Gå til innhold

Vonde/ødelagt håndledd, behandling?


Quadzilla

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i lengre tid slitt med ekstremt svake håndledd, har løst det med lange og stramme håndleddsbind. Det tok seg virkelig opp i oppkjøringen til forrige konkurranse og nå, 1 mnd etterpå, er de så vonde at trening er et smertehelvete. All teknikk er on point, har prøvd selvbehandling etcetcetc, lurer bare på om noen vet hvilke fagpersoner man skal henvende seg til? 

(Ja, jeg trener og ignorerer smerten, tuber med voltarol kjøpes oftere enn *selvsensur*) Er det lurt? Nei, men noe annet er ikke et alternativ :)

Mistenker at det er en brutal form for betennelse/nerver i klem e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten er det teknikken, eller så er det noe du gjør i hverdagen. Ikke nok info her til å gi deg noen forslag.

Kan du skrive mer om hvor smerten sitter nøyaktig, smertesensasjon og hvilke bevegelser som fremprovoserer det? Vær meget spesifikk.

Foreløpig har jeg ikke en eneste gang opplevd at teknikk har vært "on point" hos noen med smerter.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det teknikken, eller så er det noe du gjør i hverdagen. Ikke nok info her til å gi deg noen forslag.

Kan du skrive mer om hvor smerten sitter nøyaktig, smertesensasjon og hvilke bevegelser som fremprovoserer det? Vær meget spesifikk.

Foreløpig har jeg ikke en eneste gang opplevd at teknikk har vært "on point" hos noen med smerter.

Smerten går fra..siden av hånden opp til lillefingeren, rundt hele og opp til tommelen igjen, altså i hele håndleddet og siden av hånden. Beste måten jeg kan forklare det på? Det kan best forklares som en blanding av konstant stikking, stråling og ising/brenning. Nå tok jeg tak med hånden for å løfte meg opp fra en stol, da slår vondten inn på samme måte som med 240kg i hendene i benkpress.

 

Det skal sies at med 'on point teknikk' hører det med at jeg er en styrkeløfter som jakter mest mulig vekt på stangen og kortest mulig løfteveg. Herunder kommer da relativt smalt grep i bøy, stangen i fingrene og albuene godt inn (massivt press på håndleddet) og benkpress hvor stangen delvis legges bak i fingrene undervegs i løftet for å spare noen mm, for å nevne noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen er ganske uklar, men ser for meg ut som at håndleddene henger kraftig bakover. Tipper dette er hvor du bør starte. Som sagt er det meget sjeldent at teknikk og smerter ikke samstemmer når det gjelder styrketrening.

Du kan forvente smerter i håndledd om du ikke låser ut hånda skikkelig. Dette gjelder også knebøy til en viss grad.

Vil mer eller mindre si "case closed" her.

Du kan se hva Mark Bell mener om 'gay wrist'

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn det smaleste grepet du kan i bøy der håndleddene holder seg strake. Få skuldrene sammens og ned på samme måte som i benk så er det lettere. Surr godt oppå hånden for å stive ekstra av. Prøv i tillegg å få bedre mobilitet i skuldrene, tren mye baksiden. Dette vil gjøre det mye lettere. 

Benk: de dagene du har lett raw benk, dropp håndleddsbindene og rett opp håndledda litt. på skjortebenken så må en ofte knekke de bakover, ihvertfall om ein treffer lavt. Så der bruker eg sjøl 90cm THP bind som eg surrer hardt. Bruker kortere på raw benk, og helst ingenting de letteste øktene. 

Sleit mye med det samme, dette er hva som hjalp meg ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@burny_

Har prøvd i knebøy, flyttet grepet helt ut en periode (trener fortsatt slik innimellom fordi jeg er feit) uten at det gjorde noen stor forskjell. Ang ingen bind/stive håndledd på lette benkdager gjør jeg det opp t.om 100kg, etter det blir det rett og slett håpløst sårt. I etterkant av slike økter er noe som minner veldig om betennelsessmerte. Da dette stadig kommer tilbake (selv etter perioder hvor alle forhåndsregler er tatt) sier en liten stemme i hodet mitt at noe ikke er riktig.

Jeg har hørt rykter om andre i miljøet som har fått håndleddene "røsket opp" pga gnissende deler (nå er jeg på veldig dypt vann hva fagterm og kroppskunnskap angår, gir meg her) 

 

Edit: har hatt det slik i endel år nå, har ignorert men nå som benken plutselig hoppet fra 180-90 til 230-50 ila en oppkjøring må det fikses, vegen mot 300+ står klar.

Endret av Quadzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ei lita tilvenningsperiode, rett opp håndleddene helt på 20kg ei økt, 30kg neste osv oppover. Til slutt klarer du å ta mesteparten av rawbenken uten. Må bare gi det litt tid. Klem gjerne hardere i stanga når du gjør dette og. 

