Gå til innhold

Dårlig kosthold?


Stina94

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har trent i to måneder nå, alltid hatet å trene men endelig funnet gleden ved det. Jeg trener for det meste bare styrke og dropper kardio, da jeg hater det og heller vil beholde treningsgleden for nå. Problemet mitt er kostholdet, jeg er i tvil om jeg spiser bra nok. Alle sier at det ikke er vits i å fylle bensin på dieselbila, så jeg lurer på om jeg har et dårlig kosthold og også om jeg ikke kommer til å få resultater overhodet bare fordi jeg ikke spiser kylling og brokkoli hver dag?

Jeg loggfører maten min i myfitnesspal så jeg har noenlunde kontroll på kalorier inn og ut, jeg er 172 cm og veier 60 kg og spiser 1700 kcal per dag, dette består kaloriene av på en helt vanlig dag:

 

Frokost:

Tre skriver kneippbrød med smør, eggesalat, kaviar og hvitost. 

3 dl melk 

 

Lunsj:

1 beger skyr yoghurt 

2 dl melk 

 

Middag: 

1 kiwi 

To skriver kneippbrød med smør, kaviar og hvitost 

 

Snacks:

30 gr cashewnøtter

20 gr Yoghurtnøtter 

En kopp solbærtoddy 

1 safari kjeks 

 

Er som dere ser veldig glad i brødmat, spiser jeg middag kan det være spaghetti, grøt, pannekaker, taco, pizza, laks, kjøttkaker, joikakaker, potet, gulrøtter og ris som tilbehør. Har forspist meg på kylling så klarer det ikke lengre, er ikke glad i grønnsaker forutom tomat, hodekål og paprika (om disse er grønnsaker, ellers veldig glad i frukt). 

Så spørsmålet mitt er altså om treningen min er bortkastet pga kostholdet mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening er aldri bortkastet uansett om kostholdet ditt ikke ser ut som det til en fitnessutøver. Helt normal mat med innsalg av "usunne" ting fungerer veldig bra for de aller fleste. Ditt kosthold er ikke det verste jeg har sett, men det har rom for forbedringer.

Det som man bør tenke litt over er fordelingen av karbohydrater, fett, protein og fiber. Så hvert måltid bør altså bestå av en proteinkilder (kjøttpålegg, kjøtt, fisk, fugl, bønner, melkeprodukter osv.), karbohydrater (frukt, brødmat, grønnsaker, ris, pasta, poteter osv), fettkilde (smør, melk, ost, avokado, kokos, olje, feit fisk, nøtter) og fiber (kornprodukt, frukt og grønnsaker).

Kalorier er også viktig, men mange tenker på kalorier som noe de helst bør unngå om de vil nå målet sitt, men sannheten er at de aller fleste som begynner å trene for å gå ned i fettprosent og/eller bygge muskler spiser altfor lite.

For din del så er 1700 kalorier ganske lite, så om jeg var deg ville jeg økt til i hvert fall 2000 kcal på treningsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...