Jump to content

Nortel

Members
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

About Nortel

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nortel

    Pulsklokke

    Min erfaring er at optisk pulsmåler i perioder kan vise helt feil puls. Jeg har dårlig erfaring med klokker som TomTom Runner Cardio. Eksempler er hvilepuls etter maksdrag og at det kan gå flere minutter før den finner riktig puls. Tror teknologien på sikt vil bli foretrukket fremfor pulsbelte, men for øyeblikket mener jeg den er for umoden. Dårlig erfaringer med Fitbit og TomTom sine klokker med denne teknologien. Flere av mine venner har også slitt med med klokker med optisk pulsmåler. Bruker V800 og fornøyd med den. Kostet opprinnelig Ca 4500,- men klokken er vel over 2 år gammel og fås nå til ca 3000,-
  2. Kjipt! Var dette første trening siden du ble frisk? Hvor lenge varte treningen? Ser du skriver at du kjørte markløft, jeg hadde kanskje holdt meg unna baseøvelser og intervall trening de første ukene etter kyssesyken. Jeg trente under sykdomsforløpet og holdt på i 15 minutter annenhver dag. Dette etter enighet med lege. Når det er sagt var den egentlige anbefalingen ingen trening de første 4 ukene etter at symptomene hadde gitt seg. Holdt meg til isolasjonsøvelser og lett jogg i starten. Ble fortalt av legen at kroppen har en virusinfeksjon hvor den hele tiden benytter "tilgjengelige" krefter på å kvitte seg med viruset. Når du trener tunge baseøvelser bruker kroppen energi på trening og restitusjon. Jo mer stress du utsetter kroppen din for jo mer sannsynlig er at du får et lengre sykdomsforløp.
  3. "Ble jeg diagnostisert med kyssesyken og streptokokker (som jeg tok ny kur for)." Ga legen deg antibiotika mot kyssesyken? Det er jo et virus ikke en bakterie.. Jeg hadde kyssesyken i flere måneder. Tok 2 uker helt fri og begynte så å trappe opp forsiktig med 15 minutter med under 120 slag pr minutt. annenhver dag. økte med 5 minutter pr uke. Legen synes dette var OK. I mitt tilfelle hadde jeg vært med en person som fikk sykdommen, men jeg testet ikke meg selv før en stund senere. Jeg gjennomførte Oslo Maraton og flere andre løp med aktiv kyssesyke. Lever fortsatt..
  4. Hei, Er du ute etter næringsfordelingen mellom protein, karb og fett? Du er 19år 90kg og normal fettprosent. Vil tippe at dit vedlikeholdsbehov ligger på 2700 - 3000kcal ved litt trening/ aktivitet hverdag. Dersom du ønsker å ligge med ca 1000 kalorier i underskudd pr dag kan du som mrtn skriver ikke regne med å legge på deg muskler. Så og si umulig.. Men, dersom du fortsatt ønsker å spise så lite kalorier er det viktig at du får i deg nok proteiner og bra med godt fett. Karbohydratene er ikke like viktig. Anbefaler at du heller starter på er underskudd på 400-500 kcal og øker underskuddet med 100kcal pr uke til du er fornøyd. Lykke til.
  5. Nortel

    Pulsklokke?

    Hadde en TomTom Runner Cardio med integrert optisk pulsmåler. Fin klokke og alt var egentlig perfekt bortsett fra pulsmålingen. På enkelte treninger er den pålitelig, men den rotet ofte. Viste for eksempel hvilepuls etter et intervalldrag og makspuls når jeg egentlig hadde hvilepuls. Det holder jo ikke! Kjenner fler som har hatt rare målinger med optisk pulsmålinger med klokker fra Fitbit og jeg personlig med klokken fra TomTom. Tror jeg hadde ventet til teknologien er mer moden med valg at pulsklokke med optisk pulssensor. Personlig bruker jeg V800 som jeg har bare gode erfaringer med. Eneste trekk er Polar Flow ( treningsprogramvaren ) og at den ikke støtter Endomondo eller Runkeeper. Min anbefaling Polar M400. Hvis budsjett går du for V800!
  6. Nortel

    Cut på 5x5?

    Og redusere sin fettprosent fra 15% tl 10% på 3. måneder er absolutt et realistisk mål. Hvis du ikke har vært på diett eller kaloriunderskudd tidligere er det vanskelig å forutsi hvordan kroppen din vil reagere ifht progresjon og styrketrening. Du nevner ikke målet med styrketreningen under cut perioden, men regner med at det er å beholde muskelmasse og styrke? Jeg vil anbefale deg å variere på antall sett og reps i cut perioden med alt ifra 5-10 repitisjoner. Hvor mange sett du vil kjøre kan du jo føle deg litt frem på. Har personlig gode erfaringer på lave kcal underskudd. 200-400 Kcal om dagen, men da bør du ha et lengre tidsperspektiv enn 3.mnd tror jeg. Lykke til.
  7. Tusen takk for svar! Yepp. Fett på 5% på alle mulig tester. Klar over at det kanskje ikke er helt optimalt, men lever helt fint på det året rundt og tåler store treningsmengder så ingen store problemer med å ligge så lavt for meg. Takk for oppklaringen. Trodde en logisk forklaring var hvis like resultater at personen med mer muskler hadde et høyere opptak da det kreves mer oksygen for meg for å kunne oppnå de samme resultatene som min kompis? Du skriver. Om dere produserer like tider på alle distanser så vil den personen som veier minst ha høyere Vo2MAX da Vo2MAX regnes ut fra andel oksygen som kroppen maksimalt klarer å ta opp, delt på vekt. Hvis jeg forstår deg riktig, så er det totale opptaket høyere, men når det fordeles på vekt så vil personen med lavest vekt få en høyere Vo2max?
  8. Hei. Har fulgt Fitnessbloggen en stund, her kommer min første post. Rask intro. Mann 24år. Trent styrketrening, fotball og løping på et varierende nivå i 8år. Mitt spørsmål handler om oksygenopptak og min progresjon som løper. Jeg veier 91kg og har en fettprosent på 5% og jeg har noen tanker om at dette setter sine begrensninger for min progresjon som løper. Jeg løper sammen med en kompis og vi leverer omtrent de samme resultatene på 3KM, 10KM, 4x4 osv. Jeg: 24år. 91kg 5% fett 181cm høy Min kompis: 24år. 70kg 14% fett. 180cm høy Vi leverer som sagt omtrent identiske prestasjoner. Jeg veier 21kg mer og har ca 25kg mer muskler. Vil det si at jeg har et høyere Vo2 opptak enn min kompis? Er det slik at jo mer muskler jo mer oksygen trenger man? Er klar over de forskjellige faktorene som spiller inn iforhold til prestasjon og at man kun ikke skal basere seg på Vo2 opptak. Dette er egentlig et ja / nei spørsmål, men setter stor pris på en forklaring Tusen takk hvis noen flinke kan svare meg på dette!
×
×
  • Create New...