Gå til innhold

Løpe halvmaraton raskere


Dea

Anbefalte innlegg

Det er jo så mange flinke mennesker her inne, så jeg tar kaster ut spørsmålet mitt her :D

Jeg er veldig glad i å løpe, og har satt meg mål å løpe halvmaraton i Tromsø i juni 2016. Tingen er at jeg allerede klarer fintfint å løpe 21 km. Jeg lurer bare på hva andre løpeentusiaster her inne sine beste råd er for å klare å løpe distansen raskere? :) 

 

Alle svar mottas med kjempestor takk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du i dag løper distansen helt greit, så er det sannsynlig at du har et fint grunnlag. Så da gjelder å øke kapasiteten din. Fine økter for halvmaraton i så måte, er langintervall, progressiv langkjøring, hurtig langkjøring, progressive intervaller m.m. Kortintervall med mye syre trenger du ikke prioritere. To hardøkter i uka med litt volum + 1 en lengre, rolig tur er et bra utgangspunkt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 13. desember 2015 at 21.53, boltzmann skrev:

For å gi ei god tilbakemelding, må ein nesten ha litt meir info.

Kva er tidsmålet i Tromsø? Kor lenge har du trent, kor mykje trenar du (km i veka) og kor fort spring du no? Enten på halvmaraton eller kortare distansar.

Beklager for sent svar. Har som mål å komme under 1 time og 50 min, gjerne rundt 1:45. De siste ukene har jeg løpt litt mer enn 40 km hver uke, dvs 43-45 km. 21 km løper jeg på 2 timer og 2 min (det jeg gjorde sist), men det var med en del oppoverbakke og uten å pushe meg helt ut. 7 km løper jeg på 40 min, da også uten å ta meg helt ut. Har trent i mange år. Alltid vært glad i løping, men har spilt fotball og handball primært i mange år. Løping alene har vært i hovedfokus siden sommeren 2015 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22. februar 2016 at 19.53, Thomaseh skrev:

Hvordan er en normal treningsuke satt opp for deg?

Forstår jeg det rett at pers nå er 2 timer 2 min på HM?

En normal treningsuke består av 2 fullkropps styrkeøkter + løping 3-4 ganger. Som regel 2 intervalløkter, og to langkjøringsøkter. 

Persen min på Halvmaraton er 1:50, men det var i 2013. Etter det dalte løpemotivasjonen en stund, før jeg "gjorde comeback". Formen min er nok altså ikke like god som da :) Men jeg klarer å løpe HM på 2 timer og 2 min uten å ta meg helt ut. Merker når jeg kommer hjem at jeg har mer å gå på. Så vil tro at jeg per i dag klarer å løpe distansen på litt under 2 timer dersom jeg pusher meg selv enda hardere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser intervallene dine ut? Hva slags fart ligger du på under langkjøringene dine? 

Med utgangspunkt på 2 timer på 21km per dags dato, så skal du jo øke med over 1,5km/t i snittfart på hele distansen for å forbedre deg med 15 minutter.

Jeg ville nok lagt opp treningen din med 2 intervaller og 2 langkjøringer. Kanskje vurdert å kjøre den ene langkjøringen i rolig tempo, den andre med progressiv fart de siste 5-6km.

Intervallene ville jeg kjørt i noe høyere fart enn målfart, rundt din laktatterskel for å øke denne. Startet med 3x5, for så å øke arbeidsperioden gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig med @Thomaseh

Ville bbare tilføye at å løpe i motbakker (gjerne kupert terreng for variasjonen og kroppens del) vil være nyttig ettersom du sier at de er din svakhet :-) Du kan evt prøvr naturlig intervall ved å inkludere noen bakker, eller kjøre motbakkeintervaller. Dette vil i tillegg til å forbedre løpskapasiteten også utfordre den utholdende muskulaturen i bena :-)

O2-opptak og anaerob terskel ville begge hjelpe deg men ikke se helt bort i fra effekten av god løpsteknikk/arbeidsøkonomi heller. Småjusteringer av holdning,  steglengde og frekvens kan ha en del å si 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thomaseh skrev:

Hvordan ser intervallene dine ut? Hva slags fart ligger du på under langkjøringene dine? 

Med utgangspunkt på 2 timer på 21km per dags dato, så skal du jo øke med over 1,5km/t i snittfart på hele distansen for å forbedre deg med 15 minutter.

Jeg ville nok lagt opp treningen din med 2 intervaller og 2 langkjøringer. Kanskje vurdert å kjøre den ene langkjøringen i rolig tempo, den andre med progressiv fart de siste 5-6km.

