Gå til innhold

Modellben.


marshmellowsteve

Anbefalte innlegg

Ta tittelen med ein klype salt.

 

Først litt info; 21 år gammel jente, 170 cm høy og ca 55 kilo (sist gang jeg veide meg).

Tidligere har jeg trent mye styrke og har fått gode resultat, men jeg har aldri fått de bena som jeg ønsker; altså slanke, definerte, men ikkje "bulka" og alt for store.

Så det jeg lurer på er hvilket program vil dere anbefale for meg? Jeg har ikke gjort så mye kondisjon tidligere (fordi jeg er alt for utålmodig og blir rett og slett irritert av det, haha), så jeg kan tenke meg de aller fleste av dere vil anbefale meg å tvinge meg selv til å like det. Men setter pris på andre alternativ som ikke blir for kjedelig i lengden :-)

Og hvilke øvelser? Og skal jeg holde meg på samme vekt, i steden for å gå oppover i antall kilo jeg løfter? Så mange spørsmål, haha. Men ja, jeg kommer til å svare i kommentarfeltet, så bare spørr om jeg ikke har vært utfyllende nok.

 

Takk for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med modellben? Modeller kommer i ganske mange fasonger. Når du har et så spesifikt mål så er det vanskelig å si noe som helst uten å se eksempelbilder av både deg selv og idealet. Spesielt med tanke på at vi har forskjellige genetisk utgangspunkt, så er ikke alle resultat oppnåelig. Noen har lange ben og kort overkropp, noen har det motsatte eller et sted midt i mellom. Selv om man har lange ben, så kan man ha lange lår og korte legger, korte lår og lange legger eller noe midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg trent mye styrke og har fått gode resultat, men jeg har aldri fått de bena som jeg ønsker; altså slanke, definerte, men ikkje "bulka" og alt for store.

Og hvilke øvelser? Og skal jeg holde meg på samme vekt, i steden for å gå oppover i antall kilo jeg løfter? Så mange spørsmål, haha. Men ja, jeg kommer til å svare i kommentarfeltet, så bare spørr om jeg ikke har vært utfyllende nok.

 

Takk for alle svar!

 

Du skriver at du tidligere har trent styrke med bra resultat og i samme setning sier du at du ikke fikk bena du ønsker. For meg høres dette litt motsigende ut. Hva var de gode resultatene? Ble du sterkere? Mer definert? Synes du den gang at du fikk for "bulkete" ben?

For noen er dette en selvfølge, men jeg ser støtt at folk fortsatt tror det er mulig så jeg nevner det: Punktslanking er en myte. Ut fra målene dine høres det ut som fett ikke er noe problem for deg, men om du på den høyden og den vekta synes det er "litt for mye å være glad i" (spesielt på bena?) så er nok oppstramming i form av muskler din beste løsning. Min beskjedne mening er at du ikke vil ha godt av å gå ned noe mer i vekt.

Jeg skal ikke si for mye om treningsregimet du må under for å oppnå et hittil ganske diffust mål, ei heller vet jeg nøyaktig hva som skal til for å forme kroppen i en spesifikk retning, men på generelt grunnlag så kan jeg si at å løfte det samme hver gang ikke vil hjelpe deg stort. Kroppen må ha økt belastning for å utvikle seg. Løfter du det samme hver gang forteller du kroppen "Nå er du flink, ikke noe vits å bli noe større og sterkere nå". Det blir som med kondis. Om du tar en sofagris på 10. året som aldri har spasert lenger enn til bilen og ber han å en runde på 2km. Han kommer nok til å bli utslitt. Fortsett med det i noen uker og turen vil til slutt bli uproblematisk. Herfra og fremover vil ikke denne personen bli noe sprekere. Å gå 2km er bedre enn å ligge på sofaen, men det vil ikke skje noe mer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er overhodet ingen ekspert, så ha det I bakhodet når du leser anbefalingen min. Og litt usikker på hva du mener med modellbein, men jeg ser for meg at du mener veltrente men slanke bein? I så fall kan jeg tipse deg om Kayla Itsines BBG program, som består av mye eksplosiv styrke. Programmet er rettet mot jenter  som vil oppnå den "ultimate bikinikroppen" (hva enn det betyr), og skal visstnok være veldig effektivt. Hvis du tar en titt på instagramen hennes kan du se resultatene jenter som har brukt guiden hennes har fått :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mona Iren skrev:

