svar, mister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.4.2016 at 15.03, Nortel skrev:

Hei,

Er du ute etter næringsfordelingen mellom protein, karb og fett?

Du er 19år 90kg og normal fettprosent. Vil tippe at dit vedlikeholdsbehov ligger på 2700 - 3000kcal ved litt trening/ aktivitet hverdag.

Dersom du ønsker å ligge med ca 1000 kalorier i underskudd pr dag kan du som mrtn skriver ikke regne med å legge på deg muskler. Så og si umulig..

Men, dersom du fortsatt ønsker å spise så lite kalorier er det viktig at du får i deg nok proteiner og bra med godt fett. Karbohydratene er ikke like viktig.

Anbefaler at du heller starter på er underskudd på 400-500 kcal og øker underskuddet med 100kcal pr uke til du er fornøyd.

Lykke til.

Takk for svar og beklager sen tilbakemelding!

Vell, så innså jeg fort at det vil bli drøyt med 1000kalorier underskudd pr dag. 

Skal heller ta meg med at jeg burde ligge 400-500 på underskudd og heller finjustere dersom det er behov:)

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 1.4.2016 at 15.03, okveine skrev:

1700? Tror ikke det. Da er vi over på ganske kraftig diett, hvor du kommer til å ha problemer med å bygge :p

 

tdee.png

Nå, hvis du skal dra av litt fett bør man (iflg Berkhan) ha høyt med fett og lavt med karbohydrater på hviledager, og lavt med fett og mer karbo de dagene man trener. Protein holdes høyt hele tiden.

Veldig flott svar og en god oversikt i bildet! Det kommer jeg til å bruke! 

Btw hva heter siden du har på bildet?

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...