Gå til innhold

Ryggsmerter


bs3412

Anbefalte innlegg

Sist gang jeg trente knebøy følte jeg at jeg var sliten og hadde litt dårlig spenn. Ble støl i øvre delen av ryggen (aldri skjedd før) og følte meg ikke så bra etter trening.

Kjørte på som vanlig neste gang selvom jeg kjente at ubehaget/stølheten kom tilbake med en gang jeg begynte å ta knebøy. Etterhvert som jeg begynte å nærme meg arbeidssettet fikk jeg så vondt at jeg bare måtte avlyse hele økten. Prøvde å tøye godt men klarte så vidt å komme meg opp og ned fra gulvet, fikk helt krampe i ryggen liksom.

Jeg har trent tung styrke i 8 år, med knebøy 3-4 ganger i uken + alle baseøvelsene, så selvom teknikken min kanskje ikke er strøken er den i hvert fall ikke så håpløs og jeg er ikke nybegynner.

Jeg har hvilt i over en uke nå og smertene er borte, men jeg kjenner det fortsatt i ryggen og vet at det kommer tilbake med en gang jeg begynner å trene igjen. For å beskrive smertene så sitter det omtrent midt på ryggen ut mot venstre, og gjør bare vondt akkurat der. Kjenner det mest når jeg vrir ut mot sidene, og knebøy er umulig.

Jeg er nesten ferdig med bulk og hatt enormt mye framgang i det siste. Så dritkjedelig å stoppe opp nå. Hva kan jeg gjøre for å komme fortere tilbake? Er det noen øvelser e.l. jeg kan prøve?

Skal selvfølgelig til lege så fort som mulig, men kan ta en stund til jeg får time, og min lege virker dessuten ikke være helt spesialisert på treningsskader...bør kanskje henvises til en kiropraktor e.l.?

 

Håper på tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her omtrent:

 

rygg.PNG

 

Jeg prøvde å trene forsiktig i går. Roing og knebøy gikk fint, siden jeg trente med lettere vekter og var veldig fokusert på teknikk. Men på de 2 siste rep'ene når jeg begynte å bli sliten merket jeg at det var på tide å gi seg for da kjente jeg smertene gradvis komme tilbake. Det kjennes uhbehagelig og stølt ut i dag.

Endret av bs3412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stort sett synsing ved slike tilfeller over nett, da man ikke har mulighet til å se hva som skjedde - mest sannsynlig har du fått en "akutt overbelastning" (ref din beskrivelse av smertebildet) og per nå virker det som om du nå kan utfordre bevegelse og intensitet. La smerte veilede progresjon/regresjon - hvis ingen endring, søk hjelp hos kvalifisert personell (hvor i landet bor du?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke bevegelser og øvelser utenom knebøy er det som fremprovoserer smertene? Er det noen stråling, lyning eller lignende? Du har markert nedre trapezius, men jeg tviler på at det er denne som skriker. Det kan være ryggraden som feilbelastes pga skjevhet, men jeg tviler.

Det kan være den scapulocostale slimposen som er irritert. Det stemmer cirka overens med smerteområdet du har markert, og sensasjonen vil gjerne være "brennende", spesielt når skulderbladene presses inn mot ribbene.

scap_thor_bur1.jpg

Tipper at palpasjon over området og mobilisering av skulderbladene og thorax vil kunne avsløre hvorvidt det er er lokalt problem eller nerve/ryggrad-relatert.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen. Har legetime i morgen så håper jeg får vite litt mer da.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive smertene, vil ikke si stråling eller lyning, men ubehag når jeg gjør bestemte bevegelser (som om noe blir klemt bak der). Kjenner det mest hvis jeg gjør knebøy og jeg har dårlig spenn eller hvis jeg er uheldig og kommer frempå i stedet for å ha all vekt på hælene. Når jeg gjør den stretchen her: http://www.tallguytraining.com/wp-content/uploads/2013/11/8-Back-Stretch.jpg

kjenner jeg det ekstra mye på den ene siden.

 

Siden sist jeg postet har jeg prøvd å trene forsiktig igjen med lettere vekter. Nå er jeg ekstremt fokusert på teknikk og selvom jeg kjenner ubehaget fortsatt er der, klarte jeg å gjennomføre økten uten å bli verre. Knebøy er jeg forsiktig med, men løfter fortsatt ganske nærme maxvekt, og på mark og roing løfter jeg max (merket ingen forskjell på mark, siden smertene sitter mer i øvre del av ryggen). Tøyer mye før og etter også, så om ikke annet synes jeg at jeg har blitt litt bedre etter at jeg begynte å trene igjen. Skal jeg bare fortsette med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe mer uten å ha sett deg. Blir for diffust. Synes det høres ut som bursaen, men kan ta feil.

Hvis det i realiteten er bursabetennelse, så blir det stabilisering av skulderbladene som gir lette. Dvs at de kan ligge i en posisjon hvor slimposen ikke klemmes overdrevent hardt inn mot costalene

Tipper du får noen gode svar hos legen i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...