Gå til innhold

Står fast! - Strammere og smalere bein


Emilyy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lenge drevet med trening, men står nå litt fast. Derfor håper jeg på noen tips og råd fra dere. Jeg er en kvinne på 163 cm og som veier ca 53 kg. Vekten er det ingenting å si på, og den betyr svært lite for meg. Overkroppen min er ganske smal, og den er jeg forsåvidt fornøyd med! Beina mine derimot ønsker jeg gjerne å trene/spise litt smalere. De er langt ifra store, men ønsker noe smalere lår. Jeg har tidligere trent hard og tung styrke på ben, noe som resulterte i større lår.. Jeg har kjørt på med sunn mat og mye trening, men ser ikke noe særlig forskjell på lårene. Er det slik at jeg må fokusere på en viss styrketrening, eller må jeg tenke kosthold og ned i fettprosent? Og hvis jeg skal tenke kaloriunderskudd, hva tenker dere? Med tanke på vekt og høyde så trenger jeg ikke egentlig så mye fra før, så syntes det er vanskelig å anslå et tall.. Jeg vet veldig godt at det ikke er noe som heter punktslanking, derfor jeg spør om råd fra dere. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva som er lurt - men er det fett og celulitter du vil bli kvitt eller rett og slett minske muskelmassen i beina? Muskler tar jo mindre plass enn fett, men man kan være genetisk disponert for at fett legger seg mest på underkroppen .. hvis du legger ut et bilde får du som regel klin ærlige tilbakemeldinger. (En fordel da alt for mange har et vridd syn på sin egen kropp .. ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med få beina "liten"? Mener du reduserer altså bli kvitt muskelmassen du har der eller mener du at du vil få bort fettet?

Hvor du holder på fett er genetisk, og for meg høres det ut som du genetisk holder meste parten av fettet ditt på beina/rumpe.
Jeg vet om bikini jenter som har abs og blodårer på overkroppen men har langt i fra vært like lean på beina/rumpa.

Og hvordan blir man kvitt det? Rett og slett fortsette å gå ned i fett %, det er eneste måten, det finnes ingen mirakel trening eller styrkeprogram, så lenge du har fett på kroppen og du er i kaloriunderskudd så vil du bli kvitt det fettet til slutt, men det krever sykt mye disiplin og tålmodighet, som regel er det siste fettet det som får folk flest til å gi opp for det krever så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å få bort fettet. Kan gjerne ha sterke bein, men med mindre fett rundt musklene.. Takk for svar. Det å gå ned i fettprosent virker jo som det mest logiske. Hva vil være et fornuftig kaloriunderskudd? Det er nettopp det at det er så vanskelig med det siste fettet. Gikk opp en periode, og enda mer ned, men etter det sa det stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Emilyy skrev:

Jeg ønsker å få bort fettet. Kan gjerne ha sterke bein, men med mindre fett rundt musklene.. Takk for svar. Det å gå ned i fettprosent virker jo som det mest logiske. Hva vil være et fornuftig kaloriunderskudd? Det er nettopp det at det er så vanskelig med det siste fettet. Gikk opp en periode, og enda mer ned, men etter det sa det stopp...

 

Siden du selv er fornøyd med massen du har på underkroppen og vil stramme opp så må du rett og slett gå ned i fett %.
Gå ned i fett % = strammere rumpe/lår.


Hvor mye kaloriunderskudd du må ha er umulig for meg å vite, er mye som spiller inn da, alder, vekt, høyde, fett %, hvor lenge du har trent, hvor mange ganger i uka du trener og hvor lenge, hvor aktiv du er på hverdagen, hvor mye du spiser nå osv.

Du må nesten ha en til å sitte med deg, og gi deg oppfølgning, i første omgang hadde jeg funnet ut hvor mye du spiser nå og hvor mye kalorier du trenger for å vedlikeholde vekta, for å så legge deg i 250-500kcla i underskudd (det tallet varier med fett % og hvor mye du ønsker å gå ned)

Høres kanskje komplisert ut, men grunnen til at man spørr gjerne disse spørsmålene er for å kartlegge hvordan dietten skal se ut,hva som må til for at du skal klare å gå ned uten å møte på mange vegger underveis slik at du har mest mulig fremgang uten å gå på smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aggressive skrev:

 

Siden du selv er fornøyd med massen du har på underkroppen og vil stramme opp så må du rett og slett gå ned i fett %.
Gå ned i fett % = strammere rumpe/lår.


