Gå til innhold

Hvordan bli raskt frisk av forkjølelse/influensa?


SamGold

Anbefalte innlegg

Godt nytt år, alle mann! :)

Etter et veldig friskt 2015, starter jeg 2016 med en forkjølelse og lett influensa. Primært konsentrert i nese, men tendenser til hoste også. Sist gang jeg hadde noe lignende spredde det seg til lunger og endte opp som en lungebetennelse som varte i tre måneder. Tror ikke det skal gå så ille denne gang.

Finnes det egentlig noe som hjelper for å akselerere restitusjonen og bli raskere frisk? 

Første bud tenker jeg er å sove så mye som mulig og ta 100% fri. Dette gjorde jeg ikke sist gang og jeg tror det forlenget sykdomsforløpet. Nå har jeg faktisk muligheten til å ta helt fri, så skal gjøre nettopp det. 

Utover det kjører jeg på med varm te med sitron, ingefær og honning, samt det jeg har lyst på av mat. Prøver å holde sengen så mye som mulig. Har vurdert å gå ned til apoteket for å kjøpe hestedoser av C-vitamin samt kanskje Sambucol eller Kanjang, men usikker på om det egentlig er vits og det kanskje er like lurt å bare holde sengen? 

Takknemlig om noen har gode tips eller generelt bare har lyst til å synes synd på meg. :)

Mvh

Sam Gold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God bedring :) 

Du bør absolutt holde sengen ja. Hvile og søvn er alfa og omega! Så slipper du å smitte andre også :p Få i deg masse væske da kroppen fort kan bli dehydrert. Sterk mat kan også bidra til å lette et tett hode og rense opp i luftveiene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ta store doser med C-vitamin. Jeg gjør det hver gang jeg kjenner symptomer til sykdom, og er alltid helt frisk dagen etter.

Jeg bruker brusetabletter, og tar en liten shot med to tabletter flere ganger om dagen. Det kan være tilfeldig at det funker, men det er flere som sier at det hjelper, og jeg har ikke vært ordentlig syk på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen lege; som du selv sier, ta deg 100% fri, øk væskeinntak (og noe som binder det) samt ikke glem næringsinntaket, enten flytende eller i fast form. Har du glutamin? På en merkelig måte fremskynder det prosessen samt forebygger i etterkant. Det med økt c-vit er bevist x antall ganger som en myte men placebo er den sterkeste medisinen vi har, pøs på med alt du tror fungerer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-Vitamin har jeg ikke tilgang på, men har fått i meg en del appelsinjuice, sitroner og ingefær i dag. Skal se om jeg får ordnet meg litt C-vitamin i morgen, just in case. ;)

Har aldri hørt at glutamin hjelper, men det har jeg faktisk for hånd, @Quadzilla! :) Skal få tatt litt før jeg legger meg igjen. ;)

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert placebo, men jeg spiser 1-2 hvitløksfedd 2-3 ganger daglig når jeg begynner å brygge på noe. Oftest er jeg frisk igjen enten dagen, eller 2-3 dager etter. Kan være litt hardt for magen, men det driter jeg i, forkjølelse med tett og sår nese og hals, dotter i ørene, hoste hater jeg så jæ*** :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Anbefaler ikke å trene om du hangler i formen. du vil forlenge sykdomsforløpet i verste fall da trening gjerne svekker immunforsvaret noe.

Er bare så vanskelig når man ikke har trent særlig siste 7 dager fra før av og liker å trene, så det ble en økt i dag, delvis motivert av Menno som i korte trekk skrev og nå siterer jeg grovt: "If you think you can train, try..." Han sendte meg en pamflett vedrørende trening og sykdom når jeg hyret han i forbindelse med at jeg nevnte at jeg hadde blitt litt småsyk. 

Men jeg vet at når jeg hadde lungebetennelse, så ble den trolig forlenget av at jeg trente (styrke, ikke kondisjon). 

Det ble en lett økt i dag uten store anstrengelser. Føler meg ganske bra nå, så håper det ikke gjorde ting verre. :)

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 9.1.2016 at 1.01, Astriiiixxx skrev:

Gå turer,  få frisk luft.  En av grunnene til at folk er langvarig syk på høsten og vinteren er fordi de stenger seg inne,  som bare forverrer alt sammen. 

Kilde for dette? :D

Jeg er pokker meg syk igjen. Hadde noe i begynnelsen av året og tenkte jeg var ferdig, men nå fikk jeg noe onsdag forrige uke. Følte jeg var nesten frisk på lørdag og tenkte søndagen skulle bli siste dag, men det gikk andre veien. Ble skikkelig tett, snørrete og hostet mer i går. Samme i dag. 

Har gått turer og vært ute. Hater å ta det med ro. Men jeg lurer på om det at jeg hater å ta det med ro gjør at jeg senere blir frisk. 

Ut en tur nå i hvert fall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...