Gå til innhold

Når ble mat så vanskelig?


TineR

Anbefalte innlegg

Etter 1,5 år med jojo-slanking så er jeg i ferd med å gi opp. Samtidig hater jeg virkelig vekten min nå. Er bare 160 høy, veier 57-58-ish, trivselsvekt 52-53 kg. Har lagt lenge lenge på 1300 kcal (totalbehov ca 1600 per døgn), og gikk opp i vekt når jeg skulle avslutte slankingen. Stresser nå vanvittig med å komme ned igjen. Frykter jeg er i ferd med å lage meg et problem, massivt kcalunderskudd i ukedagene og overspising i helgene. Jeg har påvist en hormonforstyrrelse som er forbundet med sykelig overvekt, risiko for diabetes og sensitivitet for karbohydrater, medisinsk anbefaling er derfor å holde karb-innholdet lavest mulig. Spiser havregryn til frokost og kjenner at hvis jeg inntar mer per dag så slår det negativt ut. Så hva gjør jeg nå? Føler jeg kjemper en vanvittig kamp mot overvekten som jeg frykter at jeg er i ferd med å tape. Skal jeg fortsette på 1350 frem til sommeren og øke cardio F eks? Jeg ville jo egentlig bygge litt muskler men kan ikke gå mer opp i fettvekt. Trener styrke 3 ggr, fullkropp. 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tidligere vært overvektig eller mener du at du er overvektig nå på 57kg?

Første prioritet for deg nå bør være å gradvis øke kcal. Frykten for vektoppgang bør du bare legge fra deg, og om du gjør kcal-økningen rolig og gradvis i form av ikke mer enn 100 kcal økning pr uke pr dag, så vil du ikke legge på deg over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært overvektig. Så slanket jeg meg i ett år, gikk ned til 52-53 kg som var rimelig perfekt for meg. Deretter har vekten sakte tuslet oppover igjen, og jeg føler meg ikke vel lengre. Har i tillegg utviklet et spisemønster med lite mat i ukedagene og overspising i helgene. Jupp! Trakker med begge beina godt i den berømte salaten! Så nå må jeg forsøke å stanse den periodiske overspisingen slik at jeg ikke ender tilbake til der jeg var. Og jeg bør kanskje legge meg litt under kcal-behovet for å rusle ned igjen de kiloene som har kommet på etter at jeg avsluttet slankeprosjektet?  Tidligere har jeg kjørt periodevise svært strenge  slanke-tilnærminger og kiloene gikk av, men dette fungerer ikke mentalt sett nå. Jeg har rett og slett ikke overskudd til å gjennomføre et så stramt opplegg. Så spørsmålet mitt er vel kanskje, hvis jeg legger meg litt under i kcal-nivå, for mitt vedkommende blir det rundt 13-1400 per dag, over lengre tid, vil jeg da ødelegge for treningen? Altså at jeg ikke vil kunne øke i muskelmasse? Og bør jeg introdusere mer spinning igjen? Vil jeg i mindre grad påvirke muskelutviklingen ved å gå ned i vekt "kjapt" eller med et lite underskudd over lengre tid? 

Utfordringen når en er så lav i "lortfallet" som meg (160 cm) er at marginene for matinntaket blir veldig små og jeg må gå veldig lavt i kcal for å gå ned i vekt. Så jeg går meg litt vill i alle de ulike tilnærmingene rett og slett. Hele hovedmålet er å lande på et omtrentlig vekt-nivå og bli der! Få hverdagen til å fungere, og begynne og spise noenlunde samme mat som resten av familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superspurv skrev:

Hvis man veier 56-57kg med en høyde på 160cm kan man umulig være tjukk? I såfall anbefaler jeg deg å trene styrke og øke muskelmassen din. Du har jo omtrent ideell height-weight ratio.

Neida, jeg er nok ikke tjukk, men allikevel over det jeg trives med. Ingen bikinikropp for å si det sånn  :) Ja, muligens er det treningen jeg bør fokusere på. Jeg overkompliserer sikkert dette med mat. Vi jenter lærer at vi skal trene kardio og spise praktisk talt ingenting, så kjenner jeg tankemessig henger godt igjen i den gjørma der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eirich skrev:

Er nok der problemet ligger. Ingen mat og masse kardio vil du i ytterste konsekvens være "kvapsete" uansett vekt helt til du må legges inn. Litt muskler under huden er det som gir "formene" de fleste jentene tror oppnås med å springe milesvis og spise 800kcal om dagen.

3-4 skikkelige styrkeøkter i uka kombinert med et fornuftig kosthold har gjort underverker for mang en frøken i din situasjon :) 

Ja du har nok rett i det. Jeg får smøre meg med tålmodighet rett og slett. Takk for svar 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...