Gå til innhold

Teknikksjekk bøy og mark 💪💪💪


getsome

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke mye å utsette på bøyen din, du står kanskje litt smalt. Vanskelig å se om du detter inn med knær utifra vinkelen. Du holder dog et fint og bra spenn i ryggen under hele bevegelsen og senker deg kontrollert eksentrisk! Det er godt å se! :D

Markløften er det ikke noe å pirke på fra den vinkelen, kanskje du kan plassere hoften din en cm eller 2 høyere før du starter å løfte. Ser også her ut som du står relativt smalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyen ser bra ut. Enig med Thomas i at beina er litt smale - synes også du bruker unødvendig mye tid på å finne beinstilling, noe som igjen kan tyde på unaturlig beinstilling.

Skulle gjerne sett løftet med litt mindre klær, vanskelig å evaluere bekkenstilling med joggebukse og hettegenser, men det ser greit ut. Du mister litt tightness på vei ned, litt bekkentilt, men tilsynelatende en pen topposisjon.

Marken er dessverre ikke så pen. Du mister korsrygg og bekken-oppspennet i bunnen, og holder så denne flekterte ryggen hele veien opp. Dette er et typisk kjennetegn hos alle mine korsrygg-klienter. Anbefaler derfor at du enten bygger opp stanga mens du jobber parallelt med mobilitet, går sumo, eller lignende strategi for å få bekkenet inn i korrekt stilling. Dette er grunnen til at du locker ut underkroppen før overkroppen.

Du kan lese mer her om selve bekkenstillingen.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! 😊 Har eksperimentert en del med beinstillingen i bøyen og føler jeg får bedre trykk og tightness ved å stå litt smalere, har ingen problemer med å presse ut knærne foreløpig hvertfall og kan løfte mer med den noe smale beinstillingen.

Kan bekkenstillingen ha noe med anatomi å gjøre @Kjetil Larsen? Har løfta mye mark og aldri hatt noen vondter knytta til det. Spør av ren uvitenhet. Tips til å korrigere? Hvilke øvelser bør jeg ta for å bedre mobiliteten? 

Skal forøvrig få tatt videoer med litt mer ettersittende klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha noe med anatomi å gjøre? Usikker på hva du mener her.

Et annet aspekt er at et ustabilt bekken i stor grad reduserer kraftbidrag fra sete og hamstrings. Disse er nemlig avhengig av at bekkenet stabiliseres via korsryggen, og ikke hengsler i fleksjon.

Første tips er å unngå å havne i bekkenflex bunn, vanskelig å hente seg inn igjen. Kan være pga stramhet i hamstrings eller adduktorene. En periode med strakmark hvor hip hinge er perfekt ut utgangsstilling er perfekt, vil hjelpe. Tror nok også en bredere stilling i mark vil hjelpe deg.

At du føler deg sterkere i en så smal stilling i knebøyen, styrker min mistanke om at quads tar mesteparten av arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare lurte på om anatomiske forskjeller kan gjøre at man lettere havner i bekkenflex.

Skal prøve meg fram med litt tøying av hamstring og adduktor. Det kan virke som at adduktor er ganske tight når jeg strekker den! Skal også prøve meg fram med litt bredere beinstilling i bøy. De gangene jeg har kjørt bredt før har jeg fått en noe trøblete lyske i etterkant, kan kjennes ut som hoftebøyer ikke er helt fornøyd. Aldri blitt vondt nok til at jeg har tatt det så seriøst men det er et eller annet som skurrer.

Tusen takk for gode tilbakemeldinger @Kjetil Larsen👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker måten du kjører på, både i bøy og i mark. Alt er kontrollert og fint. Kunne absolutt ha lagt på litt vekter og filmet på nytt. 

Det jeg ser først og fremst er feil vinkel på kamera. Det er bedre å filme bakfra eller forfra kontra "på skrå" slik du har gjort. Sideveis er greia. Sideveis 89-91grader,da snakker vi god filming.

Småting å plukke på:

KB: usikker på om du kommer dypt nok i bøy - du kjører vel ca 90grader tenker jeg. Bagateller, noe må da alltid være :) Er du i tvil om beinstilling - kjør et realt spensthopp og lokaliser hvordan føttene er plassert i landingsposisjon. Ingen fasit, men en alternativ måte å lokalisere et utgangspunkt på. 

ML: Fokuser på nakken.  Det ser ut til at du "vil ned" hele tiden. Nakken og den øvre ryggregionen følger ikke helt med når du nærmer deg topposisjon i løftet. Nakken skal være nøytral og behagelig - Ikke tvihold på et punkt i gulvet. Dette vil kunne hjelpe litt på fullføringen av løftet. Synes du avslutter det litt tidlig, også med tanke på skuldrene som burde ende opp litt lenger bak i sluttstilling.   

Overall synes jeg du har gjort en knalljobb. Det kan nesten virke som om du trives :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.2.2016 at 23.53, getsome skrev:

Nei, bare lurte på om anatomiske forskjeller kan gjøre at man lettere havner i bekkenflex.

Skal prøve meg fram med litt tøying av hamstring og adduktor. Det kan virke som at adduktor er ganske tight når jeg strekker den! Skal også prøve meg fram med litt bredere beinstilling i bøy. De gangene jeg har kjørt bredt før har jeg fått en noe trøblete lyske i etterkant, kan kjennes ut som hoftebøyer ikke er helt fornøyd. Aldri blitt vondt nok til at jeg har tatt det så seriøst men det er et eller annet som skurrer.

Tusen takk for gode tilbakemeldinger @Kjetil Larsen👌🏼

Strekk lysken ved å gå på alle fire, bredbeint og svaie ryggen mens du presse dumpa bakover

Rent anatomisk så slipper du opp erector spinae. Sekundært har du ikke god nok mobilitet til å komme ned til stanga, som også er et anatomisk aspekt. Usikker på om dette besvarer spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...