Gå til innhold

Hvordan food-prepper dere?


Nina Kristin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt til å begynne å planlegge maten noen dager i forveien, Food prep, men har aldri gjort dette før. Har dere noen tips til hva man kan ha i mat boksene? Hvor lenge laks, kjøttdeig, biff og kylling holder seg i kjøleskapet samt grønnsaker? Jeg skal opp i vekt, så er snakk om mye mat :) 

ALLE tips mottas med stoooor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Nina Kristin skrev:

Hei. Jeg har tenkt til å begynne å planlegge maten noen dager i forveien, Food prep, men har aldri gjort dette før. Har dere noen tips til hva man kan ha i mat boksene? Hvor lenge laks, kjøttdeig, biff og kylling holder seg i kjøleskapet samt grønnsaker? Jeg skal opp i vekt, så er snakk om mye mat :) 

ALLE tips mottas med stoooor takk :) 

Personlig lager jeg all maten på kvelden til neste dag. Da blir maten uansett hvilken type mat stående i kjøleskapet. Skal du planlegge for flere dager fremover, ville jeg ha hatt det i matbokser og i fryseren. Slik at du bare tar opp maten kvelden før og den er da tinnet til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, oil skrev:

Personlig lager jeg all maten på kvelden til neste dag. Da blir maten uansett hvilken type mat stående i kjøleskapet. Skal du planlegge for flere dager fremover, ville jeg ha hatt det i matbokser og i fryseren. Slik at du bare tar opp maten kvelden før og den er da tinnet til neste dag.

Okei :) Jeg er så utrolig lei av å stå på kjøkkenet hrle dagen, har en samboer som ikke gidder å lage mat, så alt er på mine skuldre. Derfor hadde det vært godt å lage for fler dager om gangen :) Kan all mat tines opp, stekes og fryses igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Min treningslykke skrev:

Jeg lager for 3 dager om gangen. Koker pasta/ris/søtpotet, steker kylling/karbonadedeig e.l og koker egg. Holder seg fint i 3 dager det ihvertfall :) putter i avocado, salat, paprika osv kvelden før :)

Okei :) Hadde vært så godt å slippe å stå på kjøkkenet mer enn jeg må ;) Så tenkte å få orden på sakene snart :) Takk for tips :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nina Kristin skrev:

Okei :) Jeg er så utrolig lei av å stå på kjøkkenet hrle dagen, har en samboer som ikke gidder å lage mat, så alt er på mine skuldre. Derfor hadde det vært godt å lage for fler dager om gangen :) Kan all mat tines opp, stekes og fryses igjen?

 

Slik jeg har forstått det kan alt rått tines, stekes og fryses igjen. Men en skal vel ikke steke, fryse, varme opp/tine også fryse igjen. 

Ville nok brukt søndagen da til å lage mesteparten av ukens måltider. Bruk stekeovn til så mye som mulig, da kan du steke alt for hele uken i en smekk, mens du koker ris, poteter osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig lager jeg mat for hele uken på søndager. Begynner rundt 6-tiden og lager 3 bokser til hver skoledag. (2x mellommåltid og 1x lunch). Sparer mye tid som jeg kan bruke til å gjøre andre viktige ting med å ofre den tiden det tar på søndagene, sjeldent man gjør noe stort på søndagene uansett^_^ 

Pleier også å fryse ned boksene mine også tiner det som regel i skolesekken frem til når det skal varmes i microbølgeovn. Fryser ned bare for å være på den sikre siden så jeg ikke plutselig åpner opp en grønn boks med mugg:wacko:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, oil skrev:

Slik jeg har forstått det kan alt rått tines, stekes og fryses igjen. Men en skal vel ikke steke, fryse, varme opp/tine også fryse igjen. 

Ville nok brukt søndagen da til å lage mesteparten av ukens måltider. Bruk stekeovn til så mye som mulig, da kan du steke alt for hele uken i en smekk, mens du koker ris, poteter osv.

 

Ok :) Takk for tips ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hans-LG skrev:

Personlig lager jeg mat for hele uken på søndager. Begynner rundt 6-tiden og lager 3 bokser til hver skoledag. (2x mellommåltid og 1x lunch). Sparer mye tid som jeg kan bruke til å gjøre andre viktige ting med å ofre den tiden det tar på søndagene, sjeldent man gjør noe stort på søndagene uansett^_^ 

Pleier også å fryse ned boksene mine også tiner det som regel i skolesekken frem til når det skal varmes i microbølgeovn. Fryser ned bare for å være på den sikre siden så jeg ikke plutselig åpner opp en grønn boks med mugg:wacko:

Lykke til!

Æææææ, nå hadde jeg skrevet så mye til kommentaren din, åsså klikker nettet.. :( Jaja.. Hehe.. :) 

Takk for tips :) Kjekt å kunne fryse det igjen da :) Men veit du hvor lenge laks kan oppbevares i kjøleskapet etter at det er stekt? :mellow: Jeg har ikke stort å bedrive kveldene med etter at dattera mi har lagt seg :) Så for meg kan jeg jo lage 2-3 dager i forveien :) Nei, mugg er ikke særlig godt.. Greit å unngå det :p 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nina Kristin skrev:

Æææææ, nå hadde jeg skrevet så mye til kommentaren din, åsså klikker nettet.. :( Jaja.. Hehe.. :) 

Takk for tips :) Kjekt å kunne fryse det igjen da :) Men veit du hvor lenge laks kan oppbevares i kjøleskapet etter at det er stekt? :mellow: Jeg har ikke stort å bedrive kveldene med etter at dattera mi har lagt seg :) Så for meg kan jeg jo lage 2-3 dager i forveien :) Nei, mugg er ikke særlig godt.. Greit å unngå det :p 

Tusen takk :)

Laks kan vel holde seg et par dager :) Ikke så veldig mye lengre tror jeg. Lukter det greit, så spiser jeg det:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe gjennomført system på det. Mye på grunn av begrenset kjøleskapsplass, blir bedre med egen leilighet. Det jeg gjør er at jeg lager 3-4 porsjoner hver gang jeg først lager middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...