Begynte sjøl med skjorte igjen etter 5 år nå, gikk fort fra høyeste vektene på 190-200 med strikk i åttetall/floorpress som høyeste vekter, til 282,5kg i skjorte benk innen 13-14 uker, ekstrem påkjenning :P

Angående Bøyen, prøvd å eksprimentere med tommelene bak stanga osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine verka konstant utenom trening også, til det punktet at ting som å kjøre bil eller holde ein halvliter øl var i komfertabelt.

Trur du tenker litt feil angående Bøyen. Albuene skal frem, ikke nødvendigvis skuldrene. 

Prøv å klem skulderbladene maks sammens og ned, så legger du stangen på ryggen, og drar stangen inn i kroppen. Så eventuelt dytte albuene frem. Skal se du faktisk blir enda tightere da og, bare at ryggen tar mer av vekta fra stanga istedenfor håndleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selvfølgelig albuene, ikke skuldrene :p søvnløs uke tuller litt med ordene. Stangen ligger rolig og fint på ryggen, har kjørt 190kg uten hender med samme stangplassering som nå.

Tror jeg pøser på med voltarol, finner frem de lange håndleddsbindene, kjører uten i benk på lave vekter og holder maks bredde i bøy en måneds tid, gi det en siste sjans før jeg amputerer armene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deg på insta, måtte inn å kikke litt! Ser enda ut som at du kan få til å kjøre skuldrene mer sammen i bøyen altså, prøv :) burde bli litt strakere håndledd. 

Ellers over på det du i utgangspunket spurte om, bare for å lette litt på plagene så kan det være fint å gå til en god massør/fysio/manuell terapeut og få massasje/nåler i underarmene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil: det blir noe anderledes med skjortebenk der du treffer langt nedpå magen samt holder maks bredde. Du kommer ikke unna "knekte" håndledd (dessverre). 

I rawbenk kan jeg fint benke med strake håndledd. Skjortebenk? Nei.

Ingen erfaring med skjorte personlig, men ser allikevel ut som at det er en del sterke folk som unngår dette. Det hjelper ikke å være sterk om man er for skadet til å holde vektene, tenker jeg da.

Hvorfor mener du at man ikke kan holde de rette med skjorta? Dette er nytt for meg. Klarer ikke å se at de mm som skiller relativt rette håndledd mot bøyde, skal ha en så stor innvirkning. Men, jeg kan ta feil.

Scot Mendelson

hqdefault.jpg

Gene R

gene2.jpg

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mendelson har jo noe knekk i håndleddene. 

Sjekk ut Fredrik smulter Feks (verdens beste dopingfrie benker), han har ein ganske god knekk i håndleddene. 

Du kan alltids rette de opp, MEN det kommer ein pris du må betale for det, og den er at du ikke kan treffe like lavt på magen, som igjen for noen resulterer i at de mister kilo på skjorta. 

Jeg treffer 5-10cm under brystbensspissen, retter eg opp håndleddene og prøver å treffe samme sted så kommer stangen alt for langt frem iforhold til albuene, og jeg hadde ikke klart å presse bakover. 

 

Eg personlig holder fint underarmer/håndledd i sjakk med rett trening, bruk av håndleddsbind, massasje osv. Hadde eg benka kun raw så ville eg foretrekt å ha de strake, men sånn er det ikke, og ein må rett og slett veie risk opp mot gevinst :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mendelson har jo noe knekk i håndleddene. 

Sjekk ut Fredrik smulter Feks (verdens beste dopingfrie benker), han har ein ganske god knekk i håndleddene. 

Du kan alltids rette de opp, MEN det kommer ein pris du må betale for det, og den er at du ikke kan treffe like lavt på magen, som igjen for noen resulterer i at de mister kilo på skjorta. 

Jeg treffer 5-10cm under brystbensspissen, retter eg opp håndleddene og prøver å treffe samme sted så kommer stangen alt for langt frem iforhold til albuene, og jeg hadde ikke klart å presse bakover. 

 

Eg personlig holder fint underarmer/håndledd i sjakk med rett trening, bruk av håndleddsbind, massasje osv. Hadde eg benka kun raw så ville eg foretrekt å ha de strake, men sånn er det ikke, og ein må rett og slett veie risk opp mot gevinst :) 

 

Takk for forklaring. :-)

Ganske liten knekk hos Scot i min mening. Men ser hva du sier. Foreslår at man trener mest mulig med rette håndledd men 'primer' inn knekken mot konkurranse. Da vil ikke stanga henge på leddbånd uke etter uke.

Helt enig i risk/gevinst!

Vil også kort nevne at det er forskjell på å la stanga 'henge' bakover på leddbånd, og å holde den kontrollert bakover. Mange henger.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...