Gå til innhold

Løpe 2 ganger daglig eller ikke?


Løpejenta

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hva noen som har greie på løping, synes om å løpe 2 økter daglig? Ikke hver dag, men f.eks. 2-3 dager i uken + 1 hel dag fri. Jeg har løpt i mange år. Har PR i 10 km rett over 37 minutt, og ønsker å ta steget videre. Har ingen trener, men er tilknyttet et lite løpemiljø :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-) 37 minutt er ei veldig bra tid, og eg tviler på om du kan få nokon gode tips her om du held det nivået. Sjølv har eg omkring same tid på 10 km, men er mann og er dermed langt frå reint prestasjonsmessig. For min del testa eg å springe til og frå jobb i haust (12 km kvar veg), men det funka ikkje i det heile tatt. No skal det seiast at eg prøvde å gå ned i vekt samstundes, og har heller aldri hatt eit volum på meir enn 60-70 km i veka. Kva løpsvolum har du no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du deler ditt nåværende løpsvolum på 2 for å løpe 2 ganger om dagen, så vil jeg ikke anse det som noe problem.

Men om planen er å doble nåværende løpsmengde (som mest sannsynlig er relativt høy siden du løper fort) så vil jeg fraråde deg det. Studier sier at den mest anbefalte økningen i løpsmengde er maksimalt 10% på ukesbasis. (Hadde jeg hatt link til studien hadde det vært enda bedre :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier sier at den mest anbefalte økningen i løpsmengde er maksimalt 10% på ukesbasis. (Hadde jeg hatt link til studien hadde det vært enda bedre :p )

Trur diverre det er i kategorien broscience. Det gjeld kanskje når ein skal auke frå 10 til 20 km, men å bruke 7-8 veker på å auke frå 100 til 200 km trur eg ikkje er nokon god ide! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur diverre det er i kategorien broscience. Det gjeld kanskje når ein skal auke frå 10 til 20 km, men å bruke 7-8 veker på å auke frå 100 til 200 km trur eg ikkje er nokon god ide! 

 

Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Hørte det sist fra en ultraløper :p (Så da er det nok ihvertfall enda mer broscience).

Jack Daniels har skrevet om denne 10% økningen når man skal gå fra 50km til 100km i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...