Er overhodet ingen ekspert, så ha det I bakhodet når du leser anbefalingen min. Og litt usikker på hva du mener med modellbein, men jeg ser for meg at du mener veltrente men slanke bein? I så fall kan jeg tipse deg om Kayla Itsines BBG program, som består av mye eksplosiv styrke. Programmet er rettet mot jenter  som vil oppnå den "ultimate bikinikroppen" (hva enn det betyr), og skal visstnok være veldig effektivt. Hvis du tar en titt på instagramen hennes kan du se resultatene jenter som har brukt guiden hennes har fått :) 

Huff:censored: Hørtes ut som noe høyreps "slanke tonede muskler" opplegg:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det der var litt unødvendig, Tigeren. Hva med å gi konstruktiv kritikk istedet for å være nedlatende og negativ? 
 
Diskusjonen hva dette opplegget er eller ikke er gidder jeg ikke ta, du får ha din mening og jeg min. 
Personlig synes jeg det er kult med kraftige, sterke lår og legger, og det får man ikke med dette opplegget. Men det var vel ikke det det ble spurt etter heller? Selv bruker jeg dette programmet som kondisjonstrening, ikke styrke, da det gir meg stort sett konstant makspuls. 
Men hvis det er såkalte modellben man er ute etter, slik jeg tolker det i hvert fall, så ser det i hvert fall ut som at de tusenvis av instagrammerne som poster før og etter bilder for dette opplegget får slanke, men muskuløse ben - og det er det jeg i hvert fall klassifiserer som modellben. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Mona Iren skrev:
Synes kanskje det der var litt unødvendig, Tigeren. Hva med å gi konstruktiv kritikk istedet for å være nedlatende og negativ? 

Helt enig, beklager det.

Kan egentlig ikke komme med konstruktiv kritikk på det foreslåtte programmet, da jeg ikke vet hva det går ut på. Kan være fornuftig opplegg for alt jeg vet.

Huffingen gikk ikke på deg, men mer på at fitnessindustrien gjennomsyres av folk som gjør levebrød av å ha funnet "nøkkelen" til et eller annet magisk opplegg som for å sette det på spissen "gir deg sixpack på kun 5 minutter daglig med blablabla".

På generell basis gjelder følgendei:

- En muskel kan stimuleres til vekst gjennom trening, men ikke formes på en bestemt måte. Muskelens fasong er genetisk bestemt.
- Fett kan reduseres eller økes generelt på kroppen, men man kan ikke bestemme hvor på kroppen fettet skal taes fra ved fettreduksjon.
- Hypertrofi oppnåes ved progressiv overbelastning av den enkelte muskel etterfulgt av en restitusjonsfase med adekvat næringsinntak som underbygger målet.
- Trening med letter vekter og mange repetisjoner (over 20) aktiverer først og fremst type 1 (utholdende) muskefibre, som har lavest potensiale for hypertrofi.

Med det i bakhodet så vil alle tilfeller av et ønske om å "stramme opp" handle om å redusere fettmengden og øke muskelmengden på kroppen, og da er goood gammeldags tung styrketrening sammen med et fornuftig kosthold den absolutt mest effektive metoden for å komme i land med målet sitt.

Håper det var litt mer konstruktivt :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for oss jenter er det at vi har mer fett på lår/rumpe, og det er ofte det fettet som går sist. Musklene dine har en bestemt fasong, genetisk. Du kan ikke trene deg til lange, slanke muskler, som det så pent heter. Musklene dine er som de er. Det du kan gjøre er å sørge for at de blir sterke, og bygger du litt muskler vil de se mindre ut fordi muskler tar mindre plass enn fett. Men som det er blitt sagt over, vanskelig å si noe konkret når vi ikke har noe bilde/etc å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...