Gå til innhold

Periodisk faste?


Fitliving

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å spise mitt første ordentlige måltid omkring 12.00-13.00. Trener vanligvis rundt 0800 (styrke), og rett før trening drikker jeg en proteinkaffe bestående av kaffe, vann og sjokoladeprotein (ca 20-25 g). Etter trening pleier jeg å lage en proteinsmoothie av ca 100 g bringebær, funlight og vaniljeprotein (ca 20-25 g også her). Spiser som sagt det første måltidet midt på dagen (feks proteinpannekaker), og spiser et måltid rundt 16 (hjemmelagede knekkebrød med kylling, avokado, salat og tomat) og siste rundt 19-20 (kylling, laks, karbonadedeig osv). Noen ganger spiser jeg også litt frukt på kvelden. Vet ikke nøyaktig næringssammensetning, men spiser mye protein og mindre karbohydrater og fett.. Hvordan ser dette kostholdet ut? Kan denne måten å spise på være en form for periodisk faste? Målet er å øke i muskelmasse (trener en 5-splitt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig ikke periodisk faste, ettersom du inntar en god del kalorier før og etter trening, men det trenger ikke å være noe negativt i det hele tatt! Jeg synes dette ser ut som et veldig fornuftig kosthold, så lenge du ikke lar proteininntaket gå for mye på bekostning av de andre næringsstoffene. Noe over 40% protein kan bli i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var på grunn av inntaket før og etter trening jeg også var usikker på om det kunne betegnes som PF som du også påpeker. Mulig jeg inntar litt vel mye protein i forhold til karbohydrater, men det kan jeg jo enkelt finne ut av ved å registrere en vanlig matdag på eksempelvis diett.no. Likevel syns jeg at jeg har mye å gi på trening (i forhold til karboinntaket), og jeg går ikke lenger rundt og er sulten hele tiden slik jeg var før når jeg spise mange små måltider hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et spørsmål her om periodisk faste, så det slipper å bli så mange tråder om det samme.

Passer periodisk faste for alle? Altså de som også er sultne på morgenen. Kan man tilpasse kroppen fasten, eller vil det være best å spise når man er sulten?

Du kan nok tilpasse deg, men det er ikke så veldig mye vits i synes jeg siden du likevel er sulten på morgenen. Du kan vel strengt tatt også (correct me if I'm wrong, anyone) gjøre en annen tilnærming til PF og flytte "spisevinduet" slik at du faster mer på kvelden enn på morgenen.

Bunnlinjen i dette her med når man skal spise og hvor ofte man skal spise, er vel egentlig at det er veldig mye mer fleksibelt enn hva man før trodde (når alle påstod hardnakket at frokost er det viktigste måltidet, og at det er viktig å spise mange og små måltid). At the end of the day så vil sammensetningen av makronæringsstoffer ha mye mer å si enn når man spiser det, så hvis du trives sånn som du spiser nå, så er det bare å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med denne fastinga som er så fantastisk egentlig? Selv så spiser jeg tydeligvis etter Pf, men det er ikke fordi jeg har planlagt det! Jeg lurer veldig på hva som er så magisk med disse 16 timene en faster på? Hva skjer i kroppen med 16 timer fasting i motsetning til 8 timer faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med denne fastinga som er så fantastisk egentlig? Selv så spiser jeg tydeligvis etter Pf, men det er ikke fordi jeg har planlagt det! Jeg lurer veldig på hva som er så magisk med disse 16 timene en faster på? Hva skjer i kroppen med 16 timer fasting i motsetning til 8 timer faste?

Jeg tror ikke det skjer så mye magisk på disse 16 timene. Mange rapporterer om diverse positive effekter, men disse er nok ganske perifere sammenlignet med effekten av kaloriunderskudd, som er det som til syvende og sist fikser biffen om man vil bli lean. Du kan jo lese litt på www.leangains.com. Der vil du sikkert finne mye om dette.

For min del fungerte PF først og fremst som en mestringsteknikk da jeg skulle ned i vekt. Det fine er at man kan spise seg veldig god og mett til tross for relativt store kaloriunderskudd. Ulempen for min del var at jeg da hadde 8 timer i løpet av dagen der jeg kun laget mat, spiste, eller lå på sofaen og var veldig, veldig mett. Sånn sett ble fleksibiliteten som PF forespeilet en slags tvangstrøye for min del. Min konklusjon ble til slutt at så lenge jeg ikke skulle gå ned noe særlig i vekt, var ikke PF min foretrukne måte å organisere kostholdet mitt på. Men mange har kommet til motsatt konklusjon, og jeg skal ikke utelukke at det blir nye perioder med PF på meg i fremtiden, om jeg skal kvitte meg med litt flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et spørsmål her om periodisk faste, så det slipper å bli så mange tråder om det samme.

Passer periodisk faste for alle? Altså de som også er sultne på morgenen. Kan man tilpasse kroppen fasten, eller vil det være best å spise når man er sulten?