Hvor mye kaloriunderskudd du må ha er umulig for meg å vite, er mye som spiller inn da, alder, vekt, høyde, fett %, hvor lenge du har trent, hvor mange ganger i uka du trener og hvor lenge, hvor aktiv du er på hverdagen, hvor mye du spiser nå osv.

Du må nesten ha en til å sitte med deg, og gi deg oppfølgning, i første omgang hadde jeg funnet ut hvor mye du spiser nå og hvor mye kalorier du trenger for å vedlikeholde vekta, for å så legge deg i 250-500kcla i underskudd (det tallet varier med fett % og hvor mye du ønsker å gå ned)

Høres kanskje komplisert ut, men grunnen til at man spør gjerne disse spørsmålene er for å kartlegge hvordan dietten skal se ut,hva som må til for at du skal klare å gå ned uten å møte på mange vegger underveis slik at du ha mest mulig fremgang uten å gå på smeller.

Hm.. Ok, da får jeg bare tenke mer på kosthold og kaloriunderskudd. Ja, det forstår jeg såklart. Med tanke på alder, høyde og vekt trenger jeg 1300-400 kcal om dagen (+ kcal jeg brenner ved trening). Spiser nok rundt det, litt mindre i ukedagene og mer i helgene.  Trener typ 4-5 ganger i uken (1t ish. Både styrke og intervaller) og er aktiv på jobb. Det som er så vanskelig er at om jeg skal gå ned noe mer nå så må kostholdet være ganske nærme perfekt med tanke på at jeg allerede ikke er så stor..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville bytta ut den kalorikalkulatoren du bruker. 1300 kalorier er omtrent det en gjennomsnittlig person trenger for å holde vekta om man ligger i koma 24/7. Så mye som du trener kan du sikkert fint legge på bortimot 1000 kalorier om dagen og fortsatt ligge på et ok gjennomsnitt over en uke. 

Når du tar inn så lite og forbruker såpass mye vil kroppen gå i sparemodus og du vil slite enormt med å gå ned noe mer fordi kroppen klamrer seg til alt den får inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LtdEdFred skrev:

Tror jeg ville bytta ut den kalorikalkulatoren du bruker. 1300 kalorier er omtrent det en gjennomsnittlig person trenger for å holde vekta om man ligger i koma 24/7. Så mye som du trener kan du sikkert fint legge på bortimot 1000 kalorier om dagen og fortsatt ligge på et ok gjennomsnitt over en uke. 

Når du tar inn så lite og forbruker såpass mye vil kroppen gå i sparemodus og du vil slite enormt med å gå ned noe mer fordi kroppen klamrer seg til alt den får inn.

 

Bare for å prikke, så er folk forskjellig, og noen må faktisk kutte kalorier drastisk for å få bort det siste fettet, så dette kommer helt an på person til person. Det finnes ingen kalkulator som gir deg et magisk tall, som jeg nevnte ovenfor så er det mye som spiller inn, man må også ta i betraktning til personens hormon balanse og metabolisme, noe en kalkulator ikke tar hensyn til.

Nå vet jeg ikke hvor mye fett % trådstarten har, men det er ikke uvanlig at jenter går under 1300kcla, i hvert fall hvis det er snakk om scene form eller generelt ligge såpass lavt på fett % at det er definisjon på beina og rumpa. Nå sier jeg ikke at trådstarten må det, men jeg bare sier at det kan hende.

I første omgang burde hun først bestemme for å gå ned i fett % eller ikke, dersom hun er ganske lean i overkroppen men ikke i underkroppen så sier det seg selv at det er en grunn for det. Det siste fettet vil ikke kroppen gi slipp på så lett, og da må man regne med å faktisk sulte og trene hardt for å bli kvitt det, og igjen, kroppen vil ikke bli kvitt det fettet lett, kroppen gjør alt den kan for å holde på det fettet fordi fett på kroppen er essensiell. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aggressive skrev:

 

Bare for å prikke, så er folk forskjellig, og noen må faktisk kutte kalorier drastisk for å få bort det siste fettet, så dette kommer helt an på person til person. Det finnes ingen kalkulator som gir deg et magisk tall, som jeg nevnte ovenfor så er det mye som spiller inn, man må også ta i betraktning til personens hormon balanse og metabolisme, noe en kalkulator ikke tar hensyn til.

