Gå til innhold

Trenger hjelp til mitt treningsprogram


Kurten

Anbefalte innlegg

Hva gjør en øvelse til en volumøvelse?

Alle øvelser kan være volumøvelser. Alle øvelser kan også være styrkeøvelser.^_^

Rep-frekvens og rep-utførelsen bestemmer om man benytter øvelsen som en volum eller styrkeøvelse.

Det er dog en fordel å benytte seg av de øvelsene som er best egnet innenfor disse 2 sjangerne - og i den sammenheng er det logisk å bruke isolasjonsøvelser når fokuset er volum og samtidig senke skadestatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik blir det i et forum - folk har forskjellige meninger og det er meget sunt ^_^

Det du ber om, å få et tillaget program i en tråd, eller bedømninger av allerede-ferdige-programmer krever en del.

Nå har ikke jeg peil på dette programmet du sikter til, men etter et raskt overblikk kan det se ut til at det er "Base-programmet" du har sett. Om du scroller deg litt lengre ned ser det ut til at du så skal legge til "plug-ins" - tilleggsøvelser til basen.

Foreslår at du finner deg et program hvor du slipper å legge til øvelser selv, hvor alt ligger klart til deg - inkludert vektene utregnet - f.eks RYP. Slike programmer blir også brukt av godt erfarne utøvere - når det kommer til stykket er det utførelsen av programmet inkludert kosthold som vil gi deg resultater eller ikke resultater. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik blir det i et forum - folk har forskjellige meninger og det er meget sunt ^_^

Det du ber om, å få et tillaget program i en tråd, eller bedømninger av allerede-ferdige-programmer krever en del.

Nå har ikke jeg peil på dette programmet du sikter til, men etter et raskt overblikk kan det se ut til at det er "Base-programmet" du har sett. Om du scroller deg litt lengre ned ser det ut til at du så skal legge til "plug-ins" - tilleggsøvelser til basen.

Foreslår at du finner deg et program hvor du slipper å legge til øvelser selv, hvor alt ligger klart til deg - inkludert vektene utregnet - f.eks RYP. Slike programmer blir også brukt av godt erfarne utøvere - når det kommer til stykket er det utførelsen av programmet inkludert kosthold som vil gi deg resultater eller ikke resultater. ^_^

Hm, ja jeg skjønner :) Da har jeg også sett litt på Fyrstikkprogrammet som ligger ute her på Fitnessbloggen, men vil du heller anbefale meg og bruke RYP og følge Grunnprogrammet der i 6 uker istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om det programmet heller, fyrtsikken altså, men hører det er bra ^_^

Jeg tror begge disse ville vært en god løsning. Det viktigste er å bestemme seg for et program og kjøre det fullt ut - mulighetene er så utrolig mange at man fort ender opp som forvirret om man ikke bestemmer seg og gjør et valg ^_^

Så kan man heller si at man gjorde et feilvalg om man 2 uker senere føler at programmet ikke fungerer - det er ingen krise, og man kan dra lærdom av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om det programmet heller, fyrtsikken altså, men hører det er bra ^_^

Jeg tror begge disse ville vært en god løsning. Det viktigste er å bestemme seg for et program og kjøre det fullt ut - mulighetene er så utrolig mange at man fort ender opp som forvirret om man ikke bestemmer seg og gjør et valg ^_^

Så kan man heller si at man gjorde et feilvalg om man 2 uker senere føler at programmet ikke fungerer - det er ingen krise, og man kan dra lærdom av det.

Jeg kan vell si at jeg har vært veldig "flink" med å bytte programmer ofte. Jeg har vell ikke gitt et spesielt program noe god tid heller da :p.. Men jeg får vell bare kjøre igang med Fyrstikkprogrammet, og ser hvordan det går! Hvor lenge kan et slikt program evt. kjøres?

Er heller ikke spesielt flink mtp. kosthold. Skal prøve å holde meg unna sukker og spise MYE mat.

Hva med noe i denne duren program:

Mandag:
Knebøy(80% av 1RM) - Oppvarming + 3x5
Lett Markløft - Oppvarming + 3x5
Legpress - 3x10
Nedtrekk - 3x10

Onsdag:
Benkpress(70% av 1RM) - Oppvarming + 5x5
Skulderpress(Tungt opp mot 5RM) - Oppvarming + 1x5
EZ-Bar Curl - 3x10
Flat Hantelpress - 3x12

Fredag:
Knebøy(Tungt opp mot 5RM) - Oppvarming + 1x5
Markløft(Tungt opp mot 5RM) - Oppvarming + 1x5
Sitende Roing - 3x10
Leg Extension 3x12
Leg Curl 3x10

Lørdag:
Benkpress(Tungt opp mot 5RM) -  Oppvarming + 1x5
Skulderpress(70% av 1RM) - Oppvarming + 5x5
Nedtrekk smalt grep - 3x10
Hammercurl - 3x10
Konsentrasjons curl - 3x10

Endret av Kurten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Programmet er slettes ikke ille, men det gir ikke noen mening for deg å oppgi løftene din i % av 1RM. Din 1RM vil øke i løpet av hver uke med trening, så den er følgelig ikke særlig nytte som mål. 5x5 for benkpress og press kan være unødvendig mye volum hvis du gjør alle settene med samme vekt. Hvis du gjør de som pyramide så kan det funke, for da blir de første settene i praksis oppvarmingssett.

Som nybegynner holder det sannsynligvis med tre sett istedenfor fem (med samme vekt på alle sett). Hvis tre sett er nok stimuli til å drive framgang så holder det med tre sett. Flere sett betyr ikke nødvendigvis bedre framgang i denne konteksen, det kan virke mot sin hensikt i og med at du kan stagnere tidligere pga. fem sett krever mer restitusjon enn tre sett.

Når du evt. kommer deg ut av nybegynnerfasen så er det nettopp fordi du ikke lenger klarer restituere deg mellom øktene, og da trengs det annen programmering. Mer volum eller høyere frekvens er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...