Intervallene ville jeg kjørt i noe høyere fart enn målfart, rundt din laktatterskel for å øke denne. Startet med 3x5, for så å øke arbeidsperioden gradvis.

Løper mye 4*4-intervaller (p=3), og 10minuttere. F.eks. 10min * 4 eller 5.  Langkjøringsfarten er 5:45-6:00. 

Ok! Hvor langt burde langkjøringene være? Burde jeg løpe 21 km-distansen så ofte som mulig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 02-snapper skrev:

100% enig med @Thomaseh

Ville bbare tilføye at å løpe i motbakker (gjerne kupert terreng for variasjonen og kroppens del) vil være nyttig ettersom du sier at de er din svakhet :-) Du kan evt prøvr naturlig intervall ved å inkludere noen bakker, eller kjøre motbakkeintervaller. Dette vil i tillegg til å forbedre løpskapasiteten også utfordre den utholdende muskulaturen i bena :-)

O2-opptak og anaerob terskel ville begge hjelpe deg men ikke se helt bort i fra effekten av god løpsteknikk/arbeidsøkonomi heller. Småjusteringer av holdning,  steglengde og frekvens kan ha en del å si 

 

 

Takk for tips! Skal få lagt inn litt motbakketrening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger pulsen din på langkjøringene dine?

Jeg ville nok kjørt de noe roligere, slik at de faktisk blir rolige. Ved progressive langkjøringer startet rundt 6:40, og skrudd opp 10 sek per km siste 6km f.eks. Dette vil da faktisk være en relativt hard økt.

Desto fler km du løper i uken, desto raskere vil du til slutt løpe. Men å gå fra 15km i uken til 40 burde skje gradvis. Øk lengden på langkjøringene gradvis.

Intervaller så burde du jobbe med å øke arbeidsperioden så mye som mulig, 3 x 10 min er fine intervaller for å jobbe lenge under/på terskel. 4x4 er mer en VO2MAX intervall, kan brukes i en periode for å få mer fart og løpe over terskel. Merk at intervallene du snakker om her er ganske harde.

Legger du til en liten periodisering i treningen din også, så vil det kunne hjelpe deg MYE!

Tunge økter, lette økter og middels økter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Thomaseh skrev:

Hvordan ligger pulsen din på langkjøringene dine?

Jeg ville nok kjørt de noe roligere, slik at de faktisk blir rolige. Ved progressive langkjøringer startet rundt 6:40, og skrudd opp 10 sek per km siste 6km f.eks. Dette vil da faktisk være en relativt hard økt.

Desto fler km du løper i uken, desto raskere vil du til slutt løpe. Men å gå fra 15km i uken til 40 burde skje gradvis. Øk lengden på langkjøringene gradvis.

Intervaller så burde du jobbe med å øke arbeidsperioden så mye som mulig, 3 x 10 min er fine intervaller for å jobbe lenge under/på terskel. 4x4 er mer en VO2MAX intervall, kan brukes i en periode for å få mer fart og løpe over terskel. Merk at intervallene du snakker om her er ganske harde.

Legger du til en liten periodisering i treningen din også, så vil det kunne hjelpe deg MYE!

Tunge økter, lette økter og middels økter!

Ligger for det meste i sone 2 på langkjøringene. Det hender at jeg havner oppi sone 3 av og til. Men ligger aldri der en hel langkjøringsøkt. 

Så for å sammenfatte:

- Tar utgangspunkt i 2 intervall + 2 langkjøringer i uken. 

- Høy fart i intervallene og jobb med å øke arbeidsperiodene. 

- Gradvis økning av langkjøringene, og løp i enda roligere tempo i progressive langkjøringer før farten skrus litt opp mot slutten. 

- Legg inn litt motbakketrening for å utfordre utholdende muskulatur i beina. 

 

Burde jeg kun fokusere på langintervaller, eller kan kortintervaller også hjelpe til med å bli vant til høy fart? Type 45/15-interfaller f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dea skrev:

 

Burde jeg kun fokusere på langintervaller, eller kan kortintervaller også hjelpe til med å bli vant til høy fart? Type 45/15-interfaller f.eks. 

45/15 Intervaller kan selvfølgelig hjelpe deg, men jeg ville ikke lagt fokuset på disse, da de løpes i ekstremt mye høyere fart enn det du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thomaseh skrev:

45/15 Intervaller kan selvfølgelig hjelpe deg, men jeg ville ikke lagt fokuset på disse, da de løpes i ekstremt mye høyere fart enn det du ønsker å oppnå.

Det gir mening. Tusen takk for all hjelpen!! :) *motivert* *gira* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...