Gå til innhold

Reise til LA - hvor mye penger?


E

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboeren vurderer å reise til LA i år/neste år. Det jeg lurer på er hvordan er prisnivået der mtp shopping, mat, taxi osv? Og er det noen severdigheter dere vil anbefale?:) 

Så lurer jeg på hvor mye lommepenger det er anbefalt å ha med seg, vi tenker å være der i 10 dager. Jeg er kanskje litt vel shopping glad.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett å bruke 100 dollar pr person om dagen på mat/drikke/taxi i hvert fall.

Vet ikke hvordan det er i LA, men veldig ofte har man en "added value tax" som er "skjult"

Prisene er oppført eks moms.

Så hvis noe f.eks koster 10 dollar på menyen, så kommer det 10-15 prosent i moms, så skal du betale ca 20% tips 

10 Dollar blir fort 15 dollar. Shopping er vel sånn ca det samme som i Norge med den høye dollarkursen.

 

Jeg ville ikke dratt til USA, men det er min personlige smak. USA er æsjebæsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Akse om at det er lett å bruke penger der, haha. Har ikke vært i LA i grunn, men i Santa Barbara og San Francisco, men opplevde ikke at de la til moms i restauranter? Men 20% tips må du regne med. På butikker la de til moms i kassa, så der må du passe på at husker dette. Var der i fjor høst, og shoppingen var ikke noe særlig billigere enn i Norge. Men mye mer og annerledes utvalg har de jo da! Og så går det jo an å dra på outlets?

Har som sagt ikke vært i LA, men var i Disneyland i noen dager. Og det anbefaler jeg hvis du har interesse for det. Trodde jeg skulle mislike det (Er vanligvis ikke glad i karuseller, mye folk, mye kø, varmt, mye barn etc), men jeg ELSKET det! Og vi var der uten barn, haha. I tillegg vil jeg anbefale at dere leier bil. Går sikkert an å klare seg med taxi/kollektiv trafikk, men hvis dere har tid, så anbefaler jeg å kjøre oppover kysten. Fantastisk.

Er både uenig og enig med Akse over her, USA er definitivt æsjebæsj hvis man tenker politikk og enkelte holdninger osv. Men har kun hatt positive opplevelser der, og ble forelsket i de tre statene jeg har vært i (New Mexico, California og Hawaii). Absolutt verdt ett besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han over her at en kan beregne som en ferie i Norge, med en dollarkurs på rundt 9kr er ikke USA lenger særlig billig for oss nordmenn. Det som kan være lurt å tenke på angående LA er beliggenhet på hotell, og hvor dere har tenkt å oppholde dere. Avstandene i LA er enorme, og en kan fort bli sittende leeeenge i trafikken i rush-tiden.

Jeg liker veldig godt LA og har vært der flere ganger. Kan anbefale Universal Studioes - parken som er veldig bra, og ligger ganske sentralt. Venice beach må oppleves, og Santa Monica beach er gøy fordi du vil kjenne deg igjen fra x antall filmer og tv- serier. Dersom dere er musikkinteresserte kan det være gøy å få med seg en konsert i Hollywood bowl, eller en konsert på legendariske Wiskey a go go. Lei hester og guide, og opplev Hollywood hills på hesteryggen! Oh, the memories... Byen har i grunnen alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det LA dere har ebstemt dere helt for, eller er dere åpen for eventuelt andre destinasjoner på vestkysten/USA?
Jeg har vært i i stort sett alle vest- og østkyststatene, samt alle sørstatene så kommer gjerne med tips om dere ønsker det!
LA er jo gøy by å ha vært i og gjøre de typiske turisttingene. Men det er en dyr by, dyrte hotell med lav standard, dyr shopping og mat osv. Men samtidig gøy å ha sett de tingene Vesen over her meg nevner, star walk osv =)

Ti dager er uansett mye tid, så dere kan jo sette av noen dager til Las Vegas/San Fransisco/San Diego?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tusentakk for alle svar! :D Mye å tenke på/ vurdere. Gleder oss veldig mye! Har sett litt på prisene på Universal Studios, Warner Bros, LA Zoo, Disneyland og Hollywood Wax museum! Regnet ut at for to personer vil det holde med 10 000 for selve severdighetene. Så kommer jo hotell, fly og lommepenger til shopping, mat osv. Så tenker jeg at 20 000kr per pers kanskje da vil være nok? :) 

 

5 minutter siden, Inger-Lise skrev:

Er det LA dere har ebstemt dere helt for, eller er dere åpen for eventuelt andre destinasjoner på vestkysten/USA?
Jeg har vært i i stort sett alle vest- og østkyststatene, samt alle sørstatene så kommer gjerne med tips om dere ønsker det!
LA er jo gøy by å ha vært i og gjøre de typiske turisttingene. Men det er en dyr by, dyrte hotell med lav standard, dyr shopping og mat osv. Men samtidig gøy å ha sett de tingene Vesen over her meg nevner, star walk osv =)

Ti dager er uansett mye tid, så dere kan jo sette av noen dager til Las Vegas/San Fransisco/San Diego?

Vi har tenkt på å sette av noen dager til å se Las Vegas/ San Fransisco iallefall! Er redd vi ikke får nok tid til å få med oss alt da..:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare en personlig erfaring/mening, men tenkte kanskje at det er verdt å nevne det bare for å ha det sagt. 

Las Vegas har jeg ikke besøkt, med ser for meg at det er en opplevelse, spesielt hvis dere tar turen til Grand Canyon. San Francisco - var helt ærlig talt en mega-skuffelse. Greit nok at jeg besøkte San Francisco på slutten av en fantastisk ferie, og at jeg i ukene før det hadde først hatt ett utrolig unikt møte med Albuquerque og New Mexico, deretter forelsket meg i Disneyland, og så brukt ti dager i paradis i Santa Barbara county, med vakre strender, western ridning, vinsmaking, og generelt avslappning i fantastiske omgivelser, med fantastiske folk (og ikke minst hunder, haha). Så jeg var kanskje ikke i rette mindset for å nyte SF.

Men San Francisco, som jeg virkelig hadde gledet meg til, var ekstremt nedtur. Alcatraz var interessant,  Coit Tower har fantastisk utsikt, sjøløvene kjempesøte, og omvisningen hos Lucasfilm veldig gøy. Men alt i alt er det bare en storby. Med mye høye bygninger, mye trafikk og mas og mye folk. Som alle andre storbyer i grunn. 

Bare en persons erfaring, men personlig ville jeg ikke brukt tiden min på besøke SF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...