Du kan nok tilpasse deg, men det er ikke så veldig mye vits i synes jeg siden du likevel er sulten på morgenen. Du kan vel strengt tatt også (correct me if I'm wrong, anyone) gjøre en annen tilnærming til PF og flytte "spisevinduet" slik at du faster mer på kvelden enn på morgenen.

Bunnlinjen i dette her med når man skal spise og hvor ofte man skal spise, er vel egentlig at det er veldig mye mer fleksibelt enn hva man før trodde (når alle påstod hardnakket at frokost er det viktigste måltidet, og at det er viktig å spise mange og små måltid). At the end of the day så vil sammensetningen av makronæringsstoffer ha mye mer å si enn når man spiser det, så hvis du trives sånn som du spiser nå, så er det bare å fortsette med det.

Wheysted har helt rett. Jeg ville selv ikke gått i gang med å anbefale periodisk faste til en utpreget frokostperson. Det er ingen ting magisk med fasten i seg selv, det er kun snakk om en alternativ måte å strukturere kostholdet på.

Hva er det med denne fastinga som er så fantastisk egentlig? Selv så spiser jeg tydeligvis etter Pf, men det er ikke fordi jeg har planlagt det! Jeg lurer veldig på hva som er så magisk med disse 16 timene en faster på? Hva skjer i kroppen med 16 timer fasting i motsetning til 8 timer faste?

No magic. Det som gjør forskjellen er strukturen. For mange er alternativet enten a) spise "sunt" slik det anbefales, altså mange små måltider, eller B) ha dårlig struktur i kostholdet og spise når man er sulten (dette fungerer ikke alltid så veldig godt for de som har under middels god kontroll). Periodisk faste presenterer et tredje alternativ: c) spis færre, større måltider innenfor et mindre spisevindu. Det er enkelt å forholde seg til for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et spørsmål her om periodisk faste, så det slipper å bli så mange tråder om det samme.

Passer periodisk faste for alle? Altså de som også er sultne på morgenen. Kan man tilpasse kroppen fasten, eller vil det være best å spise når man er sulten?

Jeg tror alle kan tilpasse seg PF! Før var jeg en ekstremt utpreget forkostperson som måtte ha i meg mat med en eneste gang jeg sto opp, men det gikk fort å vende seg til å gå en del timer før man spiser.

Jeg har blitt mye bedre til å kontrollere sultfølelse og bare "lyst på mat" følelse etter at jeg begynte å spise etter PF, og det har virkelig gitt stor fremgang for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei jente som er avhengig av frokost i sjutiden for å fungere på skole/jobb.. Spiser derimot ikke andre store måltider enn dette og middag rundt 1630 (altså sjelden noe mat etter dette).

Går dette under prinsippet om periodisk faste? Er det noen forskjeller på om man faster på morgenen og kvelden?

Om man legger til grunn prinsippene beskrevet i Leangains-protokollen, så baserer den seg på 16 timers faste og et "spisevindu" på 8 timer (14/10) for kvinner. Sånn sett kan man si at du følger en form for periodisk faste (PF) om du spiser kl 7 og deretter kl 17 (10 timer), og faster resten av døgnet.

Når det er sagt, så er det ingenting magisk ved å spise på denne måten. Det er kun en av flere måter å organisere kostholdet sitt på. Derfor er har det ingenting å si når på døgnet du spiser, så lenge det du gjør sammenfaller med målsettingen din (f. eks. kalorioverskudd om du skal bygge muskler og gå opp i vekt, underskudd om du skal ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort om Periodisk faste sakset fra en artikkel her på fitnessbloggen

Leangains 101

Du som spiser etter Leangains-varianten av periodisk faste skal primært tenke på tre ting:

  • Å faste 14-16 timer i døgnet, og spise måltidene innenfor de resterende 8-10.
  • Å ha en relativt jevn fordeling av proteiner, karbohydrater og fett, hvor fett er litt underrepresentert.
  • Å ha et riktig kaloriinntak i forhold til din målsetning.

Sekundært skal du også tenke på følgende:

  • Å innta flere kalorier på treningsdager, og færre på hviledager.
  • Å innta flere karbohydrater på treningsdager, og færre på hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her.. Har logget maten min i dag og kom frem til at jeg hadde spist ca 1671 kcal; 62,28 g fett, 96 g karbohydrat og 170,97 g protein. Det tilsvarer 42 % protein, 34 % fett og 24 % karbohydrat. Ser jo at dette er lite karbohydrater, men jeg hadde en knall økt på rygg i dag tidlig selv om jeg lå nesten like lavt på karbinntaket i går. Før har jeg gått mye sulten, det har jeg ikke gjort mens jeg har spist på denne måten. Trener mye styrke og vil gjerne bygge, men er samtidig redd for å legge for mye på meg. Ligger forøvrig på en fett% på ca 18 (er jente), og ønsker ikke øke her. Er det ok å spise så mye protein? Veier ca 60, så er jo oppunder 3 g/kg kroppsvekt. Hvordan syns dere fordelingen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...