Gå til innhold

veien til vedlikehold


Camblirfit

Anbefalte innlegg

Går for tiden på diett og har gjort det en stund. Ligger i underskudd for å minke fettprosenten samtidig som jeg trener styrke 3 ganger i uka + korte intervaller når jeg har tid. Føler ting går litt sakte, men ser likevel fremgang.. Tenker uansett å fortsette på dietten til jeg er fornøyd med fettprosenten min, tenker jeg må holde på hvertfall 3-4 uker til. Er ikke overvektig, men har litt ekstra fett jeg gjerne vil få vekk sånn jeg kan føle meg komfortabel i kroppen min osv, og slik det blir enklere å bygge muskler senere (Nå er målet først og fremst lavere fettprosent, deretter vedlikehold en stund til ting stabiliserer seg skikkelig.) Problemet er at jeg er skikkelig lei og sliten, etter å ha vært mye av og på diett tidligere. Har klart å holde vekten da jeg ikke var på diett, men jeg var jo ikke fornøyd, derfor begynte jeg raskt på dietten igjen. Slik gikk det av og på, og jeg føler meg utslitt. Har klart å holde meg en stund nå, og ser framgang, og tenker som sagt å fortsette til jeg er fornøyd denne gangen. Det er vanskelig, men tror ikkje det tar mange flere uker før jeg er mer eller mindre fornøyd, derfor vil jeg heller bite tennene sammen og holde ut, enn å hoppe av og på osv igjen. Men, spørsmålet er jo hvordan jeg skal klare å gå fra diett til et "vanlig" kosthold? Bør jeg øke 100 kcal i uka til jeg når 500 kcal? Kan jeg spise mat som ikke er diettmat? Når jeg tilslutt har nådd vedlikehold etter la oss si 5 uker, kan jeg da begynne å spise mer fritt. For ja, dietten funker jo, men det krever mye planlegging og tid, og gjør det veldig vanskelig å være sosial med andre på min alder osv.. Ønsker jo at jeg etter dietten kan spise et "normalt", men fortsatt sunt kosthold, og slippe å planlegge alt. Kunne spise middag med familien min igjen osv, føler meg isolert. Vet man ikke skal falle tilbake i gamle vaner, men er dette okey, så lenge jeg spise sunt og fortsetter å trene? Kan man spise normalt, og skeie ut litt når man føler for det, slik "normale" folk gjør? Eller må man være veldig strikt for å ikke gå opp igjen? 

Uff, ble lenger innlegg enn jeg trodde, men dette er noe jeg tenker mye på, og finner ikke mye om det på nett. Håper på gode svar! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jquest skrev:

Går for tiden på diett og har gjort det en stund. Ligger i underskudd for å minke fettprosenten samtidig som jeg trener styrke 3 ganger i uka + korte intervaller når jeg har tid. Føler ting går litt sakte, men ser likevel fremgang.. Tenker uansett å fortsette på dietten til jeg er fornøyd med fettprosenten min, tenker jeg må holde på hvertfall 3-4 uker til. Er ikke overvektig, men har litt ekstra fett jeg gjerne vil få vekk sånn jeg kan føle meg komfortabel i kroppen min osv, og slik det blir enklere å bygge muskler senere (Nå er målet først og fremst lavere fettprosent, deretter vedlikehold en stund til ting stabiliserer seg skikkelig.) Problemet er at jeg er skikkelig lei og sliten, etter å ha vært mye av og på diett tidligere. Har klart å holde vekten da jeg ikke var på diett, men jeg var jo ikke fornøyd, derfor begynte jeg raskt på dietten igjen. Slik gikk det av og på, og jeg føler meg utslitt. Har klart å holde meg en stund nå, og ser framgang, og tenker som sagt å fortsette til jeg er fornøyd denne gangen. Det er vanskelig, men tror ikkje det tar mange flere uker før jeg er mer eller mindre fornøyd, derfor vil jeg heller bite tennene sammen og holde ut, enn å hoppe av og på osv igjen. Men, spørsmålet er jo hvordan jeg skal klare å gå fra diett til et "vanlig" kosthold? Bør jeg øke 100 kcal i uka til jeg når 500 kcal? Kan jeg spise mat som ikke er diettmat? Når jeg tilslutt har nådd vedlikehold etter la oss si 5 uker, kan jeg da begynne å spise mer fritt? For ja, dietten funker jo, men det krever mye planlegging og tid, og gjør det veldig vanskelig å være sosial med andre på min alder osv.. kjenner også på stresset. Ønsker jo at jeg etter dietten kan spise et "normalt", men fortsatt sunt kosthold, og slippe å planlegge alt. Vet man ikke skal falle tilbake i gamle vaner, men er dette okey, så lenge jeg spise sunt og fortsetter å trene? Kan man spise normalt, og skeie ut litt når man føler for det, slik "normale" folk gjør? Eller må man være veldig strikt for å ikke gå opp igjen? 

Uff, ble lenger innlegg enn jeg trodde, men dette er noe jeg tenker mye på, og finner ikke mye om det på nett. Håper på gode svar! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "diettmat" og hva er "vanlig kosthold"?

Det du spiser på diett trenger ikke være særlig annerledes enn vanlig mat. Det finnes ingen magiske matvarer, men det en heller burde tenke på en menge makronæringstoffer og fiber. :) Får man nok proteiner, grei mengde fett og fiber så spiller det ingen rolle om du spiser ris, laks og brokkoli, eller lager deg en pizza og tar en ss omega-3 ved siden av.

Når du vil tilbake til høyere kcal-inntak etter en lengre periode på underskudd, så vil en mulig løsning være å gradvis legge til kalorier igjen til du når et bra kaloriinntak for din størrelse og ditt aktivitetsnivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mars 2016 at 12.10, FrkHoel skrev:

Hva er "diettmat" og hva er "vanlig kosthold"?

Det du spiser på diett trenger ikke være særlig annerledes enn vanlig mat. Det finnes ingen magiske matvarer, men det en heller burde tenke på en menge makronæringstoffer og fiber. :) Får man nok proteiner, grei mengde fett og fiber så spiller det ingen rolle om du spiser ris, laks og brokkoli, eller lager deg en pizza og tar en ss omega-3 ved siden av.

Når du vil tilbake til høyere kcal-inntak etter en lengre periode på underskudd, så vil en mulig løsning være å gradvis legge til kalorier igjen til du når et bra kaloriinntak for din størrelse og ditt aktivitetsnivå.

 

hahaha ja, problemet er vel heller hvordan jeg skal klare å trappe opp i kcal igjen uten å legge på meg.. Ca hvor mange kcal trenger ei jente på 160, rundt 55-57kg som trener styrke 3 ganger i uka, pluss løper litt osv? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 29.3.2016 at 3:32 PM, Jquest said:

hahaha ja, problemet er vel heller hvordan jeg skal klare å trappe opp i kcal igjen uten å legge på meg.. Ca hvor mange kcal trenger ei jente på 160, rundt 55-57kg som trener styrke 3 ganger i uka, pluss løper litt osv? :D

Hvor lavt var du da du gikk på diett?

Første som slår meg er at du bør ligge på minimum ~1900-2000 gitt "student/kontorjobb", dvs at du er relativt stillesittende utenom trening. Hvis du jobber i barnehage elns og løper frem og tilbake hele dagen kan du glatt legge på 4-500kcal til pr dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...