Nå vet jeg ikke hvor mye fett % trådstarten har, men det er ikke uvanlig at jenter går under 1300kcla, i hvert fall hvis det er snakk om scene form eller generelt ligge såpass lavt på fett % at det er definisjon på beina og rumpa. Nå sier jeg ikke at trådstarten må det, men jeg bare sier at det kan hende.

I første omgang burde hun først bestemme for å gå ned i fett % eller ikke, dersom hun er ganske lean i overkroppen men ikke i underkroppen så sier det seg selv at det er en grunn for det. Det siste fettet vil ikke kroppen gi slipp på så lett, og da må man regne med å faktisk sulte og trene hardt for å bli kvitt det, og igjen, kroppen vil ikke bli kvitt det fettet lett, kroppen gjør alt den kan for å holde på det fettet fordi fett på kroppen er essensiell. 
 

Takk for svar! Det er sånn jeg føler det. Kan godt være jeg spiser normalt rundt 2000kcal i hverdagen og at det er det jeg trenger for å opprettholde vekten. Men føler absolutt ikke at det går noen vei av å spise og gjøre som jeg gjør nå. Det siste fettet jeg har rundt lårene nekter kroppen min å gi slipp på, så føler ikke det hjelper å bare skjerpe inn litt. Det er først når jeg spiser ganske så lite (først og fremst proteiner og salat/grønnsaker) og kutter ned på nesten all karbo at jeg føler det skjer noe... Men igjen da blir jeg redd for at jeg ødelegger kroppen min/spiser for lite osv.. Syntes det er veldig vanskelig å skulle vite hvor grensen går og hvor lavt jeg kan ligge uten å være noe ekspert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emilyy skrev:

Takk for svar! Det er sånn jeg føler det. Kan godt være jeg spiser normalt rundt 2000kcal i hverdagen og at det er det jeg trenger for å opprettholde vekten. Men føler absolutt ikke at det går noen vei av å spise og gjøre som jeg gjør nå. Det siste fettet jeg har rundt lårene nekter kroppen min å gi slipp på, så føler ikke det hjelper å bare skjerpe inn litt. Det er først når jeg spiser ganske så lite (først og fremst proteiner og salat/grønnsaker) og kutter ned på nesten all karbo at jeg føler det skjer noe... Men igjen da blir jeg redd for at jeg ødelegger kroppen min/spiser for lite osv.. Syntes det er veldig vanskelig å skulle vite hvor grensen går og hvor lavt jeg kan ligge uten å være noe ekspert...


Igjen, vanskelig for meg å svare på uten å vite hvor mye fett % du har og hvor mye muskler du faktisk har på kroppen.

Å være på diett skal ikke være enkelt, og til tider frustrerende fordi kroppen ikke hører etter og gjør ikke det du vil, derfor må du være smartere enn kroppen noe som ikke er lett!

Grunnen til at kroppen ikke hører etter kan være mange årsaker, det er vanskelig å si noe om uten å vite konkret hva du spiser (spesielt karbs), hvordan du trener, hvor mye du forbrenner, hva du gjør på hverdagen osv. det er mye som spiller inn, ofte kan tweak'e med makroene løse problemet, men da må noen sitte å følge med på alt du spiser og gjør det på daglig basis.


Du nevner du er redd for å ødelegge kroppen, bare så det er sagt, å gå i vekt for å få definisjon på beina og generelt lav fett % er overhode ikke sunt! Og det er en grunn til at kroppen ikke vil bli kvitt det fettet du har nå, så da må du velge, enten føle deg helt jævlig og sulte, for å få litt definisjon på beina og ha lav fett %, noe som ikke er sunt, eller holde deg på fett % hvor du klarer faktisk å fungere og føler deg bra, i mot at du har litt fett på kroppen.






 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...