Gå til innhold

Sukker i kostholdet


Darach_Ùr

Anbefalte innlegg

Gikk over kostholdet mitt i sted og fikk meg et lite sjokk. Trodde jeg spiste relativt sunt. Styrer unna alt av søte bakverk, snop, brus, saft og slikt i ukedagene. Masse magre meieriprodukter, grove kornprodukter og en del frukt og mye grønnsaker. Det viste seg at jeg får i meg nærmere 60-70 gram sukker i løpet av en vanlig dag. I følge mfp har jeg en grense på 76 gram, mens helsedirektoratet ikke anbefaler at en får i seg mer enn 50 gram(noe jeg også leste i en artikkel her på fb). 50 gram er faktisk latterlig lite! Noen andre som "sliter" med det samme og har noen smarte tips til hvordan en kan kutte, eventuelt hva en kan erstatte "skjulte" sukkerbomber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjelder ikke helsedirektoratets retningslinjer tilsatt sukker? Om du f.eks. spiser en del frukt vil jo mye av sukkeret mfp registrerer være fruktsukker :) Jeg vet ikke sikkert jeg altså, men har vanskelig for å at fruktsukker er inkludert i deres anbefaling - i tilfelle blir det jo veldig lite plass til frukt.. Meieriprodukter har vel også melkesukker, som regnes på samme på samme måte som tilsatt sukker av mfp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var snakk om alt slags sukker. Det var i alle fall slik jeg forstod det da jeg leste det(de dro jo frem denne "fem-om-dagen-). Det er melkeprodukter som kesam, yoghurt og CC i tillegg til frukt og grønt som gjør at i alle fall jeg går på en smell. Som du skriver, det er ikke mye frukt som inngår i regnskapet dersom man skal holde seg innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ballstothewall skrev:

Hvis du tror du dør av å inkludere meieriprodukter og frukt i kostholdet tror jeg du bør revurdere infokildene dine...

Hvor skriver jeg at det er fare for liv? Jeg lurte på om noen kunne belyse de spørsmålene jeg hadde, eventuelt komme med noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...